Hovedmeny

Erfaringer med v9.0

Startet av xerxes, tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:03

« forrige - neste »

xerxes

9.42.3:

Stor fremgang fra 42.2. Nå skikker bilen seg veldig fint på motorvei- passerer busser og triailere bedre enn jeg gjør det selv. Fortsatt problemer med å dra inn i umarkerte busslommer og avkjøringer. Virker fortsatt litt «nærsymt», planlegger ikke langt fram.

Grafikken som viser bilene rundt blir stadig bedre. Veien tegnes fint opp og kjøretøyene hopper mindre enn før.

Dashcam funker fint men burde snart støtte cloud sync over wifi eller noe, tungvint å måtte trekke ut usb og ingen måte å løse ut usb på en sikker måte. Burde kunne spille av teslacam video firekte på bilens skjerm når parkert.

Skiltgjenkjenning eller i det minste å skifte til riktig fartsgrense FØR nytt skilt, er neste på min ønskeliste. Savner også sårt en autopark funksjon der kameraer er aktovert slik at linjer og ikke-reflekterbare objekter blir hensyntatt.

På landevei opplevde jeg den vek unna da en buss kom litt over i mitt kjørefelt. Jeg tok umiddelbart over men kjente at autopiloten startet å styre unna. Heftig!

cra

Interessant. Synes 42.2 har kommet seg veldig mye etter at jeg fikk den (AP2.0); av en eller annen grunn begynte bilen å ligge på/over hvitstripa til høyre et par uker før v9 kom.

Noen forbedringer i GUI? (sikkert ikke)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

xerxes

i dag opplevde jeg den langt mer veloppdragen på overnevnte «busslommer». har rapportert mange «bug reports» på dette de siste dagene - kanskje det hjelper? tipper tesla har fullt fokus på validering av veistriper i europa om dagen og derfor bruker disse rapportene for alt det er verdt- min mageføelse er at at de antakelig er i sluttspurten mtp å validere/åpne opp for drive on navigation for europa.

heftig å oppleve så store forbedringer fra dag til dag- jeg er overrasket over hvilket omfang det er av negativt fokuserte innlegg i forumet mtp utviklingen av EAP. blir litt for enkelt å sitte bak tastaturet og kritisere de som forsøker skape noe vanskelig og banebrytende,  og likevel tillate seg være etterpåklok når positive overraskelser kommer.

geear

Når du kritiserer tastaturkrigerne må du ikke glemme at Tesla har markedsført bilene med egenskaper de fortsatt ikke har. Toleransen hadde vært mye høyere om de angrep dette litt annerledes - men salget hadde kanskje vært dårligere.

Jeg har vært ganske happy med AP-egenskapene siden februar-ish, men den har noen store mangler i manglende skiltlesning og at den ikke bremser før laaaangt inn i en lavere fartssone. Merket lite forskjell til V9 annet enn at en vei jeg kjører ofte fikk mulighet for filskifte.  :+1:

xerxes

Sier ikke at 9.0 er perfekt- men synes den sedvanlige tonen av negativitet fremstår svært ubalansert.

Å rope at 9.0 er bare dårlig GUI og ingen faktiske endringer blir i mine øyne veldig rart. Om Tesla har markedsført seg feil og gitt urealistiske forventninger til utviklingstid hos de som kjøpte tidlig er en helt annen påstand, som jeg for øvrig sier meg veldig enig i. Ikke særlig kult å være tidlig ute å kjøpe bil med AP2.0 og ha dårligere AP i flere år enn de med AP1- kanskje til og med måtte selge bilen før AP2.0 kom seg skikkelig i gang. Det burde blitt tydeligere kommunisert at «nå tar vi ett steg tilbake, før det blir fem steg fram».  Nå for tiden derimot, virker det skje veldig mye framover, exponential style. Likevel er det «hakk i plata» fra bitre tastaturkrigere med som bestemte seg for halvannet år siden at de sitter på den gyldne sannheten (uavhengig av hva som strømmer på av ny info).

Software 9 vs 8:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/9vaxe6/autopilot_v8_vs_v9_curve_of_death_scott_kubo/?st=JO8W49FG&sh=a70bf525

OhmPaPa

Koser meg glugg når bilen skifter felt på motorveien uten at jeg må nappe i rattet.

Syns toolbar'en nederst er trang. Men det hjelper å sette knoken i ramma til skjermen for å bli stødig og så klikke ikonene med tommelen.

Når bilen skjener ut av kjørefeltet pga uforståelige årsaker så får jeg lignende varme følelser som når øvelseskjører med tenåringene. Er glad for å kunne hjelpe Teslaen til å bli en bedre sjåfør!

Drømmer om "follow the leader" når gjengen drar på tur sammen. Dvs ha "friends" definert i appen - og så kunne be om at man følger etter kompisen sin Tesla. Hadde blitt sykt nærme å kunne sove mens bilen fulgte B-menneske-kompisen til hytta.

xerxes

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 08. november 2018, klokken 19:31
Koser meg glugg når bilen skifter felt på motorveien uten at jeg må nappe i rattet.

Syns toolbar'en nederst er trang. Men det hjelper å sette knoken i ramma til skjermen for å bli stødig og så klikke ikonene med tommelen.

Når bilen skjener ut av kjørefeltet pga uforståelige årsaker så får jeg lignende varme følelser som når øvelseskjører med tenåringene. Er glad for å kunne hjelpe Teslaen til å bli en bedre sjåfør!

Drømmer om "follow the leader" når gjengen drar på tur sammen. Dvs ha "friends" definert i appen - og så kunne be om at man følger etter kompisen sin Tesla. Hadde blitt sykt nærme å kunne sove mens bilen fulgte B-menneske-kompisen til hytta.

Dette. Bitter trolling ispedd en dose med sarkasme- thats what im talking about. Synes det verken er spesielt konstruktivt, saklig, eller kult. Håper moderatorene er på ballen og tar grep for å stoppe spredning av generell toxic stemning i forumet. Har absolutt ikke noe i mot saklige kommentarer, mørk humor, kritikk av tesla eller at noen ikke deler samme grad av optimisme og engasjement mtp AP2.0/3.0 som meg- ei heller ønsker jeg noen form for sensur av meninger- men når det nærmest går sport i å komme med lettvinte bitre/sarkastiske utspill, demper denne uttrykksformen virkelig motivasjonen til å bruke tid på elbilforumet for min del.

OhmPaPa

Sitat fra: xerxes på torsdag 08. november 2018, klokken 19:58

Dette. Bitter trolling ispedd en dose med sarkasme- thats what im talking about. Synes det verken er spesielt konstruktivt, saklig, eller kult. Håper moderatorene er på ballen og tar grep for å stoppe spredning av generell toxic stemning i forumet. Har absolutt ikke noe i mot saklige kommentarer, mørk humor, kritikk av tesla eller at noen ikke deler samme grad av optimisme og engasjement mtp AP2.0/3.0 som meg- ei heller ønsker jeg noen form for sensur av meninger- men når det nærmest går sport i å komme med lettvinte bitre/sarkastiske utspill, demper denne uttrykksformen virkelig motivasjonen til å bruke tid på elbilforumet for min del.

Beklager du oppfatter det slik. Jeg er ikke sarkastisk her. Muligens naiv og muligens too fanboi. Men elsker altså bilen.

turfsurf

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 08. november 2018, klokken 20:43
Beklager du oppfatter det slik. Jeg er ikke sarkastisk her. Muligens naiv og muligens too fanboi. Men elsker altså bilen.
Kommunikasjon er vanskelig. Men om det er en trøst så var det slik jeg oppfattet det, ikke som sarkasme [emoji16]
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: xerxes på torsdag 08. november 2018, klokken 19:03
Sier ikke at 9.0 er perfekt- men synes den sedvanlige tonen av negativitet fremstår svært ubalansert.
Nå er det vel slik at folk har forskjellige opplevelser, og noen har litt vanskeligere for å tilpasse seg endringer enn andre. Og så har vel AP2 vært litt to steg frem og ett tilbake. Selv synes jeg AP2 har vært veldig bra siden 2018.10.4, med unntak av fartsgrenselesing.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Klager på endringer er jeg kjent med da jeg blant annet jobber med nettsider.

Men når det gjelder betjening i bil mener jeg man ikke kan komme unna noen viktige punkter om brukeropplevelsen skal bli god. Det er:
1.Lett å se
2.Lett å treffe
3. Forutsigbarhet

Er valget lett å se klarer man å sikte enkelt. Er det rett utformet er deg også lett å treffe. Og er skjermen responsiv, uten for mye grafisk gimmick og med logisk menyoppbygning blir den forutsigbar.

Jeg opplever at Tesla ofte setter form foran funksjon. Eksempelvis når de prioriterte litt høyere kart fremfor permanente snarveier øverst. Det tilfører lite annet enn renere utseende. Samtidig innføres ekstra trykk og ekstra titt på skjerm for samme oppgave.

I v9 har Tesla visstnok tråkket enda mer rundt i salaten og flyttet snarveier til bunn av skjermen. Har ikke installert enda, men det høres virkelig ikke bra ut.

Klimakontrollen er jeg tålelig fornøyd med i v8. Lett å justere temp. Vifte justerer jeg med scroll på rattet. Og av-knappen for anlegget er sentralt plassert. Sistnevnte leser jeg at Tesla nå har gjort mindre tilgjengelig.

Jeg har etter hvert forstått at de som skriver programvaren ikke eier og bruker bilen daglig. Det kan de umulig gjøre med de valgene som tas.

Jeg sier ikke at Tesla bør gå tilbake til fortiden med ørten knapper som i tyske biler. Veldig glad i skjermen og den oppleves moderne. Men i blant er det litt frustrerende at programmererne ikke er brukere av bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

xerxes

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. november 2018, klokken 20:48
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 08. november 2018, klokken 20:43
Kommunikasjon er vanskelig. Men om det er en trøst så var det slik jeg oppfattet det, ikke som sarkasme [emoji16]

Helt i orden mr,-  selv om jeg ikke trenger eller liker få beklagelse fra andre på hvordan jeg selv oppfatter ting (gerd liv valla-style) så velger jeg selv beklage  at jeg bidro til å fremstå urettferdig beskyldende, krass og hard i tonen der; jeg skylder litt på min trøtte hjerne i kveld og en dæsj oppdemmet frustrasjon som jeg lot komme ut i en generell rant - der du ble en tilfeldig skyteskive.

liker tesla fansbois!

:-)

Rævedilter

V9 klarer iallefall på jobbveien min to 90 graderes svinger der bilen før svingte rett ut i grøfta, så bedre er det blitt, men den er blitt meir forsiktig med farten i svinger.
Fortsatt legger den (i alllefall min) seg i midten i påkjøringfelt, ser nokon skriv dette er blitt betre.
Viser bil rett bak når ein kjører med tilhenger, irriterer da denne blinker.
GUIen venner eg meg sikkert til, men så langt synes eg ikkje den er betre.
Auto langlys er fortsatt for tregt på igjen.

Chris Aurora

Det som irriterer meg på v9.0 på AP1 - bil, er at alle de samme teite bugsa fra V8 stort sett er med i V9, med en litt mindre brukervennlig innpakking.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

geear

Etter en tids bruk nå irriterer det meg at ryggekameraet forsvinner hver gang man trykker inn på en spilleliste i spotify. Så når man er ferdig der er det på'an igjen med den lille pila, og velge kamera, med øynene av veien.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA