Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer lading TREFAS 16A 230W

Startet av langaasmartin, onsdag 31. oktober 2018, klokken 18:39

« forrige - neste »

langaasmartin

Min første post på dette forum selv om jeg har vært Tesla eier i snart 3 år:-)

Kjøpte for en måneds tid siden en Keba p20/30b vegglader hos Elektro importøren.
I følge butikken kunne denne benyttes til Trefas 16A 230W for å lade min Tesla S.
Ved lading hjemme har jeg til nå kun ladet på 10A. Med denne boksen kunne jeg øke lade hastigheten med ca 2,34 ganger.

Elektriker har montert veggboksen til huset med godkjent kabel og stilt boksen inn etter instruksjonene.
Boksen har mulighet til å kunne stilles inn for bruk fra trefas 32A og til 16A (i realiteten 13A).
I mellom veggboksen og bilen bruker jeg min ordinære Type 2, 32A lade kabel

Utfordringen er selv om det nå er strøm frem til vegg boksen, så vill ikke min Tesla lade.
Det står i displayet at det mangler vegg strøm....

Dette er ikke mitt kompetanse område, men er det slik at bilen ikke er tilpasset lading 16A 230W 3FAS og at butikken kan ha gitt meg feil produkt og informasjon?

Eventuelt noe annen som kan være galt basert på andres kunnskap eller erfaringer?

På forhånd takk for råd og veiledning!

Futurecar

Hei
Kan du legge ved link til produktet? Mener 230V bare kan brukes til enfaslading, eventuelt kan du med 32A3 fas 230V klare 16-16-32 på de ulike fasene

Muffinman

Det finnes en egen kategori på forumet for lading av Tesla.

Alle trefasebokser kan brukes til kvasi trefasekobling med 230v IT på Tesla. Bilen har tre delladere; man kobler to av faselederene til hver sin dellader, og den tredje laskes i "andre enden" av disse ved å koble den til N. Den siste delladeren er ikke i bruk. Man kan få 15,7% høyere effekt enn ren enfase på denne måten, men ikke høyere enn 7,3kW på biler med 11kW lader. Da er gevinsten lavere strømtrekk og bedre fordeling mellom fasene.

Jeg tipper det er en feilkobling og at det vil virke om man bytter om lederen som er koblet til N med enten den som er koblet til L1 eller L2. Har sett det i praksis,  men det blir ren gjetning her.

jlan

Kan gjerne prøve det, men hvis det er spenning på alle tre ledere, så skal det ikke ha noe å si hvilken av dem som er koblet til N. Men en av dem må være koblet til N og en til L1. Vanligvis en til L2 også, slik at ingenting er koblet til L3. Gul og grønn alltid til jordpunkt (ikke N).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Orbit

.... og det er ikke så enkelt at boksen venter på RFID for å starte lading? Noen Keba-modeller har dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA