Hovedmeny

Model S 100D vs P100D

Startet av Knut@@, lørdag 03. november 2018, klokken 10:12

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Knut@@ på lørdag 03. november 2018, klokken 23:58
Den andre delen finner jeg litt merkelig. Hvis en vil ha det motsatte av spenning i trafikken, dvs uspennende, så velger en ikke Tesla i det hele tatt! En må alltid bruke fornuft og ta hensyn til både kjøreforhold og andre trafikanter.

Man kan evt. gjøre som meg, kjøpe en X75D og ikke "uncorke" den. 0-100 på 6,2 sekunder, mer enn nok for min del ;) Er uansett ikke mange andre elbiler som kan trekke et par tonn materialer opp til hytta mi ;)

Jeg skal ha den i 10 år eller noe sånt, regner med at det da er en fordel med ikke alt for mye effekt mhp. slitasje på drivverk og batteri...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Sandvika

Hvis en vil ha det motsatte av spenning i trafikken, dvs uspennende, så velger en ikke Tesla i det hele tatt!
Å ikke oppsøke spenning i trafikken betyr ikke nødvendigvis at man vil ha det uspennende. Resonnementet ditt hadde fungert for en Lamborghini, men TMS er faktisk en ganske praktisk fremkomstmiddel både  i det daglige og på ferietur med familien. Så tro det eller ei, finnes andre grunner til å velge en Tesla enn akselerasjon.   8)

RonnyØ2

Jeg har nesten bare eid «spreke» fossilbiler før Tesla, noen R-sykler har det blitt også. Brukt alt i det daglige, til vanlig kjøring. Ofte i andre merker får man med mye ekstra ved å velge S og RS modeller fra Audi, M-biler fra BMW osv. Stoler, bremser, fint ratt, mye fint utstyr std. Ingen av dem har blitt kjørt uforholdsmessig hardt fra min side. Veldig lite «rase fra meg».. det er jeg ferdig med, for mange år siden.

Eide sist en P90DL, kjørte 40k med den. Det ekstra påslaget for P spiller ingen rolle, jeg vil bare vite at har det.. Kanskje mine P-biler har levd spesielt rolig, men jeg vurderer bare det ved kjøp nå.

Har du lyst på performance, go for it!

moonbuggy

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. november 2018, klokken 00:19
Den andre delen finner jeg litt merkelig. Hvis en vil ha det motsatte av spenning i trafikken, dvs uspennende, så velger en ikke Tesla i det hele tatt! En må alltid bruke fornuft og ta hensyn til både kjøreforhold og andre trafikanter.

Man kan evt. gjøre som meg, kjøpe en X75D og ikke "uncorke" den. 0-100 på 6,2 sekunder, mer enn nok for min del ;) Er uansett ikke mange andre elbiler som kan trekke et par tonn materialer opp til hytta mi ;)

Jeg skal ha den i 10 år eller noe sånt, regner med at det da er en fordel med ikke alt for mye effekt mhp. slitasje på drivverk og batteri...
Jeg går ut fra at SW begrenser kapasiteten, men at alle batteriene blir brukt. D.v.s. at man beveger seg mellom 15% og 85%(ca.) av totalkapasiteten istedet for 5 - 95%. At aksellerasjon osv. også begrenses betyr jo at batteripakken også her behandles penere. Er det slik jeg antar, vil jo en 75 kwt pakke beholde kapasiteten over tid. Bare låst kapasitet vil tape seg...
Da tjener man kanskje ikke så mye på å låse opp om en 6-7 år ?

Muffinman

Mulig du feiltolker "uncorking" som å låse opp sw-begrenset batterikapasitet? Det er det ikke, kun ytelse.

Knut@@

Sitat fra: RonnyØ2 på søndag 04. november 2018, klokken 07:54
Jeg har nesten bare eid «spreke» fossilbiler før Tesla, noen R-sykler har det blitt også. Brukt alt i det daglige, til vanlig kjøring. Ofte i andre merker får man med mye ekstra ved å velge S og RS modeller fra Audi, M-biler fra BMW osv. Stoler, bremser, fint ratt, mye fint utstyr std. Ingen av dem har blitt kjørt uforholdsmessig hardt fra min side. Veldig lite «rase fra meg».. det er jeg ferdig med, for mange år siden.

Eide sist en P90DL, kjørte 40k med den. Det ekstra påslaget for P spiller ingen rolle, jeg vil bare vite at har det.. Kanskje mine P-biler har levd spesielt rolig, men jeg vurderer bare det ved kjøp nå.

Har du lyst på performance, go for it!
Takk

Spørsmålet er jo om en får en brukt P model som er kjørt av en som ligner på deg, eller en som er kjørt mye på autobahn?

@alle
Er det noen måte å få ut opplysninger om SuC frekvens og autobahnkjøring på en bil fra Tesla?

moonbuggy

Beklager, ja, jeg "feiltolket"...
Trodde i min enfoldighet at 75/100 var som 60/75, samme batteri, med SW låsing.

Hodetelefoner

Man trenger P hver eneste dag. Ut av kryss. Over veien.
Responsen i ikke P biler er forferdelig dårlig de første 40kmt..
Den var mye bedre i P bilene før også. Men det er heldigvis litt igjen

noto

Trenger og trenger fru Blom. Forutsetter at du er først i køen ut av krysset. Selv med en vanlig non-P Tesla-bil og flegmatisk kjørestil er du 30 meter av gårde før ICE-bilen bak deg begynner å røre på seg. Selv om jeg altså er trygt forankret i non-P leiren, anerkjenner jeg absolutt de som tenker annerledes. Dette er ett av de spørsmålene som ikke har et allmenngyldig svar.

Sandvika

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 04. november 2018, klokken 15:43
Man trenger P hver eneste dag. Ut av kryss. Over veien.
Responsen i ikke P biler er forferdelig dårlig de første 40kmt..
Den var mye bedre i P bilene før også. Men det er heldigvis litt igjen
Om du har som vane å akselerere <3,8 tider ut av kryss så er du den fyren vi andre her advarer mot. Bytter dekk to ganger i sesongen også?

Muffinman

Forferdelig dårlig  :laugh:

Hadde de nesten 300k i forskjell mellom 100D og P100D inkludert mer enn bare akselerasjon rett frem kunne det vært interessant. Men samme understell, samme bremser og samme alt, bortsett fra aks. Selv toppfarten er lik.

Det er vel bare P85+ og tidlige P85D som kom med understell som prøver å matche ytelsene.

@Sandvika: Kristoffer bytter dekk like ofte som bokser  :D

Apache

Skulle jeg had en P så var det for å slå den Porscha som kollegaen har og er meget stolt over, men det koster for mye penger for bare det.

Hodetelefoner

TeslaK

Sitat fra: Knut@@ på søndag 04. november 2018, klokken 19:06
Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 04. november 2018, klokken 19:01
3 sett pr sesong.
Seriøst ?

Hvis du bytter på 3mm og kjører mye, så er det fullt mulig faktisk, i hvert fall bakdekk
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA