Hjelp til konfigurering av Model X

Startet av matsbue, fredag 12. oktober 2018, klokken 17:43

« forrige - neste »

matsbue

Hei!

Vurderer sterkt å bestille meg en X75 7-seter, men klarer ikke å bestemme meg for hva jeg burde velge...

Farge: Synes sort er fin, men hører mye dårlig om Solid Black (som er eneste valg nå). Er den virkelig så dårlig som mange sier? Snakket med en selger på Tesla i dag, selv hun frarådet denne fargen... Er det evt noen relativt rimelige grep som kan gjøres for å bedre den (lakkforsegling eller liknende - har lite greie på slikt selv?) Ellers blir det antagelig Midnight Silver.

Interiør: Har tenkt krem - litt usikker på om jeg da skal gå for eik eller karbon? På prøven i butikken så eik fin ut, men har sett noen bilder som ikke er like tillitsvekkende. Hvitt var veldig fint på den utstilte P100d, men denne har jo perforerte seter som ikke kommer på 75. Så en annen (riktignok S) med «vanlige» hvite, men de så på et vis mye glattere og blanke ut, som jeg ikke likte så godt. Ellers kan jeg spare noen kr å gå for stoff, men da blir alt mørkt (seter og tak), som jeg er usikker på hvor fint er? Noen som har erfaring med det nye krem-interiøret?

Vinterhjul: 19 eller 20 felger? Nokian eller Pirelli?

Er det galskap å kjøpe Tesla uten Autopilot? Synes 41 tusen er mye penger for adaptiv cruise... har det på EGolf-en vår, var gøy i starten, men bruker det mindre og mindre.

Mange spørsmål, men jeg trenger å bestemme meg i løpet av morgendagen, da låses designet (og jeg taper depositum hvis jeg hopper av)... [emoji3]

Tin

Alt er ingenting :)

Sort funker, men valgte blå denne gang. Har sort på Sèn.

Hatt autopilot på noen av de forrige bilene, men for min del blir det knapt brukt. Skippet det lett nå.
Og; det er like lett å selge bilen uten!

Vhagar

Nå er det mange måter å eie bil på, noen bryr seg ikke om striper, andre våger seg ikke ut på veien. Sort er nok kjent for å få svært så lett synlige striper. Jeg tipper det har med manglende "metallic" å gjøre, men aner ikke. Dersom du ikke liker striper så er det 2-3 ting å tenke på. Det første er å holde den unna vaskemaskiner (særlig de med børster) og det andre er å vaske den selv skånsomt (sjekk youtube for guider). Neste steg er å gå for en coating (billigst) eller foliering (dyrest). Selv valgte jeg blå og har coating på den og til nå har jeg ikke noe problemer. Vasker den ca en gang i mnd og den ser ny ut enda (etter ca 10 mnd).

Interiør er vanskelig å mene så mye om da alt avhenger av smak og preferanser. Valgte selv stoff og er happy med det (ville ikke ha vegan plastikk seter) og hadde lyst interiør og seter på forrige bil og likte det til slutt ikke. Eneste haken så langt med sort innvendig er at den fort kan oppleves litt mørk pga det er lite lys fra taket.

19 eller 20. Selv må jeg si at jeg ikke ser så himla stor forskjell på mine 19 vinter og 20 sommer, på bilen. Selve dekkene er jo litt ulike i og med at det er mer gummi på 19. Men så er jeg ikke så særlig opptatt av dekk/felger generelt. Det er helt klart mer behagelig å kjøre med 19 og det fører til lavere forbruk også (særlig vinterstid). Selv har jeg piggfritt Nokian og er egentlig happy, men her er det mange med mye mer erfaring som nok har nyttig info å komme med.

41 tusen for adaptiv cruisekontroll er mye ja men det er/kommer mer i den pakken (og dashcam var vel også avhengig av den pakken?) Så det er mer enn kun adaptiv cruis i de pengene. Tesla endrer stadig på funksjonalitet via software og noe er avhengig av hvilke pakker bilen har. Jeg tok med, men bruker det sjeldent pga veiforholdene jeg stort sett kjører på. Men der det virker så er det av og til svært behagelig å la bilen styre selv (så lenge man holder i rattet og passer på for den gjør noen krumspring selv av og til).

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

matsbue

Takk for svar så langt!

Tror hovedproblemet med sort er som du sier at den ikke er metallic (som skjuler riper osv bedre). Jeg er absolutt ikke noe «detailer», så ikke opptatt av perfekt lakk. Foliering er nok ikke aktuelt pga pris, men har skjønt at man kan få en grei lakkforsegling for mellom fem og ti tusen? Hvis dette da blir «bedre» enn en med metallic i utgangspunktet er sort absolutt aktuell.

Tror du forskjellen mellom 19 og 20 også skyldes dimensjonen, eller er det bare sommer vs vinterdekk? Hvis rekkevidden er noe bedre med 19 er det aktuelt, men har også lest om klager på at bilen blir for myk med denne dimensjonen.

Vet det ligger en del ekstra «snacks» i AP utenom adaptiv cruise, er derfor jeg inntil videre har den krysset av. Men det er fortsatt dyrt for ting som burde vært standard på en bil i denne prisklassen...

Tenker også litt opp i mot Model S - litt billigere, litt lenger rekkevidde, og mulighet for takstativ. X føles større i kupeen, men kanskje ikke så mye som jeg først hadde trodd. Noen som har erfaring med begge? Hvor stor er forskjellen i praksis når det gjelder størrelse på bagasjerom og bredde i baksetet?

turfsurf

Baksetet er ca 10cm bredere på Model X, og man sitter generelt bedre. Sort lakk er hva jeg ville valgt på Model X nå, og helfoliert med Xpel eller lignende. Er superfornøyd med Perlehvit som vi har, men synes prisen har blitt for høy. Bagasjerommet på X med 5 seter i bruk er vesentlig større enn S, og den har og større frunk. Vi har seksseteren og kjører stort sett rundt med alle setene oppe på ferieturer og harryhandel.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vhagar

Jeg har coating til drøyt 5000 ja. Ikke den beste på markedet kanskje (den kunne gjerne vært enda mer vannavstøtende), men den gjør absolutt nytten og er lett som bare det å holde ren bilen.

Har ikke prosenter og slikt klart for meg, men beregninger og teori er en ting, dette er mine erfaringer så langt. Med 19" piggfrie vinterdekk låg jeg vel ofte rundt 210Wh/km i forbruk på "lett rufsete vinterveier" (blanding mellom våt/tørr/slaps). Kunne nok være heldig og komme ned mot 200Wh/km tror jeg. (var en meget kort vintersesong). Med 20" sommerdekk på samme strekke (5 mil) låg jeg helt ned mot 160Wh/km. Det er rett nok på pent sommerføre med tørre veier og null motvind og grei temp på batteriet (ingen begrensninger). Med en gang det ble litt motvind, regn og våt asfalt så steg forbruket fort opp igjen til 210Wh/km i de absolutt værste tilfellene. Nå starter jo vintersesongen igjen så jeg får nye og mer/bedre erfaringer med forbruket.

Så hvor stor/liten forskjellen på 19/20 er på eksakt likt føre er ikke så lett å si, trolig mindre men nok til at det utgjør noe? Har må andre svare som sitter på mer info. Men vil tro at med 20" vinterdekk så hadde nok forbruket vært vesentlig høyere enn hva jeg opplever med 19" men her spiller været, føret, terrenget og kjørestil mye inn også.

Jeg liker bilen på vinterdekk bedre enn sommerdekk. Føler at den er mer behagelig. Men ja, totalt sett så mener jeg at den er veldig myk også på sommerdekk. På typiske veier her på nordvestlandet ligger den ofte å vagger på telehiv mer enn jeg setter pris på. Følte at demobilen en X100PL eller hva det var låg mye "tyngre" og stabilt på veien i forhold til min.

Aner ingenting om bredden i S vs X, har bare hatt S som loaner og har følt at de var trange og små. Teslabjørn (på youtube) nevner jo også at det er svært stor forskjell på S og X når det kommer til bagasjeplass.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Øyvind.h

Hold deg langt unna solid Black. Det er en ekstremt ugunstig lakk. Metallic sort er ok. Men den er som andre sorte biler - lett synlige riper og må vaskes daglig/ukentlig for å se grei ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 13. oktober 2018, klokken 01:08
Hold deg langt unna solid Black. Det er en ekstremt ugunstig lakk. Metallic sort er ok. Men den er som andre sorte biler - lett synlige riper og må vaskes daglig/ukentlig for å se grei ut.
Alternativt kjøp solid black og sleng på gjennomsiktig folie på hele bilen. Foliering av av panser, front, lykter og foran bakhjul bør gjøres uansett. Da har man beskyttet hele bilen til en kostnad som ikke er større enn dyrere lakk og kun beskyttelse av deler av bilen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lille Lance

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. oktober 2018, klokken 08:12
Foliering av av panser, front, lykter og foran bakhjul bør gjøres uansett. Da har man beskyttet hele bilen til en kostnad som ikke er større enn dyrere lakk og kun beskyttelse av deler av bilen.
Hørt om mange som har gjort dette med delvis blank foliering. Jeg skal også.
Har bestilt BLÅ fordi jeg har sort S idag og vil ha en forandring. Superselgeren på Rud mente blå var et meget godt valg. Han frarådet meg 20" vinterdekk pga økt forbruk (lavere rekkevidde) på vinteren. Det er jo da man virkelig trenger alle de km man kan få.
Kjører S idag uten adaptiv og det blir mye jobbing synes jeg. Ser fram til adaptiv i Xen. Autopilot er ikke et must, men tok det med og likevel. Skulle ha 6-seters men igjen, Superselgeren på Rud frarådet meg og anbefalte 7-seteren isteden. Spesielt viktig dette med å kunne legge ned både rad 2 og 3 i 7ern, mens rad 2 ikke kan legges ned i 6ern. Dette blir jo opp til enhver og bruksmønster, så ingen fasit dette med seter.
I min S har jeg lyse seter og lyst tak og det er derfor lyst og fint i kupeen. Nå valgte jeg sorte seter og lyst tak. Har lånt en S med sort/sort og det ble veldig mørkt. Mulig at sort/sort i en X ikke oppfattes slik pga mye mer lys inn i kupeen.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lille Lance

Sitat fra: Lille Lance på lørdag 13. oktober 2018, klokken 08:44
Foliering av av panser, front, lykter og foran bakhjul bør gjøres uansett. Da har man beskyttet hele bilen til en kostnad som ikke er større enn dyrere lakk og kun beskyttelse av deler av bilen.
Hørt om mange som har gjort dette med delvis blank foliering. Jeg skal også.
Har bestilt BLÅ fordi jeg har sort S idag og vil ha en forandring. Superselgeren på Rud mente blå var et meget godt valg. Han frarådet meg 20" vinterdekk pga økt forbruk (lavere rekkevidde) på vinteren. Det er jo da man virkelig trenger alle de km man kan få.
Kjører S idag uten adaptiv og det blir mye jobbing synes jeg. Ser fram til adaptiv i Xen. Autopilot er ikke et must, men tok det med og likevel. Skulle ha 6-seters men igjen, Superselgeren på Rud frarådet meg og anbefalte 7-seteren isteden. Spesielt viktig dette med å kunne legge ned både rad 2 og 3 i 7ern, mens rad 2 ikke kan legges ned i 6ern. Dette blir jo opp til enhver og bruksmønster, så ingen fasit dette med seter.
I min S har jeg lyse seter og lyst tak og det er derfor lyst og fint i kupeen. Nå valgte jeg sorte seter og lyst tak. Har lånt en S med sort/sort og det ble veldig mørkt. Mulig at sort/sort i en X ikke oppfattes slik pga mye mer lys inn i kupeen.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

turfsurf

Sitat fra: Lille Lance på lørdag 13. oktober 2018, klokken 08:44
Han frarådet meg 20" vinterdekk pga økt forbruk (lavere rekkevidde) på vinteren. Det er jo da man virkelig trenger alle de km man kan få.
Jeg har kjørt noen tusen km med X og 19». Synes det blir for mykt. Har man 20 tommer Slipstream på vinter og sommer har man og reservehjul / felg i nødstilfeller.

AP bruker jeg stort sett hele tiden, Tesla uten ville vært uaktuelt.

6 og 7 seter går vel på prioritering av passasjerkomfort (6 seter) mot lastekapasitet og fleksibilitet (7 seter). 5 personer sitter helt klart best i 6 seteren.

Interiør er jo preferanser. X er så åpen at det ikke virker mørkt med sort/sort. Men med sort bil er jo krem veldig lekkert. Men jeg ville valgt med karbonfiber oppgradering uansett.

o.b.lix

Skjønner ikke logikken her, hvit er alt for dyrt, mens folie er billig?

Koster ikke folie 30-40.000? og Hvit koster 17.000???

Jeg nekter å foliere bilen fordi eier nr 2 skal ha perfekt lakk. For 30-40.000 kan du få proff vask/voksing mange ganger.

Selv har jeg blå. Med hvite seter. Kjørt 70.000 km nå.  Har forøvrig aldri vokset bilen etter kjøp.
Lakken ser fortsatt ny ut, men trenger nok noe ny voks på bilen.

Når det gjelder seter, er vegansetene utrolig varme svetter lett i de. Tror jeg ville valgt stoff neste gang. Vil ikke ha de med hull i da min familie får lov til å spise og drikke i bilen, er en familiebil og ikke et utstillingsobjekt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

matsbue

Har funnet ut at det er mulig å få Obsidian Black mot et tillegg på 16700 hvis jeg bestemmer meg raskt (siste frist i morgen). Hva mener dere gir best resultat - å velge denne eller ta Solid Black og velge en type av lakkforsegling? Det siste vil vel uansett bli rimeligere?

tesla123

Hei! hvor har du hørt det. Var å bestilte meg en x på tesla Trondheim forrige uke. Fikk da beskjed fra de at det ikke er mulig å bestille obsidan black nå lenger, var kun tilgjengelig  for bestilling 2 uker etter at de hadde sluttet med det. Endte opp med pearl white da solid black var uaktuelt pga de negative kommentarene jeg leste på nettet. Noen som synes pearl white er fin?:)

Øystein B

Syntes alle fargene er knall utenom rød :) Selvom jeg har sett mange kule bilder av rød MX så tror jeg den passer aller best i sunny california :D

Selv bestilte jeg midnight silver, da jeg liker at den forandrer litt farge ut i fra lysforholdene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA