Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Slutt på Buddy-produksjon ?

Startet av ograv, søndag 30. oktober 2011, klokken 10:25

« forrige - neste »

ograv

Hei,

Er litt overrasket over at muligheten for import av Leaf ikke diskuteres mer her på Leaf forumet. Spesielt i USA ser det jo ut til at prisen er betydelig lavere. Ny Leaf 2012 modell ser ut til å ligge på 200 000 før insentivene over there. Om det er muligheter for å trekke noe mva ut av beløpet også vites ikke. Men en pris på ca 70 000 under den norske burde vel tale for at flere overveide dette. Det positive med 2012 modellen ser ut til å være at den nordiske pakken (sete, ratt og batterivarme) er standard på alle nivåer.

Det kan godt hende det er noen andre større ulemper med dette som jeg ikke kjenner til, men det hadde i såfall vært svært interessant å få dette belyst. Forskjell i garanti er en ting, men er det også forskjell på bilene eller ladesystem?

Håper på mange relevante innspill.... (kan det også være relevant med andre land?)

jkirkebo

Sitat fra: ograv på onsdag 19. oktober 2011, klokken 22:25
Er litt overrasket over at muligheten for import av Leaf ikke diskuteres mer her på Leaf forumet. Spesielt i USA ser det jo ut til at prisen er betydelig lavere. Ny Leaf 2012 modell ser ut til å ligge på 200 000 før insentivene over there. Om det er muligheter for å trekke noe mva ut av beløpet også vites ikke. Men en pris på ca 70 000 under den norske burde vel tale for at flere overveide dette. Det positive med 2012 modellen ser ut til å være at den nordiske pakken (sete, ratt og batterivarme) er standard på alle nivåer.

Det kan godt hende det er noen andre større ulemper med dette som jeg ikke kjenner til, men det hadde i såfall vært svært interessant å få dette belyst. Forskjell i garanti er en ting, men er det også forskjell på bilene eller ladesystem?

Håper på mange relevante innspill.... (kan det også være relevant med andre land?)

SIM-kortet vil vel neppe virke med norske leverandører. Her er jo kommunikasjonskostnaden inkludert i 5 år. Om det går å bytte SIM-kortet vet jeg ikke, men det er nok mer som må settes opp da kommunikasjonen går over et VPN-nett som Telenor har satt opp.

Uten kommunikasjon, ingen navigasjon, statistikk eller mulighet til å fjernstyre lading/oppvarming/nedkjøling samt meldinger om at lading har startet eller stoppet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hansfj

Så vidt jeg forstår faller all garanti bort. I de fleste stater i USA må man også betale Sales Tax på rundt 5-6%. Mulig denne kan refunderes dersom man eksporterer bilen direkte, men ble ikke helt klok på det der.
Tesla Model S P85 (27.9.2013)
Nissan Leaf (6.12.2011)

akseln

Jeg vil også tro at 2. håndsverdien blir noe lavere pga. import. Jeg synes uansett risikoen og ulempene ved å importere fra USA er alt for høy.

Radiobil1

2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Elmo

Sitat fra: ograv på onsdag 19. oktober 2011, klokken 22:25
Det kan godt hende det er noen andre større ulemper med dette som jeg ikke kjenner til, men det hadde i såfall vært svært interessant å få dette belyst. Forskjell i garanti er en ting, men er det også forskjell på bilene eller ladesystem?
Disse to på finn.no er USA-import
    http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30915281
    http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30454982
Du kan jo kanskje melde interesse og stille relevante spørsmål til selgerne.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ograv

Har sett disse to. Men det er to ting ved de som gjør de uinteressante. Det ene er at det er 2011 modeller uten vinterpakke og det andre er at prisen ligger alt for nær kjøpspris i Norge. Om det skulle være mulig å få en bil ferdig fraktet hit til 220 000 med vinterpakke hadde dette straks vært mye mer interessant.

Til en salgspris rett under 200 000 kr i USA før deres spesialtabatt på 40 000 bør det kunne være mulig. Personlig skulle jeg tro at fabrikkgarantien fulgte bilen selv om den kom fra USA. Men mulig jeg tar feil av noe her.


Elmo

Sitat fra: ograv på torsdag 20. oktober 2011, klokken 20:29
Har sett disse to. Men det er to ting ved de som gjør de uinteressante.

Jeg er klar over det, men jeg foreslo heller ikke du skulle vurdere å kjøpe dem.

Jeg forsøkte å si at du kanskje kunne få svar på en del av spørsmålene dine ved å melde interesse (=late som du er interessert) ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ograv


Ollie

Sitat fra: ograv på torsdag 20. oktober 2011, klokken 20:29

Til en salgspris rett under 200 000 kr i USA før deres spesialtabatt på 40 000 bør det kunne være mulig. Personlig skulle jeg tro at fabrikkgarantien fulgte bilen selv om den kom fra USA. Men mulig jeg tar feil av noe her.


Dessverre gjelder ikke den Amerikanske garantien i Norge. Den er dog bedre med 160 000 km og 8 år på batteriet. Jeg tok fortsatt sjansen da jeg kan koste på å sende bilen to ganger til USA for det jeg sparer på å handle direkte fra USA. Håper og tror at dette ikke blir aktuellt.

Har ikke funnet ut om SIM kortet virker i Norge enda, men oppdaterer gjerne på forumet når bilen kommer. GPS kartet er lagret på et SD kort og kommer med USA kart. Håper det er mulig å få tak i en kopi av Norgeskartet når bilen kommer til Norge.

Har også oppdatert EVSE-en til 240 volt hos EVSE upgrade.

RogerB

Vi kan snakkes etter en uke eller to med 20 - 30 minusgrader Ollie.
Hvis du ikke får 2012 modellen med dette på da.

Ren gjettning sier meg ca 240k - 250k NOK på veien uten garantier eller noen av de norske fordelene.

Det er rett og slett for lite å tjene på det når det er en momsfri bil vi snakker om her i Norge også.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Elmo

Sitat fra: Ollie på fredag 21. oktober 2011, klokken 15:43
Har ikke funnet ut om SIM kortet virker i Norge enda, men oppdaterer gjerne på forumet når bilen kommer. GPS kartet er lagret på et SD kort og kommer med USA kart. Håper det er mulig å få tak i en kopi av Norgeskartet når bilen kommer til Norge.
Jeg er ganske sikker på at Telenor Connexion gjelder alle bilene, og er den samme over hele verden (dvs. ikke bare Norge - selvom det er Telenor)
http://www.telenor.com/no/nyheter-og-media/artikler/2010/nissans-e-bil-paa-nett
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ollie

Sitat fra: RogerB på fredag 21. oktober 2011, klokken 17:47
Vi kan snakkes etter en uke eller to med 20 - 30 minusgrader Ollie.
Hvis du ikke får 2012 modellen med dette på da.


Er heldig og bor på en plass der det aldri blir kaldere en 15 minus. Så vidt som jeg forstår må det være kaldere enn dette før varmeteppet på batteriene slår seg på. Varme i rattet skal jeg nok klare meg uten fortsatt!! Garantien gjelder ikke i Norge men i USA. Skulle batteriet klikke er det vel bare å sende den over dammen igjen...om en 7 års tid... ;)

daggad

Hva med Danmark ?
Der koster den ca 290 000,- danske kroner inkl moms. Og der er det vel også avgifter på den så om en trekker fra dette kan prisen bli ok vel ?

Ser også at det selges amerikanske biler med CW (cold weather) pakke. Men prisen er rundt 230 lapper og da er ikke import så spennende. Hvor finner du de for under 200k ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RogerB

Ja det blir spennende å se forskjellene, jeg har ingen ting i mot import, syntes bare det var for lite å hente på det i forhold til Leifen.  ;D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA