Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Utstyr til Leaf

Startet av CarlosJardinero, onsdag 26. oktober 2011, klokken 08:43

« forrige - neste »

CarlosJardinero

Men husk at Top Gear er et underholdningsprogram, ikke et dokumentar- eller nyhetsprogram. Det er andre etiske kriterier for slike programmer. Innslagene er mer i sjanger med reality-tv (som ofte er regissert) enn dokumentar...

Griffel

#16
Den som tar Top Gear som seriøs forbrukeropplysning har missforstått hele opplegget. Dett er først og fremst et morro program.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

Folk kommer ikke til å kjøpe elbil i fleng, fordi de er mer miljøvennlig eller fordi de er billig i drift, de kommer til å kjøpe de fordi de snart er mye mye bedre på alle områder..

Det vil Jeremy neppe klare å svelge med det første, hans vibber for bil er koblet til vibrasjonene den gir i ører og i baken, men G-kraften vil han umulig unngå å kjenne.

Sjekk Rimac...

Prisen/Kap på celler endrer seg raskt, el motorer er allerede suveren på alle måter. Det bygges ut enorme mengder med ny el produksjon i hele verden, samtidig som oljeproduksjonen har stagnert..

Utviklingen de neste 5-10 år kommer til å gå mye raskere enn mange ser ut til å anta. Det er vanskelig å få øye på eksponensiell vekst i starten, men nå er vi der, starten er nå!

2011 50k elbiler solgt pr år globalt
2012 100k
2013 200k
2014 400k
2015 800k
2020 25 millioner elbiler pr år, eller 40% markedsandel nye biler

BauDemo


from http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-20087555-48/nissan-calls-out-top-gear-over-leaf-review/


Data from the car, automatically sent to Nissan, showed the car had only a 40 percent charge on its battery when Clarkson began his trip, although the car had been delivered to "Top Gear" with a full charge. Palmer also pointed out that the data showed the Leaf had been driven in circles around Lincoln until the battery went dead.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

daggad

Sitat
2011 50k elbiler solgt pr år globalt
2012 100k
2013 200k
2014 400k
2015 800k
2020 25 millioner elbiler pr år, eller 40% markedsandel nye biler

Ja dette tror jeg godt kan bli utviklingen. Får en elbiler i 2020 som kan kjøre 50-60 mil og hurtiglades på 10 minutter så ser jeg absolutt ingen grunn til forbrenningsmotorer.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: tykjepelken på torsdag 13. oktober 2011, klokken 18:36
Japp, du må ikkje trille bilen mindre om du går tom for bensin.

Indeed! Jeg har to biler som er like gamle; en Think og en Caravelle. Thinken har jeg kjørt tom for batteri EN gang, Caravbellen har gått tom for diesel TO ganger. Og jeg er ikke i tvil om hvilken av dem jeg helst ville dytte på! ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

MARIUS_EL

Top gear skal teste leafen på NRK3 i dag kl 20.00!

Rilum

Sitat fra: cra på torsdag 13. oktober 2011, klokken 22:47
Sitat fra: tykjepelken på torsdag 13. oktober 2011, klokken 18:36
Japp, du må ikkje trille bilen mindre om du går tom for bensin.

Indeed! Jeg har to biler som er like gamle; en Think og en Caravelle. Thinken har jeg kjørt tom for batteri EN gang, Caravbellen har gått tom for diesel TO ganger. Og jeg er ikke i tvil om hvilken av dem jeg helst ville dytte på! ;)

Har blitt litt dytting på fossilbilene mine også, henger da litt sammen med at de er fra forje år tusen og bensinmålern sluttet å virke for lengst, når de da plutselig bruker mere en 1 liter pr mil blir det stop  >:(
Hadde også en gang en Golf III som jeg kjørte i litt over 1 år uten revers, man blei god til å planlegge, men noen ganger måtte det allikavel dyttes  ::)

Tv``en står nå klar på NRK 3 og venter på Top Gear  ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

trondhla

Rekkevidden er ikke noe problem om noen år.
Det er bare å holde seg oppdatert på f.eks elbilforum.no hvor det finns mye nyttig å lese:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4221.0.html
;D ;D     ::)

Haahov

Ikke at jeg tror på top gear folka, men de sier at man kan slite ut batteripakka på 3 år hvis man kun hadde brukt hurtiglading. Stemmer dette? Er det kommet noe mer pris på hvor mye en ny batteripakke kan koste?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

cra

Sitat fra: Rilum på mandag 24. oktober 2011, klokken 19:52
Har blitt litt dytting på fossilbilene mine også, henger da litt sammen med at de er fra forje år tusen og bensinmålern sluttet å virke

Caravellen lurer meg av og til på måleren. De to gangene det har skjedd til nå har vært i de undersjøiske tunellene på veg opp, fortrinnsvis når jeg skal rekke et fly. :(

Sitat fra: Rilum på mandag 24. oktober 2011, klokken 19:52
Hadde også en gang en Golf III som jeg kjørte i litt over 1 år uten revers, man blei god til å planlegge, men noen ganger måtte det allikavel dyttes  ::)

Mener å ha hørt en historie om Max Manus som kjørte blomster i Oslo, og at blinklyset på ene sida sluttet å virke. Kjøringen ble deretter planlagt med det for øye å alltid bruke blinklys slik man skal, så i beste Donald-stil ble det kun høyresvinger.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: HAAHOV på mandag 24. oktober 2011, klokken 21:38
Ikke at jeg tror på top gear folka, men de sier at man kan slite ut batteripakka på 3 år hvis man kun hadde brukt hurtiglading. Stemmer dette? Er det kommet noe mer pris på hvor mye en ny batteripakke kan koste?
Tja, det er noen som påstår dette, og det er vel et visst hold i påstandene. Hurtiglading medfører bla.a større varmeutvikling. Komponenter som operereres på høyere temperatur slites fortere. Derfor stoppes vel også hurtigladingen på 80 eller 90%. Ladingen videre til 100% går i mer moderat tempo. På den annen side så hurtiglader jeg gammal-Thinken min hver dag. Når jeg bremser opp nederst i Kongsveien på vei til jobb går det 100A inn i batteriene i noen sekunder.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hma

Hei,

Top Gear-innslaget med iOn og Leaf gikk i reprise på NRK3 i kveld, og jeg bestemte meg noe motvillig for å se på.
Og ganske riktig, det var akkurat slik jeg hadde forventet; to tv-stjerner som viser at det er mulig å kjøre en elbil tom for strøm. That's it!

Programlederen med det krøllete håret (jeg kjenner ikke navnet på vedkommende) uttalte:
- "Jeg har ingen ting imot elektriske biler"
og konkluderte videre
- "men dette er ikke framtiden".
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men snubler lett i tanker om at verden vil bedras.

Programmet Top Gear tilhører kategori underholdning. Dets formål er å begeistre og anspore publikum, og det fungerer også som et utstillingsvindu til, eller som ambassadør for bilindustrien.

Hva ønsker så Top Gear å oppnå ved en slik upresis og populistisk framstilling av elektriske kjøretøy?
Målgruppen for programmet er yngre mennesker, og hvilke holdninger og tanker ønsker Top Gear å formidle til disse, når suppa uansett kokes ned til "det som er tøft er bra, koste hva det koste vil". Kunne de ikke i stedet demonstrert hvor effektivt Th!nk-Lunde gruser fossilbrennere i autoslalåm?

Top Gear underbygger myter og ledsager fordommer og mangelfull kunnskap.
Setter de elbilen i et berettiget kritisk søkelys? Er det vi, som daglig kjører rundt i disse doningene, som er bedratt? Det oppleves omtrent slik. Hva mener så NRK med å formidle slike holdninger?

Nu vel, man skal ikke ta dette programmet for høytidlig, jeg tar det i alle fall ikke på alvor. Spesielt ikke om det stemmer at Top Gear på toppen av det hele har manipulert bruken av Leaf for å komme fram til ønsket resultat (ref link fra BauDemo).
Det som skremmer er hvordan de misbruker sin posisjon som verdensomspennende formidler av kjøretøyrelaterte holdninger.


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

daggad

Hvor mange har råd til en bil som Top Gear anbefaler ?

Jeg synes det var litt morsomt, for disse guttene leter etter det svake i ting og gruser de humoristisk basert på dette. Rent show.
Men som du skriver så er tankekorset at mange unge fans vil kansje basert på dette synes det vil være flaut å kjøre elektrisk.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på onsdag 26. oktober 2011, klokken 08:25
Hvor mange har råd til en bil som Top Gear anbefaler ?

Jeg synes det var litt morsomt, for disse guttene leter etter det svake i ting og gruser de humoristisk basert på dette. Rent show.
Men som du skriver så er tankekorset at mange unge fans vil kansje basert på dette synes det vil være flaut å kjøre elektrisk.

Det er vel det samme som moteindustrien her holdt på med i årtier; det er "flaut" å synes at ei jente er pen med mindre hun ser ut som en midtsidepike med perfekte mål, perfekt hud og perfekt hår.  :P  Det ironiske er at slike jenter ofte blir mindre attraktive så snart de åpner kjeften - en sammenligning man (i alle fall i miljøhensyn) kan trekke til biler også.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA