Hovedmeny

SMS fra kia 04.10.2018

Startet av aasen90, torsdag 04. oktober 2018, klokken 20:36

« forrige - neste »

tornaldo

Veldig merkelig at det ikke er schuko uttak ved baksetene, mtp at det var i den bilen teslabjørn testet i Korea. Han var innom en annen bil også, og der manglet schuko, og han trakk konklusjonen at det var en billigere variant. Det kan jo også være en glipp fra Kia sin side, at det ikke er nevnt i utstyrslisten.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

goggo

Kanskje de har droppet Schuko fordi det ville medført en masse arbeid og tid med godkjenninger etc i Europa?

Husker at jeg måtte rive ut 220V opplegget og den fastmonterte inverteren for å få godkjent en selvbygget bobil jeg hadde på 90 tallet.

Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

lirekassa

Hadde vært veldig deilig med schluko i baksetet, men det blir kanskje sett på som litt sært?

Det viktigste jeg sitter igjen med er at jeg får en first edition-bil spekket med utstyr, men som mangler de to mest vesentlige tingene i app og hengerfeste.

Jeg tok app for gitt ved reservasjons-tidspunkt, men har etter hvert forsonet meg med at det ikke kommer. Men så kommer ryktene om telematri, og de omtaler selv det som en funksjon som kommer i Paris (hvorfor egentlig?). Hengerfeste har alltid vært en bonus. Hvis det nå viser seg at det ikke er mulighet for noen av delene på de første som kommer hit, så er det et slag for baugen. Da føles det ekstra irriterende å ikke ha flere valgmuligheter enn fire forskjellige farger, ja/nei til soltak og en del tusen i ekstrautstyr jeg normalt sett kanskje ikke hadde valgt.

Uansett - vi vet ikke om de kjører en Opel/Jaguar og har én pris ved lansering som de fort setter opp i 2019. Da kanskje hylekoret vår blir til vakker sang i stedet. :)

Aqua

Sitat fra: Limodriver på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:26
Å sammenligne Hyundai/Kona med Audi (eller annet premiummerke) blir helt feil. Jeg er forsåvidt fornøyd med Kona, men det er ikke tvil om at det er en billigbil. Det er mye hardplast og billige løsninger sammenlignet med premiummerker. Det er rett og slett mye høyere oppfattet/følt kvalitet i en premiumbil. Slik det er skrevet tidligere er Kona/eNiro billige biler med stort batteri. Det er akkurat det jeg ønsker på det stadiet i elbilens utvikling. Selv om bilen er "kjip" funker den i høyeste grad. Når premiumbilene har sluppet flere elbiler og de prises omtrent som premiumfossilbiler vs asiafossilbiler vil jeg nok kjøpe en premiumelbil.

Jeg kan ikke se en sterk sammenheng mellom hardplast og dårligere kvalitet enn "premium" biler med opplevd "kvalitet" i form av mykere plast i interiøret og lignende gimmicks.
Jeg har hatt relativt mange forskjellige biler, og den definitivt dårligste var en topputstyrt VW Passat. I løpet av tre år var bl.a. hele forstillingen skiftet ut, bit for bit. Også motormessig et lass med feil. Den var god å kjøre når den gikk, men det siste er hovedårsaken til at jeg kjøper bil.

En Kia med 7 års garanti passer meg utmerket, det viser at fabrikken stoler på produktet sitt. En "premium" bil for meg er en bil som ikke har behov for verkstedopphold utenom normal service og at den har minst normalt gode kjøreegenskaper. Dessuten,siden jg er godt voksen er sikkerhetsdetaljer slik E-Niro er utstyrt med viktig, ellers kunne jeg kjørt min Toyota Verso 2,2 turbodiesel i 6 - 7 år til, minst.

Limodriver

Hardplast gir fra seg mer lyd ved kjøring og er ikke like behagelig å hvile armen på osv.

De fleste refererer nok til premiumbiler som biler med oppfattett høy kvalitet og godt image der BMW, Mercedes og BMW er de vanligste merkene. Det er mange premiummodeller som er godt beheftet med både driftsmessige mangler og for den saks skyld rust.

Passat er nok ikke en premiumbil i de flestes oppfatning. At Kia og Hyundai "virker" vel så godt som premiumbiler er ikke tvil om. Men, det er fantastisk å kjøre en godt motorisert og velutstyrt premiumbil og kan ikke sammenlignes med å kjøre Kia/Hyundai. Det koster betydelig mer, og om det er verdt prisen tror jeg nok ikke det blir enighet rundt.

SMO_1

Jaja... vi får se. Jeg har fått kønr 300 på DS3 Crossback e-Tense. Vi får se hva som kommer først. Åpen nå for begge.
e-Golf
TMY bestilt 15.03.19

lirekassa

DS3 er vel mer lik Kona i størrelse, og med batteripakke med nesten 22% mindre kapasitet? Fransk city slicker :)

Håper noen mindre late enn meg ringer Kia og får oppklart dette med hengerfeste i hvert fall. App-styring kan ligge langt frem i tid.

Limodriver

Manglende app reduserer muligheten til å bryte seg inn i bilens systemer elektronisk. Det har vært merkelig lite fokus på denne inngangsdøren til biler, elektroniske trusler blir trolig bare større fremover.

Ta f eks Tesla som har kommet langt med oppdateringer og kommunikasjon med bil/produsent. Å bestille overtagelse av bilen elektronisk og sørge for en ulykke som minimerer muligheten for at passasjerene overlever vil trolig være en mulighet etter hvert. En bør nok ha suspekte kontakter for å kunne bestille dette da det lite trolig vil kunne kjøpes "over disk".

Det er nok best å forte seg å kjøpe eNiro uten app og heller skrape is og fryse stumpen litt.

tornaldo

Jeg har heldigvis ikke alt for mange dødsfiender, slik at den risikoen er jeg villig til å ta for p få den levert med app...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

Sitat fra: lirekassa på fredag 05. oktober 2018, klokken 10:21
Hadde vært veldig deilig med schluko i baksetet, men det blir kanskje sett på som litt sært?

Egentlig ikke - men dersom de fjerner den er de ikke eneste bil som gjør det.
Nye Mitsubishi Outlander PHEV (2019) ble jo faktisk levert ut til bil journalister med en pr jippo cappuccino maskin
når det ble Europa lansert  i Portugal med 230V BÅDE i bagasjerommet og i baksetet - så når bilen kom til Norge
var dette fjernet. Er dette noe norske forhandlere gjør fordi de skal spare penger - eller er det fordi det sitter noen gamle nisser og bestemmer at 12V er det eneste som er lov på biler i Norge???
Ettersom flere produsenter fjerner kontakten så må det jo være av en grunn mener jeg......

oarnoe

2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

Trond.m

Sitat fra: oarnoe på fredag 05. oktober 2018, klokken 22:35
Teknisk Ukeblad virker å gi mer oppklaring rundt App og hengerfeste

https://www.tu.no/artikler/de-forste-e-niro-kundene-far-bil-med-faerre-funksjoner/447687
Den oppklarer vel egentlig ikke så mye. Den er jo bare basert på det Kia har fortalt i SMS'en og saken er jo at de ikke vet. Generelt tror jeg man skal ta hva pressen skriver med en klype salt   ;)

Trond.m

Jeg regner med at reservasjonsummeret blir oppgitt før man skriver kontrakt. Da må de også kunne si noe om forventet leveringstid. Inntil videre får vi tenke på at hvis man forholder seg til referansenummeret, så vil man uansett bli positivt overrasket.

Myrvang

Sitat fra: navyelsen på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:41
Tilbake til topic:
Hva synes folk om utstyrslisten? Har registrert at schuko mangler i baksetet. Noe annet som overrasker positivt eller negativt?

Selv er jeg litt oppgitt over alt forhandlerne greier å putte inn på en utstyrsliste, som strengt tatt er standard eller pålagt. eks:

• Barnesikring på bakdørene: har vel vært standard siden 80-tallet
  • ISOFIX barnesetefester: påbudt i alle nye biler ihht. EU-krav fra 2012
  • 3 punkts sikkerhetsbelte til alle 5 seter: finnes det nye biler uten dette???
  • Høydejustering av fører- og passasjerstol: på en utstyrsliste VIRKELIG?
  • 2 fronthøyttalere: what a suprise?
  • Høydejusterbare setebelter foran: har alltid hatt dette i alle mine (nye og gamle) biler

Dette var bare noen få utdrag av "utstyrslisten". Misforstå meg ikke, det er kjekt å få vite hva som er inkludert, men halvparten av punktene oppleves som listefyll. Det oppleves som oppramsing av ting som er mer eller midre standard på alle nye biler i dag, og mye har vært standard i 30 år.

Hva blir det neste? Hjulbolter, reservenøkkel, hanskerom, speedometer? Kan ikke se at dette er nevnt...

De kunne f.eks. brukt ÉN linje på å skrive JBL 7.1 høyttalersystem.
Men har heller valgt å bruke 6 linjer med "utstyr" for å beskrive høyttalerpakken :/

Ikke Apple carplay eller Google Auto?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Trond.m

Sitat fra: navyelsen på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:41
    Selv er jeg litt oppgitt over alt forhandlerne greier å putte inn på en utstyrsliste, som strengt tatt er standard eller pålagt. eks:

• Høydejustering av fører- og passasjerstol: på en utstyrsliste VIRKELIG?
    Det er helt relevant informasjon. Så vidt jeg har erfart har noen biler bare høydejustering på førersiden. Og Renault Zoe har faktisk ikke høydejustering av forrsetene i det hele tatt, med mindre de har endret dette i det siste.
    [/list]

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA