Er X75 på vei til å fases ut?

Startet av sn187, søndag 07. oktober 2018, klokken 21:11

« forrige - neste »

Tiger123


Tror en av tankene bak å fjerne 75 er som GeirHM skrev, kannibalisme. I tillegg; ved å fjerne 75 lager man eget prisleie for Y.

turfsurf

Sitat fra: AndreasRingdal på søndag 13. januar 2019, klokken 20:16
På den andre side kan det jo hende det kommer en Short range versjon som er billigere men som gjør at du må ha 3 ladinger over fjellet fremfor to som med x75
Short range version tror jeg ingen bilfabrikanter kommer til å lage. Heller ikke slow acceleration versjon  :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AndreasRingdal

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. januar 2019, klokken 08:25
Sitat fra: AndreasRingdal på søndag 13. januar 2019, klokken 20:16
På den andre side kan det jo hende det kommer en Short range versjon som er billigere men som gjør at du må ha 3 ladinger over fjellet fremfor to som med x75
Short range version tror jeg ingen bilfabrikanter kommer til å lage. Heller ikke slow acceleration versjon  :)

Enig med deg der. Er vel en grunn til at x60 ble tatt bort.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

geear

Poenget var vel helst at ingen ville kalle den _short_ range, Model 3 SR står for standard range... ;)

turfsurf

Sitat fra: gr på mandag 14. januar 2019, klokken 16:14
Poenget var vel helst at ingen ville kalle den _short_ range, Model 3 SR står for standard range... ;)
Helt riktig. Hadde vært morsomt om fabrikantene begynte å bli ærlige. Toyota Model slow, slower and slowest with more noise. VAG Model stinking, polluting diesel :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GeirHM

Nå, knappe to timer før 75 slettes tipper jeg at 100 blir minste batteri og at pris på denne forblir uforandret. Altså at vi i praksis får et prishopp på omlag 160 tusen på innstegsmodellen. Tesla gjør dette for å skape større prisdifferanse til Model 3. CleanTechnica spekulerer i at 100 batteriet (i nåværende form) vil kunne tåle å lades på høyere spenning og dermed være forberedt for de nye superladerne (v.3). https://cleantechnica.com/2019/01/14/tesla-supercharger-v3-vs-taycan-charging-75d-retirement-suggests-battle-prep/

d58palset

Da er 75 borte fra både Model s og Model x
Pris på 100 er uendret

Blir spennende å se om de
- innfører ny 80d med batteri som på Model 3
Long range
Eller
- innfører ny toppmodell, kanskje 120d

For førstnevntes del vil nok den ligge noe høyere i pris enn nå utgåtte 75 ettersom Tesla tross alt oppfordret potensielle kjøpere til å handle...
En 80d ville bært bra med noe bedre kapasitet og en god del bedre lastefart enn 75d

For sistnevntes del hadde større batteri vært bra for å sikre at dyreste utgave har lengst rekkevidde... og holde avstand til konkurrenter på rekkevidde

GeirHM

Jeg tipper at 100 blir innstegsstørrelse. Men at dagens celler etterhvert skiftes ut med formatet som brukes i model 3. De nye cellene produseres på gigafabrikken, de gamle skipes inn fra Asia.

daktari

Det er nå nesten 400.000 i pris mellom S og 3 LR. Det er altfor mye. Jeg tror det kommer en S SR og LR i mars som har CCS-lader (på gata her i mai), mens 100D videreføres frem til september før den fases ut eller omdøpes MR.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

GeirHM

Det er 278 tusen i differanse mellom model 3 premium og model S, før alle utstyrspakker. Jeg tror det er denne differansen blårussen hos Tesla er opptatt av.

daktari

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 15. januar 2019, klokken 08:28
Det er 278 tusen i differanse mellom model 3 premium og model S, før alle utstyrspakker. Jeg tror det er denne differansen blårussen hos Tesla er opptatt av.
824.000-454.000=?
Eller regner du på Performance? (som har ulemper som stivere fjæring).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Håvar

#71
832k minus 464k blir vel 368k i differanse mellom billigste S og billigste 3

Differanse mellom billigste S og dyreste 3 (inkl. alle tilvalg) er 208k

Edit: daktari kom meg i forkjøpet
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

GeirHM

#72
Jeg skrev model 3 premium (edit: performance). Dette er den dyreste utgaven.

Jeg tror Tesla vil gjøre hva de kan for unngå auto-kannibalisme. Jeg tror derfor at vi ikke vil se prisreduksjon på S/X uten en tilsvarende på hele model 3 sortimentet. Så lenge de ikke får reell konkurranse fra andre bilprodusenter. Og slik konkurranse fordrer at de andre kan levere biler i stort volum. Det ser vi vel ikke med Jaguar i dag? I tillegg kan selvfølgelig Tesla vurdere prisreduksjon om de merker redusert etterspørsel. Det de gjør akkurat nå tyder ikke på noen slik reduksjon.

På lang sikt ønsker nok Tesla å lage folkevogna alle har råd til. Men akkurat nå er det bunnlinja som teller.

Espen Hugaas Andersen

Per i dag kommer alle utgavene av Model 3 med premium-pakken.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GeirHM

Sorry. Får visst ikke stokket ordene rett: performance.  :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA