377.400,- pluss met. soltak og vinterhjul.

Startet av Myrvang, mandag 29. oktober 2018, klokken 11:44

« forrige - neste »

lirekassa

De håper og tror sikkert ingen vil velge 'plain white', så antar at de ikke åpner for andre. Og '2-3 måneder' i denne sammenheng er dessuten svært diffust.

Kr 337 777,- hadde vært penere  8)

Zuexi

Å levere bil i Plain White med 2-3 måneder forsinkelse er det største BS jeg har hørt.

arthur

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 22:33
Å levere bil i Plain White med 2-3 måneder forsinkelse er det største BS jeg har hørt.

Jeg velger å tro at eneste grunnen til at de gjør det er for å forsvare/forklare at vi må betale ekstra for metallic.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

navyelsen

Jeg har allerede gjort det, og anbefaler alle andre også å rapportere Kia Norge / Bertel O. Steen til https://www.forbrukertilsynet.no/ for villedende markedsføring. Tenker da på valg av farge som skulle være inkludert, men som i etterkant koster ekstra. Og at de oppgir en startpris som et lokketilbud i en farge som ikke var/er mulig å bestille.
kanskje de kan legge litt press på saken, og forhåpentligvis la oss slippe å betale for metallic?

[attachment id=0 msg=726415] [attachment id=1 msg=726415]
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Haralda

La inn tips om villedende markedsføring :+1:
For dette er over helt klart villedende og kun basert på å maksimere profitten.

arthur

Har sendt inn klage på villedende markedsføring/reklame! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Zuexi

Vurderer samme selv. Hvor har du sendt? Direkte til KIA eller forbrukertilsynet?

Trond.m

Godt forsøk, men jeg tviler er på at det gir noe resultat. De vil hevde at vi har valget om å velge en mindre utstyrt, egenspesifisert bil uten metallic, uten at du mister din plass i køen. First edition er jo et begrenset antall biler som er topp utstyrt, og da er det ikke unaturlig at det kun er metallic farger som tilbys.

geear

Prisen oppgitt er jo nettopp på first edition, som altså kun kom i metallic og pearl, så det argumentet faller bort. Prisen for innsteg er ikke offentliggjort enda. Føler allikevel heller ikke saken er drøy til å involvere Forbrukerombudet. De har kommet med et alternativ nå.

lirekassa

Sitat fra: TM på onsdag 31. oktober 2018, klokken 16:32
Godt forsøk, men jeg tviler er på at det gir noe resultat. De vil hevde at vi har valget om å velge en mindre utstyrt, egenspesifisert bil uten metallic, uten at du mister din plass i køen. First edition er jo et begrenset antall biler som er topp utstyrt, og da er det ikke unaturlig at det kun er metallic farger som tilbys.

2-3 måneders forsinket levering må er farlig nærme å miste plassen i køen etter min mening. Men mulig de har sitt på det tørre uansett.

Limodriver

Slik jeg tolker det er det ikke et godt og reelt alternativ å velge en annen farge. Valg av en annen farge vil forsinke bilen med 2-3 måneder (trolig mer) og vil nok kunne vurderes til å være en ikke ubetydelig ulempe.

Jeg støtter at så mange som mulig sender melding til Forbrukertilsynet og tipser om denne fremgangsmåten, jo flere henvendelser vedrørende samme forhold jo mer sannsynlig at Forbrukertilsynet vil se på saken.

Videre anbefaler jeg også at så mange som mulig klager på merprisen overfor selger. Dette vil de avlså og da kan en klage til Forbrukerrådet. Forbrukerrådet vil gå inn i saken og opprette dialog med selger. Igjen jo fler som klager jo mer sannsynlig er det at vi får gjennomslag for at de ikke skal kreve tillegg for metallic/pearl når dette ikke var kommunisert og vil medføre en ikke ubetydelig forsinkelse ved valg av hvit uten pristillegg.

Et nærliggende spørsmål vil da også være hvorfor en ikke kan bestille hvilken som helst farge uten større forsinkelse. BOS vil nok møte seg selv i døren i forhold til argumentasjon.

Zuexi

I følge Kona delen av forumet tar det ca 2 måneder bare på å frakte bilen "over dammen" - hvordan skal KIA da klare å levere hvit bil på 2-3 måneder? Tviler på at det står en ordrereserve på kaia i Korea som det står "Norway" på.

arthur

Sitat fra: Zuexi på onsdag 31. oktober 2018, klokken 16:32
Vurderer samme selv. Hvor har du sendt? Direkte til KIA eller forbrukertilsynet?

Jeg sendte til Forbrukertilsynet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

trykkertor

Sitat fra: Zuexi på onsdag 31. oktober 2018, klokken 19:34
I følge Kona delen av forumet tar det ca 2 måneder bare på å frakte bilen "over dammen" - hvordan skal KIA da klare å levere hvit bil på 2-3 måneder? Tviler på at det står en ordrereserve på kaia i Korea som det står "Norway" på.
Det løser de "lett".
Husk, du blir kontaktet for kontraktssignering ca 6 uker før bilen er klar. Altså er det 1.5 måneder til din bil er klar.
Ønsker du hvit bil, legger vi til 3 måneder på din leveringstid, altså får du da bil om 4.5 måneder.
Da har de de mulighet for å presse noen plain white inn i produksjonen i løpet av 2 måneder, og fortsatt 2 måneder på å få skipet til Drammen, og igjen 0.5 måneder til klargjøring og registrering.

Zuexi

Sitat fra: trykkertor på onsdag 31. oktober 2018, klokken 19:53
Sitat fra: Zuexi på onsdag 31. oktober 2018, klokken 19:34
Det løser de "lett".
Husk, du blir kontaktet for kontraktssignering ca 6 uker før bilen er klar. Altså er det 1.5 måneder til din bil er klar.
Ønsker du hvit bil, legger vi til 3 måneder på din leveringstid, altså får du da bil om 4.5 måneder.
Da har de de mulighet for å presse noen plain white inn i produksjonen i løpet av 2 måneder, og fortsatt 2 måneder på å få skipet til Drammen, og igjen 0.5 måneder til klargjøring og registrering.

Er ikke det de sier. De skriver 6 uker før bilen ankommer Norge - ikke 6 uker før produksjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA