Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjer 8 oktober ?

Startet av Elghost, mandag 24. oktober 2011, klokken 10:50

« forrige - neste »

Elghost

Har i dag vært i kontakt med Pod-point.com i UK. De vil mer enn gjerne selge meg en Pod point hjemmelader 16A. Den er beregnet for fast installasjon i garasje eller lignende. Den er CE godkjent og er skal fungere her i Norge sammen med bl.a. Nissan Leaf. Forøvrig er dette samme lader som er avbildet på nissan.no sin hjemmeside, så det er kanskje den som selges for 16000 kr?

Prisen for selve Pod Point Solo basic er 575 £, men frakten er dyr (120£). Derfor vil jeg høre med dere på forumet om det er noen som er interessert i en felles bestilling.
Jeg kommer til å bestille i løpet av denne uken, så deadline for å hive seg på vil være søndag 17. oktober.

Prisen for laderen blir da 575 £x8.9 = 5118NOK + 25% MVA= 6397NOK + frakt/fortollingsgebyr.  
Noen som er interessert?

(den aktuelle enheten heter 0055 i vedlagte pdf)

REDIGERT: Ladepunktet er testet for TN og TT system, men leverandøren kan ikke garantere at den virker med IT-nett, og dermed vil jeg ikke anbefale denne for de som har IT-nett
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

elektrolux

Et kjekt produkt til en grei pris.

Likevel bør alle vurdere om de virkelig trenger 10A lader med i bilen og 16A hjemme?

Skulle tro det motsatte var mest hensiktsmessig, og da er omprogramering av den originale, eller kjøp av en ekstra mobil ladekabel med 16A mer hensiktsmesig. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Blip

Jeg er nok en potensiell kjøper. Jeg ville imidlertid ha valgt en modell høyere, nemlig en som inneholdt telleverk. Det hadde jeg tenkt å installere uansett, men hvis denne enheten har det innebygget slipper jeg ekstrainstallasjonen. Sjekket du pris for "toppmodellen", dvs. 32A med display + meter + kommunikasjon?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Elghost

#3
Sitat fra: elektrolux på mandag 10. oktober 2011, klokken 17:39
Et kjekt produkt til en grei pris.

Likevel bør alle vurdere om de virkelig trenger 10A lader med i bilen og 16A hjemme?

Skulle tro det motsatte var mest hensiktsmessig, og da er omprogramering av den originale, eller kjøp av en ekstra mobil ladekabel med 16A mer hensiktsmesig. ;)

Omprogrammering av Nissan sin ladekabel fra 10A til 16A er ikke helt ukomplisert. Prisen er rett i underkant av 300$. Frakt er på deres hjemmeside ikke oppgitt for utenlands levering. I tillegg til frakt fra Norge til USA, må man tolldeklarere ladekabelen før man sender den ut av landet, ellers risikerer man å måtte betale norsk moms for hele varens verdi når varen kommer tilbake til Norge. Et moment er i tillegg at man mister Nissan sin 5 års garanti på ladekabelen.
Hva totalkostnaden blir med frakt begge veier, tolldeklareringsbegyr og ev. moms/fortollingsgebyr for oppgraderingen har jeg ikke regnet på. Det blir nok allikevel en billigere løsning så sant ladekabelen ikke tar kvelden.


Til syvende og sist blir det en smakssak og vurdering ut fra bruksmønster om man ønsker en fast installasjon hjemme med 16A eller om man trenger 16A lademulighet utenfor hjemmet eller om man klarer seg fint med 10A lading med den originale Nissan ladekabel.
For mange er nok de siste alternativet mer enn bra nok.

Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

Elghost

Sitat fra: Blip på mandag 10. oktober 2011, klokken 18:24
Jeg er nok en potensiell kjøper. Jeg ville imidlertid ha valgt en modell høyere, nemlig en som inneholdt telleverk. Det hadde jeg tenkt å installere uansett, men hvis denne enheten har det innebygget slipper jeg ekstrainstallasjonen. Sjekket du pris for "toppmodellen", dvs. 32A med display + meter + kommunikasjon?

Sjekket ikke pris på denne, men ut fra en prisliste fra UK så ser den ut til å koste 225£ mer enn 16A basismodellen som jeg fikk pris på.
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

Griffel

#5
Sitat fra: elghost på mandag 10. oktober 2011, klokken 17:15
Forøvrig er dette samme lader som er avbildet på nissan.no sin hjemmeside, så det er kanskje den som selges for 16000 kr?


Det kan så-men godt hende at det er den samme boksen. Når en sammenligner priser er det greit om utgangspunktet er det samme. De nesten 17000, er ferdig installert med ny kurs fra sikringsskapet. Det blir alikevell 10000,- å installere for så det burde være nok. (men slutt å kalle det lader, ladepunkt er kanskje ikke så dumt navn på Norsk)

Antagelig er det slik, men du må forsikre deg om at den innebyggede jorfeilbryteren (RCD) bryter begge poler.(Live and N)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

Sitat fra: Griffel på mandag 10. oktober 2011, klokken 18:37
Antagelig er det slik, men du må forsikre deg om at den innebyggede jorfeilbryteren (RCD) bryter begge poler.(Live and N)

Det er vel ikke nødvendig, så lenge det er en forankoblet 2-polet jordfeilbryter (som det alltid skal være ved ny-installasjoner av utendørs utstyr i Norge), og man da har IT-nett.
Ansvarsfraskivelse: Jeg er ingen elektriker!

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

daggad

Dette var svært interessant !
Ikke bare er det dette vi trenger, men den var i tillegg fin se på når den med meg må stå ute på husveggen.  :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

#8
Sitat fra: Blip på mandag 10. oktober 2011, klokken 19:28
Sitat fra: Griffel på mandag 10. oktober 2011, klokken 18:37
Antagelig er det slik, men du må forsikre deg om at den innebyggede jorfeilbryteren (RCD) bryter begge poler.(Live and N)

Det er vel ikke nødvendig, så lenge det er en forankoblet 2-polet jordfeilbryter (som det alltid skal være ved ny-installasjoner av utendørs utstyr i Norge), og man da har IT-nett.
Ansvarsfraskivelse: Jeg er ingen elektriker!

Siden det er en innebygget RCD i ladepunktet så må den i Norge være topolet for å være lovlig.
Sansynligvis er den det, men det er bedre å være sikker enn å tro.

Dessuten med denne vil det ikke kreves kombivern eller forankoblet jordfeilbryter siden det er innbygget.


(Dessuten kan det jo hende at den kobles til en eksisterende kurs til garasjen).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: elghost på mandag 10. oktober 2011, klokken 18:29
Omprogrammering av Nissan sin ladekabel fra 10A til 16A er ikke helt ukomplisert. Prisen er rett i underkant av 300$. Frakt er på deres hjemmeside ikke oppgitt for utenlands levering.

Umm, hvor får du $300 fra ? Prisen er $68 for å oppgradere den til 16A. Du skal bruke denne varelinjen:

"Revision 2 Upgrade - For Existing customers with our original revision 1 units: $68"

I tillegg kommer frakt til Norge på ca. $50-$60 samt frakt til USA (3-400,-).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

#10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. oktober 2011, klokken 00:26
Sitat fra: elghost på mandag 10. oktober 2011, klokken 18:29
Omprogrammering av Nissan sin ladekabel fra 10A til 16A er ikke helt ukomplisert. Prisen er rett i underkant av 300$. Frakt er på deres hjemmeside ikke oppgitt for utenlands levering.

Umm, hvor får du $300 fra ? Prisen er $68 for å oppgradere den til 16A. Du skal bruke denne varelinjen:

"Revision 2 Upgrade - For Existing customers with our original revision 1 units: $68"

I tillegg kommer frakt til Norge på ca. $50-$60 samt frakt til USA (3-400,-).

Nei det tror jeg er feil jkirkebo:
EVSE Upgrade - You send us your existing unit, We Upgrade it and send it back: $239

Dette er Rev 1. Du må plusse på $48 for rev 2 (16A)

Nja...vel...nå ble jeg usikker. Du mener at vår originale allerede er rev 1 ja...mulig.

EDIT: Sendte en mail og spurte. Poster svaret her.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Boogie

Det stemmer at vår allerede er en rev1 siden den er laget for 220v.
Så vi snakker om en rev2 oppgradering til $48,- for å få 16A
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elghost

#12
Sitat fra: Boogie på tirsdag 11. oktober 2011, klokken 06:27
Det stemmer at vår allerede er en rev1 siden den er laget for 220v.
Så vi snakker om en rev2 oppgradering til $48,- for å få 16A

Beklager! Da misforstod jeg evseupgrade.com sin hjemmeside. Da snakker vi om en pris på rundt 1000kr med frakt begge veier?  I såfall er det sikkert et bra alternativ for mange dersom man trenger 16A. Men jeg vil anbefale å tolldeklarere den originale Nissan Leaf kabelen før man ev. sender den ut av landet. Ellers kan man få seg en lite hyggelig overraskelse når den returnerer tilbake til Norge i form av momskrav for hele ladekabelens verdi.

Ut fra mitt bruksmønster trenger jeg 16A hjemme og har ikke behov for mer enn 10A når jeg lader på jobb. I tillegg setter jeg pris på en fastmontering hvor det bare er å plugge i bilen. Så jeg kommer til å gå for Pod point sin versjon.

Som det ble nevnt over er det helt riktig at prisen for installasjon av ladepunkt hjemme som Nissan oppgir, er inkludert montering. Nå er jeg så heldig å ha en elektriker i familien så det blir ikke noe ekstra for min del.

Forøvrig har Pod Point gått god for at laderen er godkjent for bruk i Norge og at garanti gjelder hvis den er montert etter reglement fra DSB (direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap).  

REDIGERT: Ladepunktet er testet for TN og TT system, men leverandøren kan ikke garantere at den virker med IT-nett, og dermed vil jeg ikke anbefale denne for de som har IT-nett.
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

daggad

Mener å ha sett at bilene i Portugal ble levert med 16A EVSE. Lurer på hva de koster der nede i så fall..?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

akseln

Etter det jeg kan se av installasjonsmanualen stilles det en del krav til sikring (20A) og kabelstørrelse (4mm). For meg betyr det at jeg da uansett må ut med en ny kurs til garasjen. Har i dag 3fas 16A med 2,4mm kabel.

Installasjonsmanualen er her: http://www.pod-point.com/wp-content/uploads/2011/08/POD-Point-solo-charge-User-Guide-v11.1.pdf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA