Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Slutt på Buddy-produksjon ?

Startet av ograv, søndag 30. oktober 2011, klokken 10:25

« forrige - neste »

Rilum

jeg tittet litt på de danske, engelske, nederlaske og spanske websidene for en stund siden, virket som bilen hadde en utgangspris på 230k (uten mva/avgifter), på det tidspunktet var prisen i Norge 255k

Ulemper ved import:
- Spec på bilen kan være annerledes (dårligere, ikke varmepakke? rustbehandling?)
- Utgifter med å få bilen til norge
- Servis & garanti, det er nok ikke nødvendigvis noe problem, men man må regne med å komme bakerst i køen og å kunne få litt "tryne tillegg"
- Mulig lavere salgsverdi ved salg
- Norske GPS kart, menyer, carwing ++
- tid, men mindre man er i brasjen må man nok bruke endel tid på å sette seg inn i skjema``er og ting før man har norske skilt på bilen.
- Leveringstid?  (den er jo lang her også)

Veldig vansklig å sette noe pris på dette, men for meg personlig så blei det ikke noe alternativ.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Ladefabrikken

Jeg fikk mail fra Økern i dag etter at jeg purra om leveringsdato.
De kunne fortelle meg at de jobber med saken og at jeg kommer til å få et svar meget snart.
Han sier at de har nesten 50% av Leaf salget i Norge og har et stort logistikkmessig utfordring med listene.

Det burde de tenkt på litt før, hvorfor ikke bruke de listene som man registrerte seg på nettsiden.
Da hadde det ikke vært noe problem. Synes hele salget er amatørmesig >:(
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

StaleHansen

Hei Ollie. Hvordan gikk det med USA import Leafen din?

Fikk du tak i kart og fikk du SIM til å fungere?

OneMore

Henter inn en selv nå  ;D 2011- For vestlandet. Selger nok den, for å ta inn en til.

Men en ny 2012 med varme i fingre osv. koster ca. US$37K (212-213K NOK).

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Ollie

Sitat fra: StaleHansen på torsdag 09. februar 2012, klokken 21:41
Hei Ollie. Hvordan gikk det med USA import Leafen din?

Fikk du tak i kart og fikk du SIM til å fungere?

Ikke enda!!! På GPS kartet kjører bilen fortsatt rundt i Los Angeles, litt kult men lite nyttig. GPS koordinatene i menyen kommer fram riktig. Snakket med en selger på WITRO  som hadde prøvd å sette inn Norsk kart på tilsvarende bil, men ha sa at det ikke gikk. Han mener det et forskjell på selve hardwaren. Jeg tror fortsatt at det skal være mulig å endre til Norsk kart ved å legge inn Norsk software på AV/GPS enheten. Må da laste dette inn på forhandler med CONSULT software (skal også være mulig med et SD kort men har ikke fått det bekreftet med noen). MEN et SD kort med Norsk kart koster mellom 5 og 10 tusen og nærmeste forhandler er 250 km unna (12 timer med Leafen !!!!) SD kortene er også godt kopisikret så det er kun orginal som teller.

Carwings er litt mer interessant. Har fått tak i M2M SIMkort og satt det inn i enheten. Har signal men oppnår ikke kontakt med Nissan server. Her er det også amerikansk software så enheten ringer antakeligvis et amerikansk nummer. Håper å få oppdatert softwaren på TCU enheten til Norsk versjon engang og så registere VIN nummeret i den Europeiske carwings databasen. Pr i dag blir ikke VIN nummeret gjenkjent på Europeisk Carwings.

Så for meg ligger løsningen i at det blir en lokal forhandler og at det bør være mulig å få oppdatert noe av softwaren.

Ellers fungerer bilen som en drøm.. liker at instrumentbordet viser energiforbruk i km pr kWh og ikke kWh pr km som i den norske versjonen........

4,7 km/kWh i snitt nå på vinteren

bno

#20
Tror han selgeren på Witro prøver å være smart. Har importert i 15 år men aldri fra US. Kjøpte Leafen min lokalt da jeg ikke gadd stelle med dette med ny teknologi samt fikk ikke tak i CWP versjon til akseptabel pris (for liten forskjell Norge US pris med cwp ) samt tatt i betraktning garantier mv samt for mye tidsødsle uten god nok margin, men til saken. Det kortet du har fått er låst til denne hardwaren altså navi i bilen din. Det er det samme som i navi type 310 i Volkswagen eksempelvis. Du trenger enten en cd som legges i driven i bilen dernest overfører du data fra cd til et sd kort (i høyre innstikk) når man laster fra cd vil data på sd kortet bli dedikert til kun aktuell bil. Eller alternativt fra venstre sd innstikk med data som overføres til høyre sd innstikk. Du må få kjøpt kartdata enten på cd eller sd kort. Eventuelt at du kjøper og  laster ned fra nettet og overfører til sd kort og dernest i bil for å aktivisere. Henger du med  ;D. Man kan ikke anvende et SD kort som er låst til en annen NAVI (i en annen bil) thats the point. Altså; Det du kun trenger å få tak i, er dedikerte kart data forberedt for denne prosessen. Å si noe annet som å bygge om eller noe i den stilen er ikke annet tullete. Les. dårlig kundehåndtering.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Rio

Ollie:

SIM-kortene i europeiske Leaf er levert av Telenor Connexion (ikke Telenor Norge), og jeg er meget sikker på at de bruker et eget privat APN, som er routet direkte til Nissans server,  og med en privat IP-adresse for bilen. Det betyr formodentlig også at man ikke kan nå M2M-siden av serverne fra et offentlig APN (eller vanlig internett).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

#22
Sitat fra: Rio på lørdag 11. februar 2012, klokken 16:15
SIM-kortene i europeiske Leaf er levert av Telenor Connexion (ikke Telenor Norge)

SIM-kortene i alle Leaf i hele verden er levert av Telenor Connexion. De benytter 3-4 operatører (i praksis én pr continent) og "roamer" utenfor disse. I utgangspunktet skal alle biler fungere i hele verden. Grunnen til de "utvalgte" operatørene er for å holde roamingkostnadene nede.
Så hvis USA bruker en annen opperatør annen Europa (som sansynlig er) så burde der være i Nissans/TelenorC's interesse å bytte SIM i en bil som er "konstant" flyttet fra USA til Norge.

Og JA, selvfølgelig bruker de et eget APN som ingen andre enn Nissans SIMer får tilgang til. APNet ligger uansett i hjemmenettet. Når man roamer på GPRS (mobildata) kobles man alltid opp mot hjemmeoperatørens utstyr før man går videre (feks på Internett).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

#23
Sitat fra: Elmo på lørdag 11. februar 2012, klokken 17:22
Sitat fra: Rio på lørdag 11. februar 2012, klokken 16:15
SIM-kortene i europeiske Leaf er levert av Telenor Connexion (ikke Telenor Norge)

SIM-kortene i alle Leaf i hele verden er levert av Telenor Connexion. De benytter 3-4 operatører (i praksis én pr continent) og "roamer" utenfor disse. I utgangspunktet skal alle biler fungere i hele verden. Grunnen til de "utvalgte" operatørene er for å holde roamingkostnadene nede.
Så hvis USA bruker en annen opperatør annen Europa (som sansynlig er) så burde der være i Nissans/TelenorC's interesse å bytte SIM i en bil som er "konstant" flyttet fra USA til Norge.

Og JA, selvfølgelig bruker de et eget APN som ingen andre enn Nissans SIMer får tilgang til. APNet ligger uansett i hjemmenettet. Når man roamer på GPRS (mobildata) kobles man alltid opp mot hjemmeoperatørens utstyr før man går videre (feks på Internett).


Hei,

Jeg antok at også de i USA var levert av Cnx, men sjekket ikke.

Etter det jeg husker brukes VQFN8 SIM (altså, loddet), med en ekstra "vanlig" SIM-kortholder i tillegg (er ikke sikker på det siste).

Som sagt, jeg antar de er på eget APN, men jeg har sett mye rart, så intet overrasker meg lengre! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA