Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av aalbork, torsdag 27. oktober 2011, klokken 10:28

« forrige - neste »

aalbork

Da jeg skulle legge ladekabelen in bakluken i dag, oppdaget jeg en liten dam under en luke i den bakre batterikassen. Det kjentes litt såpeaktig og luktet elektolytt. Bilen var på vannservice for 2 - 3 uker siden. Min teori er at den har hatt sin første utjevningslading siden servicen i dag og at det i den forbindelse har rent over. I så fall tyder vel det da på at batteriene ikke var nok ladet eller hadde rett temperatur da vannfyllingen fant sted og at elektrolytten nå blir litt uttynnet ved neste vannfylling. Er det noe anderledes prosedyre for vannfylling av Kangoo enn for PSA-bilene? Tror jeg vil investere i utstyr og forsøke selv, neste gang vi skal ha vannservice. Tenkte å gjøre det etter ca 2 - 3000 km, for sikkerhets skyld, etterssom bilen er ny for oss og vi er ferske som elbilister.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

elektrolux

Som sagt tidligere kjenner jeg altfor lite til Renault, men jeg har hørt at vannfylling går på å suge vannet gjennom vannfyllerekkene, i stedet for å bruke gravitasjonsfylling slik PSA gjør.

Sugeprosessen er i så fall spennende, da det er knallgass i slangene og da mangler bare en gnist fra vakumpumpen så er fyrverkeriet i gang. ;D

For en kompetent person som deg, er nok selvservice det beste. Det blir mye mindre stress for deg, da du slipper å bekymre deg over om jobben ble gjort skikkelig.

Sist jeg hadde Mercen på service, (kun for å få det verdifulle stempelet i serviceboka) gikk jeg over hele bilen, åpnet filterbokser og sjekket at verkstedet virkelig hadde gjort det de påstod at de hadde gjort. Når en stoler så lite på verkstedene som dette, er det jo bedre å gjøre jobben selv i utgangspunktet.

NiCd skal før vannfylling ha oppnådd maks spenning under lading, og gjerne begynt med negativ spenningsutvikling. Pass også på at blokkene er ca 25C eller mer. Så er det bare å fylle vann.

Er du i tvil om luten din er uttynnet, kan du sjekke om kapasiteten øker noe fram mot neste vannservice. Gjør den det kan du fylle lut i stedet for vann, og på den måten øke konsentrasjonen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Clio97

Jeg har i fem år foretatt alle vannfyllinger selv på min Clio ved hjelp av et lettere modifisert støvsugeradapter:  http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Datamaskin/Tilbehor/Tilbehorsett-til-stovsuger/   - Videre to 10mm plastslanger med en stump plastrør, tredd halvannen cm inn, med indre diameter som er litt mindre en ventilniplene som skal trykkes inn. Jeg benytter en vanlig støvsuger OG en askesuger halvfylt med vann (vannfelle). Kobler støvsugerslangen til adapteret som igjen tres på en av niplene, på den andre nippelen tres slangen som går i vannkanna. Etter at ladingen er ferdig venter jeg til den verste susinga i batteriene har stilnet. Så setter jeg i gang støvsugerenog passer på å justere suget slik at det går med ca 1l/min. Når vannet kommer ut i andre enden drar jeg slangen opp av vannet og lar det suges skikkelig tomt i slangene.

Jeg har pr dags dato ikke opplevd noen gasseksplosjoner så jeg anser metoden for å være ganske trygg! Håper jeg fikk frem det vesentligste...skal ganske snart ta en ny fylling så da demonstrerer jeg gjerne hvis det skulle være interesse for det!
1997 Renault Clio Electrique  "Lille Blå"
2011 Mitsubishi iMiev

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Interessant. Jeg har lest på SAFT sin dokumentasjon at det er mulig å bruke vakuumfylling av disse blokkene og det riktige vakuumet står der. Let etter dok. på elbilWiki eller www.elbil.no/dokumenter
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

#5
Har du brukemanual eller verkstedsbok kan du gjerne laste opp til Wiki eller sende disse til Elmo.
Små tap av elektrolytt er uheldig, men ikke nødvendigvis ødeleggende. Luten er veldig sterk og vil tåle litt uttynning.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Å bruke støvsuger er kanskje ikke det beste når en vet at hydrogen kan eksplodere selv om den er uttynnet med luft. Innsugningsluften passerer børstemotoren på vei ut!

De fleste elbiler har en vakumpumpe for bremsen, hvorfor ikke rigge til et opplegg med denne?

Men  egentlig skjønner jeg ikke hensikten. Vann renner nedoverbakke.
De eneste som ikke skjønner det, er murere som lager badegulv.
Sveiv ned dørvinduet og heng opp kannen med en stropp. ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

aalbork

SitatMen  egentlig skjønner jeg ikke hensikten. Vann renner nedoverbakke.
Nei, si det! Kangooen har STM 5-100 MR som er  luftkjølte batterier, mens  STM 5-100 MRE er den vannkjølte batteritypen som jeg har oppfattet er ganske vanlig i PSA-bilene. Med unntak av vannkappen på MRE blokkene kan det vel ikke være så mye som skiller dem. Sånn sett burde vel vannfyllingen kunne foretas på samme måte da batterivann tilkobling på blokken og trolig også utførelen av toppens indre for lufting av cellene og fordeling av batterievannet, ved fylling, antakelig er konstruert på samme måte.

Jeg vet ikke hvordan fylletilkoblingen er plassert på andre biler, men på Kangooen har jeg så langt greid å finne 4 fyllenippler, fordelt bak to luker i bakkant av den bakre batterikassen. Disse niplene sitter i nivå med bunnen av kassen. Jeg tenkte først at dette er utløpene, men hvis dettte er to innløp og to utløp, vil man muligens få problemer med at det blir stående vann på fyllesiden, som evt vil suge elektrolytt ut av batteriet (i alle fall første celle i fyllekretsen) etter hevertprinsippet. Dette kan muligens unngås ved å ha en slange på utløpssiden som ender et godt stykke nedenfor innløpet ved avsluttet fylling. Men det fordrer vel grav eller løftebukk for å få nok høyde til å trekke all væsken ut av fyllekretsen. Alternativet er vel da nevnte vakuumpumpe.

Nysgjerrigheten presser meg snart til å ta ned batterikassene og se hvordan ting virkelig henger sammen. Må bare finne meg noe egnet sted og utstyr og tid.

Jeg mener å ha lest eller annet sted at batteriene er konstruert for å produsere oksygen ved overlading. Hvis det er tilfelle, vil vel det redusere eksplosjonsfaren ved bruk av støvsuger, så lenge blokkene er i orden. Kanskje er heller ikke alle støvsugere konstruert slik at luften passerer motoren?
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

elektrolux

Sitat fra: aalbork på onsdag 19. oktober 2011, klokken 15:51
Jeg mener å ha lest eller annet sted at batteriene er konstruert for å produsere oksygen ved overlading. Hvis det er tilfelle, vil vel det redusere eksplosjonsfaren ved bruk av støvsuger, så lenge blokkene er i orden.

Batteriene spalter vann ved overlading/reversering. og produserer derfor både oksygen og hydrogen.

Tror jeg ville produsert vakum ved hjelp av trykkluft i stedet for å bruke støvsugermetoden. Biltema selger slike Venturivakumdingster.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Har ikke små "industristøvsugere" alla de gule karscher grovstøvsugere separat motor fra viftedelen, mener det, har plukket sund noen slike for en god stund tilbake. Slike får en for en femhundrelapp i dag, om hevertpatent ikke skulle holde.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Ken

#10
Viktigst av alt er at fyllingshastigheten er riktig. Med fylling ved hjelp av tyngdefraft er mellom 0,7 til 1 liter i minuttet riktig.  Hastigheten er det samme ved vakuumfylling. Vakuumet er 0,3 bar etter en SAFT dokument jeg har funnet
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA