Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Radiobil1, onsdag 26. oktober 2011, klokken 11:51

« forrige - neste »

hkaspenberg

Sitat fra: HHF på tirsdag 13. mars 2012, klokken 09:07
Bilen er ellers en fin opplevelse. Bedre enn Thinken på stort sett alt annet enn rekkevidden. Blir jo interessant å se hva denne bilen kan klare på sommerføre med andre dekk, klima av og forsøk på økonomikjøring, men det blir nok neppe noe mer enn det de reklamerer med slik jeg ser det nå.

Hadde en Leaf på lån fra igår til i dag tidlig hvor jeg igjen var nødt til å sette meg inn i de steinharde kalde setene i Thinken og skrangle avgårde. "Tupper" er ikke så værst den, men for en himmelvid forskjell i komfort! Driver også med å prøvekjøre andre biler for tiden for å skifte ut konas "fossil", og vil si at Leaf'en gir en bedre kjøreopplevelse enn mange andre high-end biler for tiden. F.eks. svært enkelt å linke opp iPhone'n via blåtann. Der har f.eks. Audi og BMW endel å lære ... Jeg fikk utlevert bilen med 100% lading og 151 km på GOM og endte med 34km på GOM og 2 streker igjen på meteret etter 87 km. Nå kjørte jeg en blanding av snill/slem og noe i 80km/t og over men allikevel synes jeg dette er noe snaut... ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

HHF

Jeg opplever Leafen litt som en "Amerikaner på Lydløs". Komfortabel og avslappende å kjøre. Så kan man jo si at en V8'er hadde vært hyggelig å høre på i tillegg, men den totale stillheten i Leaf er ikke så verst det heller. Akkurat dette er jo også en kjempeforskjell til Thinkene (der var P106n også bedre enn Think).

iPhone-koblingen er jeg helt enig med deg i også. Har aldri vært borti noe så enkelt. Det virker også som om jeg for første gang har en handsfreeløsning i bil som folk i den andre enden er fornøyd med. Både i min tidligere BMW og med Parrot i Think ble det aldri noen populær samtale i den andre enden. Her virker det som om alt høres bedre. Kanskje pga total stillhet i bilen?

Rekkevidden blir for min bruk ca 90 km på vinteren og forhåpentlig opp mot 150 om sommeren. Jeg kjører mye motorvei og synes det er deilig å kjøre i "normalfart" også oppover fra Holmen mot Lierskogen-platået. Det suger mye strøm. I tillegg vil jeg glede meg over klimaanlegget når jeg nå har et i en elbil også. Så får jeg heldigvis snart en 16A hjemmelader på plass, så da kan jeg nok lettere leve med denne ulempen.  8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Arnie

SitatJeg opplever Leafen litt som en "Amerikaner på Lydløs". Komfortabel og avslappende å kjøre. Så kan man jo si at en V8'er hadde vært hyggelig å høre på i tillegg, men den totale stillheten i Leaf er ikke så verst det heller.

Godt og treffende formulert!

Jeg hadde akkurat samme følelse på min prøvetur med Leaf Trondheim-Værnes. "Dette er jo som å kjøre Cadillac", sa jeg til mine medprøvere.

Men dessverre kommer nok en del av amcarfeelingen fra bilens vekt. Det fikk jeg smertelig erfare når vi kjøpte Leaf for å bruke som taxi. Ubrukbar på vinters tid til det formålet er min konklusjon. Kombinasjonen av for høy vekt og lithiumbatteri som svekkes alt for mye på kalde dager (også hurtigladingen) gjør at Leaf ikke er den perfekte elbil jeg håpet den skulle være .

Derfor er faktisk Think med zebra mye bedre. Rekkevidde teller mye for en elbil og elbilisme er minimalisme er jeg kommet til. Da får man heller tåle litt redusert komfort...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

HHF

Ja, skjønner godt din konklusjon hva Taxidrift angår. Trist, men sant. Har akkurat sagt til de jeg har snakket med, at om Leaf hadde dobbelt rekkevidde av det den har, ville jeg hatt vanskeligheter med å se hvordan den kunne kritiseres for noe som helst. Selv av de mest ihuga anti-elbil menneskene man møter. Vi ser vel en slik bil etterhvert også håper jeg, så er det jo naturligvis et spørsmål om hvor mye den doble kapasiteten må koste ....
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Aspiranten

For vår del er Leaf den eneste aktuelle elbilen. Jeg pleier å si til folk at Leaf er den første bilen som går på strøm, også har jeg begynt å bruke Arnies erfaringer som ett argument for elbilen Leaf. "Nå har elbilen blitt så stor at de hardbarka elbilfolka er misfornøyde". Da humrer folk og ser for seg de små hermetikkbilene. (Jeg skjønner argumentene dine Arnie, men viktigere å få andre folk over i elbil enn å pleie stoltheten din synes jeg :D )

Forøvrig veier Leaf 200kg mindre enn den nåværende stasjonsvogna mi som med sitt sportsunderstell og tysk presisjon er ekstremt sportslig og digg å kjøre på veien. Ehm, Leafen veier faktisk det samme som rekkesekser bmwmaskinen jeg hadde i ungdomstiden også. Kraftig senket racerbil... Så det at Leaf er en tung bil når den er på størrelse med småsuvene skjønner jeg ikke hele logikken i. Jeg vil heller påpeke at der er plass til 200kg mer batteri i den, for rekkeviddens skyld.

Men da flyr jo prisen i taket. Ser dere for dere avisoverskriftene? 300,000,- for nytt batteri!!!!

Slikt kan ta livet av ett produkt før det er lansert...
Nissan Leaf

kenmyh

Kjørte selv 15 mil her om dagen, med minimal lading. Så tror ikke det skal være no problem og komme seg nærmere 20 mil med sommerdekk og økokjøring! :)
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

HHF

200 mil ville vel være en sensasjon   ;D

Jeg håper naturligvis på at man kan få god rekkevidde på sommertid, men jeg synes det er vanskelig å holde igjen med både gass og klima når man har dette tilgjengelig. Det kan jo naturligvis være spesielle situasjoner som gjør en tvunget til å sette bilen i økonomimodus og slå av klimaanlegget, men jeg vil nok ikke regne med gjennomsnittlig rekkevidde på over 150 km...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

jkirkebo

Sitat fra: HHF på tirsdag 13. mars 2012, klokken 10:53
Ja, skjønner godt din konklusjon hva Taxidrift angår. Trist, men sant. Har akkurat sagt til de jeg har snakket med, at om Leaf hadde dobbelt rekkevidde av det den har, ville jeg hatt vanskeligheter med å se hvordan den kunne kritiseres for noe som helst. Selv av de mest ihuga anti-elbil menneskene man møter. Vi ser vel en slik bil etterhvert også håper jeg, så er det jo naturligvis et spørsmål om hvor mye den doble kapasiteten må koste ....

Neste generasjon batterikjemi som Nissan visstnok skal ta i bruk i 2015 (men da kanskje i 2016-modeller?) skal ha 86% høyere energikapasitet enn dagens batterier. Da blir det mulig å lage et 44kWh batteri med samme størrelse som dagens. Det blir inntil 300km rekkevidde det, og glatt 170km selv midtvinters i -20 og snø på veien.

Da er det ikke mye grunn til rekkekviddeangst lengre. 44kWh batteri vil også kunne hurtiglades vesentlig raskere, jeg vil tro man greit får inn 22kWh på 30 minutter (fra 20 til 70%?), eller inntil 15 mil kjøring pr. 30 min stopp. Helt greit for min del ;)

Prisen pr. modul ble antatt å være tilsvarende dagens, dvs. en 44kWh Leaf til godt under 300k. Kan jeg bestille en alt nå ?  ;D
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HHF

Passer bra med neste bytte det  :-). Fremtiden jobber for elbilene - ingen tvil om det   8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Arnie

SitatJeg pleier å si til folk at Leaf er den første bilen som går på strøm, også har jeg begynt å bruke Arnies erfaringer som ett argument for elbilen Leaf. "Nå har elbilen blitt så stor at de hardbarka elbilfolka er misfornøyde". Da humrer folk og ser for seg de små hermetikkbilene. (Jeg skjønner argumentene dine Arnie, men viktigere å få andre folk over i elbil enn å pleie stoltheten din synes jeg  )

Enda en bra formulering! Slett ikke dumme, disse Leaf-folka...

Jeg skal ærlig innrømme at jeg plages litt av at jeg kanskje blir litt arrogant av å kunne titulere meg som "tidlig elbilist" (mer enn ti års erfaring). De som er blitt elbilentusiaster etter at de fikk en Leaf er minst like gode og ekte entusiaster som oss veteran-Thinkere. Det er som du sier - det viktigste er at vi alle er ekte entusiaster og sprer budskapet til våre fossile brødre og søstre...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Elvind

Nå handler vel ikke denne tråden så mye om antall leverte biler lengre, og jeg vet ikke om noen holder oversikt over det, annet enn opplysningsrådet for veitrafikken.

Men jeg kan med glede melde at jeg og kona overtok en blå Leaf fra Witro bil i dag.

Fikk til slutt kontakt med bilen gjennom Carwings også. Er dette systemet generelt veldig tregt på å oppdatere, eller er det fordi det er dårlig mobilsignal i kjelleren vår?
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

nyttblad

Ja nå har til og med jeg fått bil etter mange måneder med venting og frustrasjon. Og er selvsagt vanvittig fornøyd med bilen etter noen dagers kjøring.
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Aspiranten

Gratulerer til Elvind og nyttblad  :)

Trenger vel ikke å spørre om dere er fornøyde nei...  8)
Nissan Leaf

Elvind

Sliter litt med å ha kontroll på hjørnene og slikt på bilen i en trang parkeringskjeller. Og er lite imponert over Carwings.

Ellers er jeg strålende fornøyd etter sju timer som LEAF-eier.
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA