Elbilen en utgiftsbombe på sikt?

Startet av Boikott My Ass, lørdag 20. oktober 2018, klokken 11:29

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: belsby på lørdag 20. oktober 2018, klokken 11:29
https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/tror-elbiler-vil-vrakes-tidligere-enn-andre-biler/ar-BBOCR9A?li=BBr5A5g&ocid=mailsignout

Også komponenter til fossilbiler koster titusener og til og med over hundre tusen.

Tror det vil bli mer og mer av reparasjon av komponenter. Spesialister reparerer for eksempel oljepumper slik at kundene slipper å betale titusener for ny pumpe. Disse spesialistene blir stadig mer tilgjengelige på Internett og kan med større kundeunderlag bli stadig mer raffinerte og effektive.

Burger

Så, den eneste/en av de få som kan reparere ebiler kan nevne tre eksempler. Tror jeg sover godt med gammel elbil jeg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

R-Ah

Ser nyheten kommer fra Benny Christensen - Broom.no. Mister heller ikke nattesøvn. ;)
Bmw I3 94Ah, TM3LR

jlan

Jeg mistenker alltid en mulig mangel på nøytralitet når jeg ser slike uttalelser.

Såvidt jeg husker kostet det 25000 å få montert en ekstra lader i Tesla S.  Så 90000 virker drøyt. Og et batteri til 300000 må neppe kastes, selv om det er en feil på det.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amatøren

Når det blir mer vanlig med elbiler enn fossilbiler også i motstandsland som Tyskland og tilsvarende, så vil vel det bli er marked for overhalt batteripakker (byttet defekte celler/moduler og BMS) så folk kan velge mellom ny pakker (til høy pris) og rimelige overhalte pakker.

Slik kan det også bli med motorer. Ny eller rimeligere overhalt.

VAG har i hvert fall operert med overhalte bremsecalippere tidligere. Om de gjør det fortsatt vet jeg ikke.

Så reparasjoner kan bli billigere bare det blir så mange elbiler at markedet for det blir lønnsomt. Vel, samt at kundene ønsker det.  ;)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

HCO

VAG har hatt (har?) denne praksisen også med manuelle girkasser. Nå er det jo sånn at girkassene til VAG er søppel, så jeg opplevde å få fabrikkny girkasse til byttekasse-pris på en Bora. Antakelig fordi det ikke fantes girkasser å oppdrive som var i såpass stand at de kunne overhales... Spesielt interesserte kan gjerne google "DUU gearbox".
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

1000kwh

Ingen forskjell fra fossilbiler. Registerkjedet kan ryke 100m etter garantien er gått ut og så står man der. Men det er en løsning! BRUKTE BILDELER :D

Myrknir

Så lenge batteriene ikke tar skade i en bilkrasj hvor bilen må kondemneres så blir det nok på sikt batterier du kan få kjøpt brukt.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

tomrh

Nesten verre at deler er billige men ryker ofte som på fossilbiler, en seigpining der det koster «bare noen få lapper» hver gang. Man vraker jo ikke bilen for 4-sifra verkstedbesøk, men når totalen summeres skulle man ønske man hadde gjort det for lenge siden...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amatøren

:+1:

Hmmm, synes å kjenne meg igjen der.....   :o
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

krl

Hvor mye tar Tesla for nytt Model S-batteri utenfor garanti? F.eks. 85 kW/h. Hvis prisen er satt... Dette begynner å bli en relevant problemstilling, i og med at forventninger om fremtidige kostnader spiller inn på bruktpriser.

elektrolux

Huggeren tar mellom 60-80 000 kr for et Tesla batteri. Regner du 1000 kr / kWt er du nokså nærmed.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kristian O

Sitat fra: krl på lørdag 20. oktober 2018, klokken 23:46
Hvor mye tar Tesla for nytt Model S-batteri utenfor garanti? F.eks. 85 kW/h. Hvis prisen er satt... Dette begynner å bli en relevant problemstilling, i og med at forventninger om fremtidige kostnader spiller inn på bruktpriser.
Men finnes det 85 kWt batteri utenfor garanti? Var ikkje garantien 8 år utenom-begrensning eller var det kun DU?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA