Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vifte som går.. og feilmedling.

Startet av Nugatti, mandag 24. oktober 2011, klokken 22:43

« forrige - neste »

Nugatti

Hei
Vi er ei prosjektgruppe fra Høgskolen i Gjøvik som har brukt det siste året på restaurering, el-ombygging og registrering av en VW Type 1 (boble). Etter mye frem og tilbake med godkjenningsprosedyrer og diverse nye løsninger, sier biltilsynet at ting ting er blitt vel og bra, men nå, helt på tampen sier de at vi ikke får EL-slikter på bilen. Kun standard JD (gjøvik)-skilter. De sier EL-skilter kun er noe typegodkjente elbiler får, og dermed at biler som
http://evalbum.com/632
http://evalbum.com/2703
http://evalbum.com/1512
og til og med http://evalbum.com/2894
som er privatombygde biler med EL-skilt må ha falt utenfor regelverket på noen måte. Har ikke fått noen referanser til hvor dette står hen i regelverket, og får inntrykket av at noen der oppe bare vil være vanskelige. Hvorfor er vår boble noe mindre el-bil enn andre? Strengt talt er det mer miljøvennlig å bygge om en brukt bil enn å kjøpe en ny elbil.
Et par bilder av bilen vår finnes i prosjekttråden her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,34854.0.html
samt på evalbum: http://evalbum.com/3602

Vet noen om slike forskrifter? Klarer ikke finne en logisk forklaring på et slikt regelverk. En haug med gevinstene med elbil vil vel da også forsvinne..
Kanskje vi bare bør sette oss på rompa, kreve EL-skilter eller true med TV2 Hjelper Deg eller Forbrukerinspektørene?

Mvh

Daniel Ålien
Indutriell Design og Teknologiledelse (maskin-ingeniør)
Høgskolen i Gjøvik

Ladefabrikken

Det er bare tull og tøys. Be om å se den paragrafen hvor det står. Da jeg fikk godkjent 2EL måtte jeg sifra at jeg m åtte ha nye EL skilt, for å kunne lade bilen på ladeplasser uten å bli tauet bort og resten av godene som elbiler har. Og det forsto de med en gang. De måtte frem med den mest erfarene registrerings dama til for å klare å endre på typegodkjeningen på bilen. Men etter en god del trykking på datan fikk hun det til, ca en time tok det faktisk. Dere må bare si at dere må ha EL skilter for å kunne stå på kommenale ladeplasser.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Nugatti

#2
Hei igjen

Etter en småirritert mail til vegvesenet i morges, sa bilsakkkyndig at hadde tatt kontakt med de "der oppe" og at det var de som hadde tolka regelverket på en merkelig måte.
Han var akkurat innom garasjen og var enig med våre grunner for EL-skilter, sa at alt så bra ut og at vi nå FÅR EL-SKILTER!!! :D
Må bare innom vegstasjonen, betale visningsgebyr, få papirer på godkjennelse og få bilen gjennom EU-kontroll først.

Nå får ingen komme her og si at det ikke lar seg gjøre med konvertering. Er man i dialog med vegvesenet fra dag én, og etterkommer deres krav er de behjelpelige. Som bilsakkyndig sa, så har dette vært en læringsprosess for dem også.

-Daniel

Lars C. Krogenæs

Prøver å rope ut et høyt HURRA!

Dere konvertitter gjør en formidabel innsats, og gjør en viktig jobb med å videre-utdanne byråkratene i vegdirektoratet.

Digitale roser avsendt!

@};-  @};- @};-

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Boogie

Så fint at dere nå får EL-skilter.

Men det er nok ikke noe problem å få elbilfordelene selv om du ikke har EL-skilt.
De første bilene som ble importert av Miljøbil Grenland fikk NE-skilter, og har det fremdeles.
Selvfølgelig har de de samme rettighetene som andre elbiler.
Men det er jo ikke så lett å se at det er en elbil...

Og så er det jo gøy å få EL-skilter på en konvertert bil!!!

Gratulerer med vel gjennomført prosjekt!  ;)
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Baltor

Gratulerer med registrering og godkjenning!
Sitat fra: Boogie på tirsdag 11. oktober 2011, klokken 10:56
Men det er nok ikke noe problem å få elbilfordelene selv om du ikke har EL-skilt.
Det kjører endel elbiler rundt med vanlige skilt, for eksempel denne
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4120.msg35734.html#msg35734
Men med en el-VW ville det blitt mye styr å skulle forklare dette til alle parkeringsvaktene, :D :D :D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ladefabrikken

Utrolig bra at det gikk til slutt. Men jeg blir mer og mer oppgitt av statens vegvesen og hvordan de forskelige trafikkstasjonene tolker reglene sån som det passer dem.
Det virker som noen av de som jobber der ikke forstår sin oppgave, de tror de bare skal være der for å gjøre ting surt for andre.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Elmo

Sitat fra: Voltswagen_HiG på tirsdag 11. oktober 2011, klokken 09:31
Som bilsakkyndig sa, så har dette vært en læringsprosess for dem også.

Få disse gutta som nå har kurs inn i prosjektgruppa som jobber med regler for konvertering snarest mulig - Hans!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: Voltswagen_HiG på mandag 10. oktober 2011, klokken 23:50
http://evalbum.com/1512

Hehe, ser at min bil ser ut til å være konvertert fra bensin til EL, men det stemmer nok ikke.
Denne bilen har hele tiden vært elektrsik, men har blitt ombygd til 5-seter.
Den har også fått Li-Ion, og gjør nå ca 150 km på en lading....

En kjempefin bil som jeg ihvertfall har tenkt å beholde til jeg får Leaf'ene mine.......
Håper jeg får dem om en måned.  8)
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Nugatti

Sitat fra: Boogie på onsdag 12. oktober 2011, klokken 09:32
Sitat fra: Voltswagen_HiG på mandag 10. oktober 2011, klokken 23:50
http://evalbum.com/1512

Hehe, ser at min bil ser ut til å være konvertert fra bensin til EL, men det stemmer nok ikke.
Denne bilen har hele tiden vært elektrsik, men har blitt ombygd til 5-seter.
Den har også fått Li-Ion, og gjør nå ca 150 km på en lading....

En kjempefin bil som jeg ihvertfall har tenkt å beholde til jeg får Leaf'ene mine.......
Håper jeg får dem om en måned.  8)

Ah, okay:)

elektrolux

Gratulerer.

Det er bra at noen får dette til. Skulle bare ønske at der var noen enkle byggeregler å forholde seg til for begge parter.

Vi satte oss ned i en gruppe her i Stavanger og satte sammen et forslag som bl.a inneholdt krav om 2 uavhengige ladestopp på Litium batterier, diverse dobbelisoleringer, sikring mot støtfare, etc.

Hadde noe slikt blitt laget, ville kvaliteten på en del bygg blitt forbedret, og ikke minst, alle de ombygde bilene som i dag ruller rundt med "feil" batterikjemi kunne kommet "ut av skapet"

I dag tør ingen gi beskjed når de setter i moderende batterier i clasiske Elbiler, nettopp fordi de vet at de vil bli møtt med krav om dokumentasjon som langt overskrider verdien på bilen. Det må være mulig å ta dette på et helt annet nivå, f.eks i klubbsammenheng slik det er med Veteranbiler som søker veteranforsikring. Der blir bilen nøye undersøkt av kompetente personer i miljøet, og den trenger ikke sendes til Munchen eller Brussel for å bli undersøkt av et uavhengig laboratorium.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Nugatti

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. oktober 2011, klokken 13:50
Gratulerer.

Det er bra at noen får dette til. Skulle bare ønske at der var noen enkle byggeregler å forholde seg til for begge parter.

Vi satte oss ned i en gruppe her i Stavanger og satte sammen et forslag som bl.a inneholdt krav om 2 uavhengige ladestopp på Litium batterier, diverse dobbelisoleringer, sikring mot støtfare, etc.

Hadde noe slikt blitt laget, ville kvaliteten på en del bygg blitt forbedret, og ikke minst, alle de ombygde bilene som i dag ruller rundt med "feil" batterikjemi kunne kommet "ut av skapet"

I dag tør ingen gi beskjed når de setter i moderende batterier i clasiske Elbiler, nettopp fordi de vet at de vil bli møtt med krav om dokumentasjon som langt overskrider verdien på bilen. Det må være mulig å ta dette på et helt annet nivå, f.eks i klubbsammenheng slik det er med Veteranbiler som søker veteranforsikring. Der blir bilen nøye undersøkt av kompetente personer i miljøet, og den trenger ikke sendes til Munchen eller Brussel for å bli undersøkt av et uavhengig laboratorium.
Ja, et direktiv om ombygging til el-drift hadde ikke tatt lange tida for biltilsynet å researche, sette sammen og publisere. Dette prata vi også med bilsakkyndig om.
Systemet har en god del feil....

For øvrig var vi innom VW på Gjøvik for EU-godkjenning idag. Det gikk som smurt, men vi fikk éner-mangel fordi vi ikke hadde varseltrekant og fordi hornet ikke virker.
Nå er det bare å vente på skiltene! :)

Hele VW-verkstedet stoppet opp og alle ville ta en titt på kjerra :P



PerBear

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA