Hovedmeny

27.10 - da skjer det endelig!

Startet av Bjoris, mandag 22. oktober 2018, klokken 07:40

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: xyzzy på mandag 29. oktober 2018, klokken 10:43
Bedre at pengene går til produsenten av elbilen.

Helt enig. Fullt forståelig at Kia setter prisen litt opp når de ser at de fleste Kona som hittil har kommet til landet, havner rett på Finn.

For øvrig lite som tyder på at mitt kø-nummer vil kunne innløses i en e-Niro i løpet av 2019...

Så: antall biler er skuffende. Prisen er helt forståelig og riktig (og de kunne sikkert slengt på noen tusenlapper til siden flipperne likevel vil selge de for nærmere 450000, og betalingsvilligheten dermed for svært mange vil ligge i det området ref Kona).

Morten Christiansen

Ja ja, får se på den lyse siden. Riktignok ble den mye dyrere en forespeilet, men til gjengjeld kommer den senere og i mindre antall  :+1:

lirekassa

Sitat fra: xyzzy på mandag 29. oktober 2018, klokken 10:43
Sitat fra: lirekassa på mandag 29. oktober 2018, klokken 10:39
Hmmmm, da ble i hvert fall jeg svært usikker. Tror det blir flipping og kjøp av brukt fossilbil fram til M3 kommer når de nå legger seg så tett opp mot hverandre i pris.

Hvis du kan flippe - altså kjøpe og selge videre til andre med god fortjeneste - er det jo ikke en for høy pris akkurat? Med en lav pris er vel den eneste forskjellen at du hadde tjent en god del mer.

Bedre at pengene går til produsenten av elbilen.

Bilen, med alle dens mangler, blir fort for dyr for meg. Har ikke sagt prisen er for høy for markedet. Når både Hyundai og Kia ikke klarer å levere nok så vil man kunne flippe disse en stund til tror jeg, men plutselig er det stopp.

tugit

Blir vel billigere å importere denne enn å kjøpe den i Norge. Sikkert raskere levering også siden resten av kontinentet ikke er så interessert i elbil.

zbk

Det beste med prisen er kanskje at jeg med 12X kanskje havner blant de første 100 hvis prisingen får fart på frafallet. Beholde denne eller Ampera-e? Fuglene vet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

daktari

400.000,- antagelig ferdig levert altså, men bare 100 kontrakter skal skrives før jul - disse får bil i januar. Så 100 kontrakter til i Januar en gang, når bilene står på en båt. Kontrakt skrives 6 uker før bilen kommer slik jeg forstår nyhetsbrevet.

Det blir spennende å se om Tesla rekker å lansere Model 3 for europeisk bestilling før jul, for det kan kverke evnt. flippe-muligheter ganske så effektivt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lirekassa

For alt du vet er du allerede inne blant de første 100, zbk.

tugit

Sitat fra: xyzzy på mandag 29. oktober 2018, klokken 10:37
Sitat fra: tugit på mandag 29. oktober 2018, klokken 10:34
Helt horribelt!!  :-1:

Med tanke på at Kona selges for godt over 400 - og det er en mindre bil, med litt mindre utstyr - er dette en god pris. Om produsentene begynner å tjene penger på bilene istedenfor å selge med tap, gir det både et incentiv til å produsere mer og dermed større serier - og dermed få ned køene.

Riktig pris er den som får solgt de ca 2000 bilene de regner med til en høyest mulig sum. Ingen grunn til å gi bort penger til flippere.

Med tanke på at hybridversjonen av samme bil koster under 300k inklusive vinterhjul og metallic er dette ganske drøyt.

ergo

Her blir det nok mange avbestillinger lenger ut i køen også.....lang leveringstid og betydelig høyere pris en mange hadde trodd. Har jo sett flere spekulere i pris omtrent lik eller rett over Kona, men her seilet Kia langt over. Sikkert taktisk prising i forhold til Kona og finn.no priser, men redd det er svært mange skuffede potensielle Kia kunder i Norge nå.

Joltus

Sitat fra: tugit på mandag 29. oktober 2018, klokken 10:57
Sitat fra: xyzzy på mandag 29. oktober 2018, klokken 10:37
Sitat fra: tugit på mandag 29. oktober 2018, klokken 10:34
Helt horribelt!!  :-1:

Med tanke på at Kona selges for godt over 400 - og det er en mindre bil, med litt mindre utstyr - er dette en god pris. Om produsentene begynner å tjene penger på bilene istedenfor å selge med tap, gir det både et incentiv til å produsere mer og dermed større serier - og dermed få ned køene.

Riktig pris er den som får solgt de ca 2000 bilene de regner med til en høyest mulig sum. Ingen grunn til å gi bort penger til flippere.

Med tanke på at hybridversjonen av samme bil koster under 300k inklusive vinterhjul og metallic er dette ganske drøyt.
Ja det er faktisk helt absurd. Kia stikke momsfradraget rett i egen lomme her.

Så mye dyrere hadde ikke ev versjonen vært å produsere om de var interressert i å selge de.

Prisen er riktig for kia. For de ønsker kun å selge akkurat de bilene de lager. Nå minker nok køen litt.

Egentlig er det to som har fordel av dette. Kia og Nissan. Nok en gang kommer Nissan til å selge nøtter og spann av din leaf. Når de lanserer sin nye leaf sikkert litt.mindre rekkevidde men til vesentlig lavere pris samtidig som de klarer å levere vil de enda en gang selge helt vilt med biler.

Roy Aasen

Jepp...da blir Niro helt sikkert ikke den nest bilen. Med slik prising på småbiler..glem det.
Da gjenstår kun DS og TM3.

Rabagast

Kanskje man bør teppebombe Kias Facebook-vegg med klager? Kanskje klare å generere litt negativ presse på dette?

goggo

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 29. oktober 2018, klokken 11:04
Jepp...da blir Niro helt sikkert ikke den nest bilen. Med slik prising på småbiler..glem det.
Da gjenstår kun DS og TM3.

Dette (se bildet) er min respons på e-Niro prisen. Tusen takk til KIA Norge for hjelpa til å bestemme meg for å forlate de tradisjonelle bilforhandlerne og satse på en Tesla som min framtidige bil.

mvh Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

lirekassa

Sitat fra: Rabagast på mandag 29. oktober 2018, klokken 11:12
Kanskje man bør teppebombe Kias Facebook-vegg med klager? Kanskje klare å generere litt negativ presse på dette?

Litt fånyttes så lenge de første i KONA-køen har bevist at prisen er innenfor markedspris ved å flippe på Finn?

Men vi snakker altså om en bil som ville kostet 500 000,- uten insentiver - det er mye.

Hva var prisen i Frankrike?

hELgenen

Kontrakt trenger ikke skrives før 6 uker før levering. Det gir fleksibiliteten jeg trenger for å fortsette å stå på listen også fremover. Prisen var dog i overkant. Hva skjer forresten med depositumet ved nyttår mhp. skattemelding? Kia har jo en gjeld til meg gjennom depositumet og dette må vel meldes?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA