Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lader DC/DC konvørteren når bilen er av?

Startet av jonjul, fredag 28. oktober 2011, klokken 07:16

« forrige - neste »

Lunde

Motoren er den som blir varm fortest. Bare en bakke på en kilometer med moderat pådrag kan gi 70 grader og vel så det. Elektronikk og motor beskytter seg selv når temperaturen er kritisk. Du får feilmelding og redusert ytelse. Batteriene kan det være værre med. De har kun to sensorer so sitter i ene enden av to batterier. I praksis betyr dette at du måler tempen i to celler av totalt 95 celler. Disse registringene brukes som referanse for de resterende 93 cellene. Om du mot formodning har et batterikasse med ulike egenskaper i blokker og celler kan temperatur forskjellene bli langt større enn normalt om ikke vannet sirkulerer. I værste fall kan det medføre at enkelte celler lades med for høye temperaturer 40 grader + med den konsekvens at du kan få varige skader og nedsatt ytelse på de cellene som får mest julig.
Dog representerer batterikassa et betydelig energilager og om du bare kjører korte turer er det ikke sikkert det blir kritisk.

Har diagnoseutstyr, hvor bor du?
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jonjul


Hmm, huff håper ikke jeg har knekt noen celler.

Fikk jo feilmelding etter kjøring uten kjølingen..

Vifta starter asap etter etter oppstart, selv når bilen er kald.

Noe galt er det..

Bor i Sarpsborg, har selv diagnose med vag com men denne trog jeg ikke funger på Think.
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

Lunde

Hmm det er et visst spenn på registrert temperatur som kan leses før du rett å slett får meldingen "sensorfeil" i diagnosepparatet. Har du sensorfeil får du ikke ladet, men bilen går så sant du har strøm på batteriene.

Høyeste målte verdi på de to i batteriet starter kjølevifta. starter på 30 +
Utover dette er det sensorer i motor og muligens (litt usikker) motorkontrolleren.
Om bilen står en natt burde den være kall nok til at du normalt ikke skal ha mer enn 30 grader i batterikassa.
Har erfaring med jordfeil på disse sensorene. Litt slurvete montasje kan gi gnisseskader på sensorledningen, men da klikker det helt når du jorder sensoren. Hadde det en gang selv å da skjedde det i skarpe venstresvinger i starten, ble værre etterhvert.

En avlesning av feilmeldingen er nok eneste utvei ja.  :-[
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Caspar


Hvis du ser på side 12 i strømskjemaet så ser du at viftene kan startes av enten motorstyringen eller BMSen. Hvis du åpner batteriluka og kobler ifra de to store multistikkerene (sorte, runde) så vil du oppdage om det er motorstyringen eller BMSen som gjør at viftene går.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

jonjul


En stor takk til Caspar som ringte meg i kveld, takk takk !!

Fikk gode tips om feilsøking, fikk lokalisert at innslaget kommer fra BMS.

Har også gjort avtale om lån av diagnose  :) :) :)

Da er jeg et godt skritt videre!
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

jonjul

Da er feil lest ut med diagnose.
Høy temperatur i batteri, den ene føleren viser 65 grader! Den andre viser rett ca 10 grader.
Skal forsøke med annen føler..
Bilen lar seg ikke lade nå, antar at dette er pga "høy" temperatur i batteri.
Kommer tilbake når skifte av føler er utført:)
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

elektrolux

Kan være en ide' å lese av temperaturen noen flere ganger. Synker den kan det være at du ser en celle i ferd med å brenne.

Synker ikke temperaturen, er det sannsynligvis sensoren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jonjul

Hei,

Har koblet vekk sensor på batteri som angir 65grader, lagt inn en provisorisk motstand på 6,5 KOhm. Diagnose viser angir da -1 grad på denne sensor og 10 grader på aktiv sensor.

BMS slipper da opp stopp ordre til lader :) og vifte går som normalt :) feilen er lokalisert til defekt temp sensor.

Foreløpig får jeg fremdeles feil melding på kjølesystem batteri, antar at dette skyldes avvik mellom giver verdier. Skal forøke å få tak i bytte givere..

MEN nå er viften ok, og bilen lader - ruller på veien igjen ;D :) :)

Takk for innspill og hjelp! :) :)
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

Ken

Bra. Sjekk at  koblinger til sensor ikke er korrodert og rens opp. Dårlige kontakter gir ekstra høy motstand og ladestans. Jeg regner med at du har sjekket ElbilWiki for verdier ;)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

jonjul

Hei,

Bilen har i dag fått ny EU kontroll og er igjen klar for gata :), etter 2 år i "dvale" hos tidliger eier.

Gøy å få Thinken tilbake på veien :) ;) :D
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

hens

#25
Jeg fant ikke verdiene på wiki, derfor noen omtrentlige verdier på NTC motstanden i føleren:

10grader: ca 4k,  20grader ca 3k,  30 grader ca 2k,  

Etter en tur i fryseren, -18 grader, har jeg målt ca 8-10k.
Elfa har NTC'er med tilsvarende verdier, koster ca kr 10,-

For å slippe å ta ned kassen, kan en tempsensor kobles til og tapes fast oppe på batteriet.
Den gir da ganske riktig temperaturindikasjon , men vil reagere noe senere.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Caspar

Sitat fra: jonjul på mandag 21. november 2011, klokken 21:58
Hei,

Bilen har i dag fått ny EU kontroll og er igjen klar for gata :), etter 2 år i "dvale" hos tidliger eier.

Gøy å få Thinken tilbake på veien :) ;) :D

Bra ! Think Classic er jo et stykke norsk industrihistorie og jo flere på veien jo bedre
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Sitat fra: Lunde på torsdag 20. oktober 2011, klokken 21:20
Utover dette er det sensorer i motor og muligens (litt usikker) motorkontrolleren.
Motorkontrolleren og DC/DC omformeren har også temperaturføler. Hver av dem kan starte radiatorviftene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA