Leaf 2016 30KWh - trenger litt hjelp om kapasitet

Startet av Joakim Ruud, tirsdag 09. oktober 2018, klokken 13:16

« forrige - neste »

Joakim Ruud

Hei, helt ny her på forumet og første innlegg. Jeg har kikket litt nedover i forumet, men har ikke helt klart å finne svar på det jeg lurer på, så here goes:

Jeg kjøpte nylig en 2016 30KWh Leaf. Fra første stund stusset jeg over at rekkevidden var kortere enn jeg trodde - ved 100 % fullading melder den 150-170 km rekkevidde (antar at det varierer med temperaturen). Når vi så var på langtur, viste den reelle rekkevidden seg å være 130 km på motorvei (kjørte aldri over 90 km/t, og været var ca 10-12 grader) -  og da vi så ladet ved en hurtigladestasjon, gikk det fra 18 % til 100 %, og ladestasjonen meldte da at den hadde levert 18 KWh. Det er derfor jeg husker det - tallet 18 gikk igjen to ganger  :)

Et kjapt overslag viser da at 0-100 % batteri skal være ca 22 KWh, som er et stykke unna 30 KWh. Så skjønner jeg også at "30 KWh" er bare på papiret, akkurat som kapasiteten på harddisker er på papiret, men likevel.

A: Fakta om bilen: Den er USA-importert tidligere leasing-bil og hadde gått 34.000 km. Det er altså grunn til å anta at batteriet ikke er blitt behandlet så innmari pent. Den driver og vipper mellom 11 og 12 SOH-barer, så antar at den snart vil vise solid at den har mistet 1. Men det rare er at den har vippet helt fra første dag, og vi har kjørt 2500 km, og fremdeles driver den og vipper mellom 11 og 12. Er det normalt?

B: Vi lader den konsekvent aldri over 80 % til hverdagskjøring, topper kun opp til 100 % når vi skal på langtur, så vi er veldig påpasselige med batterihelse. Vi lader også konsekvent på kommunal ladestasjon med lav ladehastighet.

C: Er det sånn at batteriet tar imot forskjellig antall KWh basert på utetemperaturen? Er det det som har foregått her? Jeg trodde det var sånn at den brukte flere KWh når det er kaldt, ikke at den tok imot færre.

Håper ikke spørsmålene mine er altfor nybegynner-idiotiske! Men bil er en dyr ting, og når man blir usikker på om man har kjøpt noe dumt, så blir man jo usikker og vil finne ut av ting :)

jkirkebo

En 30kWh Leah har vel ca. 27kW tilgjengelig som ny. Første bar forsvinner ved 15% kapasitetstap, så om du er på grensa der har den mistet ca. 4kWh. Set betyr omkring 23kWh tilgjengelig, ganske nær din beregning.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Joakim Ruud

Takk for svar! Men dette skjønner jeg ikke. Det er 12 barer ved full kapasitet. 100 % delt på 12 er 8 %, ikke 15 %.  Hvorfor forsvinner første bar ved 15 % kapasitetstap?

leafnor

Sitat fra: Joakim Ruud på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 15:07
Takk for svar! Men dette skjønner jeg ikke. Det er 12 barer ved full kapasitet. 100 % delt på 12 er 8 %, ikke 15 %.  Hvorfor forsvinner første bar ved 15 % kapasitetstap?
Bare Nissan som vet det hvorfor de ikke har valgt en lineær skala. Men det er så i alle fall, første forsvinner på 85.
Det går å spekulere i at det skulle ta seg litt kjedelig ut om første forsvant allerede år 2 på en lineær skala. Nå gikk det på 24kWh i kjølig klima 4-5 år før første forsvant. Tar seg bedre ut.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joakim Ruud

Aha, da har jeg den manglende puslespillbiten, og alt det andre faller på plass. Tusen takk for info!

m

Sitat fra: leafnor på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 16:40
Bare Nissan som vet det hvorfor de ikke har valgt en lineær skala. Men det er så i alle fall, første forsvinner på 85.
Det går å spekulere i at det skulle ta seg litt kjedelig ut om første forsvant allerede år 2 på en lineær skala. Nå gikk det på 24kWh i kjølig klima 4-5 år før første forsvant. Tar seg bedre ut.

Er du sikker på at det er 15% og ikke 8%? Jeg mistet nettopp min første bar på 24kWh USA-importerte Leaf. Informasjonen fra hurtigladeren viser at jeg har ganske nære 20,0 kWh kapasitet. Omtrent 92% av teoretisk maks på 21,6kWh.
2018 -          Nissan e-NV200 Evalia 2018
2016 - 2018  Nissan Leaf 2014 US

leafnor

Sitat fra: m på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:20
Sitat fra: leafnor på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 16:40

Er du sikker på at det er 15% og ikke 8%? Jeg mistet nettopp min første bar på 24kWh USA-importerte Leaf. Informasjonen fra hurtigladeren viser at jeg har ganske nære 20,0 kWh kapasitet. Omtrent 92% av teoretisk maks på 21,6kWh.
100% sikker.
Les gjerne her: http://www.electricvehiclewiki.com/Real_World_Battery_Capacity_Loss#Loss_of_one_battery_capacity_bar_.2815.25.29
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jkirkebo

Sitat fra: m på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:20

Hurtigladeren viser energi ut fra den. Men en del går tapt i varme, noe som alle med nyere Leaf har merket (batteriet blir veldig varmt av hurtiglading). Så du får ikke 20kWh inn på batteriet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA