Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Motoralternativer ved konvertering

Startet av Lars C. Krogenæs, søndag 23. oktober 2011, klokken 23:39

« forrige - neste »

Heisan

Sitat fra: Corvus på mandag 12. desember 2011, klokken 14:47
Sleit med å finne riktig dimensjon til framdekkene, så jeg kjører rundt med samme dimensjon på alle hjul. Stikker litt ut på sidene foran, men funker greit. Piggfrie Yokohama.
Hvordan går det da med speedometeret? misvisning, eller er det rotasjonen på bakhjulene som bestemmer hva speedometeret viser?
i-MiEV, Lillestrøm

Stjerneglis

Sitat fra: Heisan på mandag 12. desember 2011, klokken 15:36
Sitat fra: Corvus på mandag 12. desember 2011, klokken 14:47
Sleit med å finne riktig dimensjon til framdekkene, så jeg kjører rundt med samme dimensjon på alle hjul. Stikker litt ut på sidene foran, men funker greit. Piggfrie Yokohama.
Hvordan går det da med speedometeret? misvisning, eller er det rotasjonen på bakhjulene som bestemmer hva speedometeret viser?

Det er omkretsen på hjulet og ikke bredden som styrer misvisningen, ergo har du lik omkrets, har du samme misvisning. Dette gjelder uansett om speedometer bruker bak- eller forhjul
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

erik e

Har ikke hatt piggdekk på15 år. Men nå er det fa.. meg piggdekkføre.  ;) Kjør forsiktig.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Go-carter

Sitat fra: erik e på mandag 12. desember 2011, klokken 19:20
Har ikke hatt piggdekk på15 år. Men nå er det fa.. meg piggdekkføre.  ;) Kjør forsiktig.

Kan anbefale hurtigkjettinger! Det er priceless på 0-føre, og har fått meg selv ut av utrolige situasjoner :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Stjerneglis

Sitat fra: erik e på mandag 12. desember 2011, klokken 19:20
Har ikke hatt piggdekk på15 år. Men nå er det fa.. meg piggdekkføre.  ;) Kjør forsiktig.
Jeg har kjørt Mjauen tur-retur Nesbru-Vestmarksetra 2 ganger på nullføre i kveld. Det gikk helt glimrende, men det er kjekt med antiskrens også   ;D
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

emagic

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 12. desember 2011, klokken 21:51
Sitat fra: erik e på mandag 12. desember 2011, klokken 19:20
Har ikke hatt piggdekk på15 år. Men nå er det fa.. meg piggdekkføre.  ;) Kjør forsiktig.
Jeg har kjørt Mjauen tur-retur Nesbru-Vestmarksetra 2 ganger på nullføre i kveld. Det gikk helt glimrende, men det er kjekt med antiskrens også   ;D

Ja, jeg tror gjerne det er mulig å komme seg opp dit, bor ikke så langt unna selv, mitt problem er knyttet til en 150 meter "oppkjørsel" som er tidvis sinnsvakt bratt og ender 90 grader ut på offentlig vei.   Har ikke kommet opp siden det begynte å snø, og det er litt dritt når jeg må opp for å lade hjemme...

Bortsett fra den kneika hadde det nok gått fint :-(

emagic

emagic

Sitat fra: Go-carter på mandag 12. desember 2011, klokken 19:42

Kan anbefale hurtigkjettinger! Det er priceless på 0-føre, og har fått meg selv ut av utrolige situasjoner :)

Jeg måtte kjøpe meg slike i dag for å klare å GÅ opp bakken min, og nå sitter jeg og tenker på hvorfor det ikke finnes noe liknende for bil...

http://www.outnet.no/no-springyard/steady.php

Sitter og tenker på "autosock", men de er vel primært laget for snø,   hva med en variant med pigger...

emagic

Go-carter

Etter tre-fire forsøk, så slenger du på hurtigkjettinger mye raskere enn du får på en autosock. Det er utrolig enkelt, og sitter sinnsykt bra på is :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Farmer

Sitat fra: Kjelli på søndag 11. desember 2011, klokken 20:49
Fikk du nye dekk som er laget for mer en 5 år siden?

Kjell

Ja, de var "nye" men produsert for mer enn 5 år siden. Men, om de er lagret korrekt, skal dette forhåpentligvis ikke ha så mye å si.
Peugeot iOn, første el-bilen i Mosjøen ;-)

Farmer

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 12. desember 2011, klokken 13:50
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 11. desember 2011, klokken 22:26
Det er vel ikke tillatt å blande pigg og piggfritt på samme bilen!?

Nei:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html
§ 1-4. Hjul
4 a)   Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems eller motorsykkel utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.

Hvis bilen har totalvekt over 3.500kg derimot...

Thomas


Her er det litt pest eller kolera ...  Uten piggdekk kommer jeg rett og slett ikke opp de bratte gårdsveibakkene. Må vel skru i et par manuelle pigger i framdekkene noe sted, slik at det pr definisjon er piggdekk på begge akslinger :-X
Peugeot iOn, første el-bilen i Mosjøen ;-)

Fusing

Jeg har kjøpt en C-zero og siden det er en av trillingene poster jeg i samme tråden her.
Har fått en aldri så liten utfordring. Bestilte bilen med piggdekk. Forhandler kontaktet meg etter at bilen var registrert på meg og sa at den kan ikke leveres med piggdekk. Utifra hva jeg har lest på forumet her har han rett. Vi bor slik til ved en elv at piggdekk er nødvendig minst 3 uker hvert år. Har noen funnet en lovlig løsning på dette ? For er jo ikke bare å pigge i vinterdekkene heller, de må jo vere godkjent for pigging ellers risikerer man jo problemer ved et ev forsikringsoppgjør skulle et dekk ryke og føre til skade.

Vi hadde virkelig gledet oss til å få elbilen på plass og håper virkelig noen her inne har funnet en løsning de kan fortelle oss om.

Vennlig hilsen
Jørgen Fagerthun

-------------------------------------------------------------------
Fusing trolig første trillingeier i denne kommunen
-----------------------------------------------
Citroen C-Zero EL13780
Citroen Berlingo Multispace diseldyr

Ladefabrikken

Bare kjør ekstra forsiktig de dagene det er glatt er min løsning. Har kjørt piggfritt i 15 år og har aldri stått fast på de åra. Ser ofte at de som kjører med pigger kjører mye fortere på isetet veier, og da har de brukt opp det ekstra feste som de har på isete veier.

Elbil og pigger er jo helt feil ;D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Go-carter

Sitat fra: 2EL på lørdag 03. mars 2012, klokken 18:12
Bare kjør ekstra forsiktig de dagene det er glatt er min løsning. Har kjørt piggfritt i 15 år og har aldri stått fast på de åra. Ser ofte at de som kjører med pigger kjører mye fortere på isetet veier, og da har de brukt opp det ekstra feste som de har på isete veier.

Elbil og pigger er jo helt feil ;D

...alternativt ha et sett med hurtigkjettinger i bilen de tre ukene det er hålke. Tar under fem minutter å legge på :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

emagic

Det som kunne vært fint hadde vært mulighet for diffbrems bak.  For noen dager siden fikk jeg testet ut det jeg synes å ha merket.  En venn har en stripe med varmekabler i oppkjørselen for å kunne gå trygt om vinteren. Når jeg skulle parkere hos ham så var det svært isete der det ikke var varmekabler, men jeg fikk parkert slik at begge hjul på høyre side stod på tørr asfalt og begge venstre på is.

Når jeg forsøkte å kjøre en halvmeter lenger frem så lyktes dette dårlig.  Uansett hva jeg gjorde var det ikke mulig å få bilen til å gå fremover.  Rygget ned på veien igjen, tok fart, kom opp til der det var bart, men så ble det stopp.

Forsøkte å slå av TRC, men det førte bare til at bilen hørtes ut som en symaskin på 400V når jeg bare touchet gasspedalen :-O

Så, det vi trenger for å forbedre fremkommelighet i isete kneik siden vi ikke får piggdekk er kanskje en diffbrems/sperre...

Noen som har hørt noe nytt om piggdekk forresten?

emagic

Fusing

Sitat fra: Go-carter på lørdag 03. mars 2012, klokken 19:56
Sitat fra: 2EL på lørdag 03. mars 2012, klokken 18:12
Bare kjør ekstra forsiktig de dagene det er glatt er min løsning. Har kjørt piggfritt i 15 år og har aldri stått fast på de åra. Ser ofte at de som kjører med pigger kjører mye fortere på isetet veier, og da har de brukt opp det ekstra feste som de har på isete veier.

Elbil og pigger er jo helt feil ;D

...alternativt ha et sett med hurtigkjettinger i bilen de tre ukene det er hålke. Tar under fem minutter å legge på :)

Er litt upraktisk å kjøre med hurtigkjettinger i ca 13 km og opp og ned tre bratte strekninger på turen.
Er sikkert ikke opptimalt med elbil og piggdekk men slik vi bor hadde det gjort tilverlsen mye tryggere.
Litt upraktisk å bare måtte kjøre diselbilen disse ukene hvert år.

Satser på at dette ordner seg.
Har funnet regumierte dekk som lar seg pigge i men da bilen er bestilt med piggdekk håper jeg fremdeles på at forhandleren klarer å finne en bedre løsning en dette.
-----------------------------------------------
Citroen C-Zero EL13780
Citroen Berlingo Multispace diseldyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA