Er X75 på vei til å fases ut?

Startet av sn187, søndag 07. oktober 2018, klokken 21:11

« forrige - neste »

Elninja1

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 15. januar 2019, klokken 09:09
Jeg skrev model 3 premium. Dette er den dyreste utgaven.

Jeg tror Tesla vil gjøre hva de kan for unngå auto-kannibalisme. Jeg tror derfor at vi ikke vil se prisreduksjon på S/X uten en tilsvarende på hele model 3 sortimentet. Så lenge de ikke får reell konkurranse fra andre bilprodusenter. Og slik konkurranse fordrer at de andre kan levere biler i stort volum. Det ser vi vel ikke med Jaguar i dag? I tillegg kan selvfølgelig Tesla vurdere prisreduksjon om de merker redusert etterspørsel. Det de gjør akkurat nå tyder ikke på noen slik reduksjon.

På lang sikt ønsker nok Tesla å lage folkevogna alle har råd til. Men akkurat nå er det bunnlinja som teller.

det er ikke slik TESLA opperer. De er ute etter marketshare. Ref billigere tesla i kina. Selvfølgelig kommer de til å ha en model som konkurerer med audi / Mercedes. model x får bedre batteri/raskere lading til billigere pris. det er ikke mange I usa som har råd til x100 med den prisen som er nå.

olavxxx

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 15. januar 2019, klokken 09:29
Sorry. Får visst ikke stokket ordene rett: performance.  :)
Men blir jo litt rar sammenligning, performance er en "banerakett" som går langt.
Model 3 LR og Model 3 performance vil begge gå lenger enn S75D, vi snakker jo S100D terretoriet for pris lavere enn S75D.

GeirHM

Tesla vil selge Model 3 så bunnlinjen blir blå og fet. Derfor vil de gjøre prisdifferansen til S/X så stor de tror markedet kan tåle. Derfor kommer det ikke noe mindre batteri på disse med det første. Og heller ingen prisreduksjon. Før de må.

sfinxern

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 15. januar 2019, klokken 22:49
Og heller ingen prisreduksjon. Før de må.

Men de kommer til å gjøre det. And I will be waiting:).

Når tror vi Tesla vil lansere nye batteripakker på S/X da? Til høsten? Sammen med andre oppgraderinger kanskje?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

GeirHM

Ta prisspørsmålet med i aftenbønnen. ;D Men faren er at han der oppe er kanskje gått lei av maset vårt...

sfinxern

Hehe.

Uansett må Tesla bli kvitt batterivolumene de har avtale på. Da må det selges en del S/X100 slik de er i dag. Og for å få kvittet seg med dem raskt nok nå som 75 er tatt ut, så kommer de til å dumpe prisen på S/X eller selge batteriene til en annen aktør.

Hmmm..

Kam hende man kan få en god deal på S/X100 etter hvert. Kan jo være flere som hopper på toget da.
2017 Tesla Model S 75D

geear

Gikk ikke batteriavtalen med Panasonic på 18650 ut 1.1.19 da? Var noen som skrev det her for litt siden iallfall.

sfinxern

Nei var vel noen som nevnte at det var på volum og ikke dato. Men klart, de kan jo gjøre hva de vil med de batteriene. Sikkert andre produsenter som veldig gjerne vil ha mer.
2017 Tesla Model S 75D

daktari

Det skilte nesten 200.000 i pris på S75D og LR D. Jeg tror ikke Model S er 200.000 dyrere å produsere enn en 3er. De store ekstra-elementene er Hepafilter, luftfjæring og2 skjermer. Tviler på at den gode bunnlinjen ved 3 skyldes margin pr bil men volum av biler. Da er det lurt å ha mange prispunkter å selge på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ruslebiff

Sitat fra: daktari på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:12
Det skilte nesten 200.000 i pris på S75D og LR D. Jeg tror ikke Model S er 200.000 dyrere å produsere enn en 3er. De store ekstra-elementene er Hepafilter, luftfjæring og2 skjermer. Tviler på at den gode bunnlinjen ved 3 skyldes margin pr bil men volum av biler. Da er det lurt å ha mange prispunkter å selge på.

Samt aluminiumskarosseri, som visstnok er endel dyrere å produsere, både pga materialet og prosessene. Aner ikke hvor mye det driver prisen.

Tiger123

Sitat fra: sfinxern på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:00
Nei var vel noen som nevnte at det var på volum og ikke dato. Men klart, de kan jo gjøre hva de vil med de batteriene. Sikkert andre produsenter som veldig gjerne vil ha mer.

Det var jeg som skrev at avtalen gikk ut för jul, så det på youtube, noe hjemmelaga teslanews eller lignende skal se om jeg finner det.

Tiger123

Fant det ikke, men fant en artikkel fra da avtalen ble inngått.

Men alt stemmer ifht at avtalen er avsluttet. Da kan både S og X bruke de samme batteriene som model 3, og det passer bra ifht mange ting, f eks höyere ladehastighet på nye supercharger.

https://insideevs.com/panasonic-to-supply-tesla-with-2-billion-lithium-ion-battery-cells-from-2014-to-2017/

JorEl

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 17. januar 2019, klokken 07:29
Sitat fra: sfinxern på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:00

Det var jeg som skrev at avtalen gikk ut för jul, så det på youtube, noe hjemmelaga teslanews eller lignende skal se om jeg finner det.
Sean M. ?

https://youtu.be/uJMG01wesTs?t=303
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Sitat fra: ruslebiff på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:25
Sitat fra: daktari på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:12

Samt aluminiumskarosseri, som visstnok er endel dyrere å produsere, både pga materialet og prosessene. Aner ikke hvor mye det driver prisen.
Munroe, som plukket TM3 fra hverandre, snakket om produksjonslinjer...der nevnte de at carbon biler som bmwi3 kunne produseres med overskudd opp til 50k i året, og aluminium ca 70k i året.
TM3 har stål, med visnok litt aluminium bak, som i følge denne diskusjonen var tull.
Skal lete etter en link.
https://youtu.be/aVnRQRdePp4?t=1612
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

GeirHM

De som fortsatt tror at drapet på 75-batteriet ikke handler om å gjøre bunnlinja blå og fet kan jo lese denne: https://electrek.co/2019/01/17/tesla-end-referral-program-elon-musk/ Nå begraver de også Referral-systemet. Hvorfor? For å få ned kostnadene: "It's adding too much cost to the cars, especially Model 3." Hilsen Musk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA