Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med Leaf - hjelp!

Startet av Jeanett70, fredag 26. oktober 2018, klokken 08:26

« forrige - neste »

Jeanett70

Jeg kjøpte en brukt Nissan Leaf gjennom et bruktbilfirma juli 2018. Nybilgarantien på bilen utløper 20 november 2018.

Igår kjørte jeg ca 20 min, parkerte i ca 15 min og når jeg skulle starte bilen igjen lyste PS-tegnet oransje (servostyring) og batterlampen lyst rødt. Jeg fikk bilen på, men jeg fikk ikke satt den i verken «drive» eller «reverse», den gikk kun tilbake i nøytral. Jeg slo av og på bilen, varsellampene var da borte. Slo av og på bilen igjen, da var de tilbake. Slo av og på en tredje gang og de var borte og jeg kom meg hjem. Gjorde det samme når jeg hadde parkert hjemme, og varsellampene lyste igjen. Senere på kvelden igår skulle jeg skifte dekk, da lyste ingen av lampene selvom bilen ble slått av og på sånn ca 5 ganger... Noen som har vært bort lignende? Og nei, jeg har ikke forvarmet bilen uten å være tilkoblet strøm.

Jeg lurer også på om noen VET om dette dekkes av nybilgarantien? Og om noen VET hvem som skal ta regningen for å få sjekket opp i hva som er gale? Er det meg, bruktbilfirmaet eller Nissan-forhandler (nybilgaranti)?

EV-FTW

Har ikke vært borti problemet, men det virker som set er noe du bør undersøke før garanti går ut.

Normal praksis er da å ta kontakt med forhandler, ser du kjøpte bilen.
De vil så enten se på det selv, eller ta kontakt med Nissan, og sende deg videre.
Klart du kan ta kontakt med Nissan selv, men er greiest å ha forhandler involvert i saken.

Lykke til, håper det ordner seg på en ryddig måte.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

PionerThink

Lurt å ta bilder av slike feilmeldinger i displayet når de oppstår!
Vet av erfaring at det kan være lett å glemme, og så er det mer troverdig når man faktisk kan fremvise hva som skjedde på bilde eller video :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Jeanett70

Trådstarter her.

Jeg har tatt bilde av displayet :-)
Jeg ringte Sande Auto (hvor bilen er kjøpt av tidligere eier og det er godkjent Nissan verksted/forhandler). Det kan i følge dem virke som om det er 12V batteriet det er noe galt med. Dersom det er tilfelle blir det ikke dekket av nybilgaranti, vedkommende sier at det bare er 2 års garanti på 12V batteri. Har fått time på verksted i begynnelsen av november.
Hvor burde jeg gå herfra? Kontakte forhandleren hvor jeg kjøpte bilen? Jeg synes det er litt merkelig om jeg nå skal få en stor utgift etter å ha eid bilen i under 4 mnd.

fonberg

Hei, bytte av 12V batteri bør ikke bli noen stor kostnad. Du kan sjekke i kjøpskontrakten din om du har en bruktbilgaranti (på mer enn 4 mnd) som kan dekke dette.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Jeanett70

Sitat fra: fonberg på fredag 26. oktober 2018, klokken 10:06
Hei, bytte av 12V batteri bør ikke bli noen stor kostnad. Du kan sjekke i kjøpskontrakten din om du har en bruktbilgaranti (på mer enn 4 mnd) som kan dekke dette.

Trådstarter her.

Betryggende å høre. Jeg er ny i bilverden og kan meget lite om alt som har med bil... Men jeg har snakket med forhandleren hvor jeg kjøpte bilen, og de vil dekke kostnaden av feilsøk på bilen + nytt batteri. Så satser på at det ordner seg! :-)

Roy Aasen

Er du så snill og gi oss tilbakemelding? Er alltid en mulighet for å lære littegrann mer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA