Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Norges første elbiler

Startet av CarlosJardinero, onsdag 26. oktober 2011, klokken 08:06

« forrige - neste »

cra

I praksis håndheves dette kanskje litt ulikt fra sted til sted. I Ålesund har jeg fått beskjed fra to ulike P-vakter at siden elbil er gratis å parkere er det bare å bli stående. De sjekker ikke annet enn at regnr starter med EL. I praksis kan det være nok å stille P-skiva, på samme måte som fossilbilister gjerne henter en ny lapp i automaten. Det kan være lurt å gkjøre bilen en halvmeter framover eller bakover innenfor plassen, slik at evt. dokumentasjon av hjulets posisjon (P-vakt kan ha lagt en liten stein oppå et hjul, markert på fortauskant, fotografert e.l.) nullstilles.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

el-snorre

Det er tidsbegrensende underskiltene (under P) som bestemmer hvor lange man kan parkere på ulike steder. Der det er eks to timers parkering er det  2 timer også for elbil.

På ladeplasser med tidsbegrensning i Oslo er det 3 t eller 16 t som gjelder. Ved utløpet av maxtid, skal bilen flyttes.

I Oslo vet jeg det løses ved at folk parkerer i 3 timer, går ut i eks lunsjen og snur/flytter litt på bilen. Dette da p-vaktene kan finne på å ta ventilkontroll ved krittstrek, stein el. for å finne ut om den er flyttet på. Så utnytter man systemet er det en risiko, men noe er lovlig tøying av reglene, slik det jo også er for fosilbilene.

Når det gjelder urskiva skal den som det nevnes settes til ankomsttidspunktet, eventuelt når tids begrensning gjelder fra. I Oslo starter max 3 timer kl 09, så kommer man før får man denne tiden i tillegg.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

CarlosJardinero

Hvordan var det med å kjøre Leafen inn på veier der det er innkjøring forbudt med unntak for taxi/buss?

Griffel

#18
Sitat fra: CarlosJardinero på torsdag 13. oktober 2011, klokken 18:40
Hvordan var det med å kjøre Leafen inn på veier der det er innkjøring forbudt med unntak for taxi/buss?

Ikke lov

Se også:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2838.0.html
og
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,584.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

daggad

Mener også å ha lest at man med elbil kan kjøre med langt mye høyere promille enn med fossilbiler.
Det er vel for at vi som elbilister ikke skal forurense miljøet ved Co2 og NOx fra fæle dieseldrosjer, men heller kjøre forurensingsfritt fra fester og julebord.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

Sitat fra: daggad på torsdag 13. oktober 2011, klokken 18:54
Mener også å ha lest at man med elbil kan kjøre med langt mye høyere promille enn med fossilbiler.
Det er vel for at vi som elbilister ikke skal forurense miljøet ved Co2 og NOx fra fæle dieseldrosjer, men heller kjøre forurensingsfritt fra fester og julebord.

Kanskje det var her du leste det?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,181.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

daggad

Nei det der har jeg ikke sett før men artig at flere tenker som meg ! :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på torsdag 13. oktober 2011, klokken 19:04
Nei det der har jeg ikke sett før men artig at flere tenker som meg ! :D

Jeg bruker ofte å snike med "høyere promillegrense" når jeg skal fortelle om fordelene ved å kjøre elbil, og da skal plutselig alle ha elbil! Fritak fra høyreregelen og lov til å kjøre på rødt lys om natta har jeg også prøvd meg på noen ganger, men den går de ikke like lett på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ronny

Høyreregel? Gjelder ikke samme regler for elbiler som for seilbåter? Alle har vikeplikt? ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Griffel

Sitat fra: Ronny på torsdag 13. oktober 2011, klokken 23:02
Høyreregel? Gjelder ikke samme regler for elbiler som for seilbåter? Alle har vikeplikt? ;)

Isåfall ikke nyttekjøretøyer, og dersom to elbiler møtes i et kryss må den som kjører for babord halser vike?

(Huff nå har vi vist sporet sikkelig av)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Kommer disse rare elbilene med ror og ekkolodd også?? ;)

Boogie

Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Joakim Sveli

Sitat fra: gbzdoc på fredag 14. oktober 2011, klokken 01:36
Kommer disse rare elbilene med ror og ekkolodd også?? ;)

Det kjenner jeg ikke til, men høyderor og økologisk blinklysolje er ekstrautsyr på LEAFen.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

PK

Hei.

Har nettopp skrevet kontrakt på ny Leaf hos aut. norsk forhanlder.
Noen som vet om man får velkomstpakke og medlemskap i Elbil foreningen enda, men nøkkel til ladestasjoner?
Står ikke noe i kontrakten...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Rasmus.B

Det er jeg sikker på at du får. Ett års medlemskap i elbil foreningen, nøkkel til ladepunktene, urskive som limes på innsiden av frontruten til bruk der det er tidsbegrenset parkering.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA