Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Motoralternativer ved konvertering

Startet av Lars C. Krogenæs, søndag 23. oktober 2011, klokken 23:39

« forrige - neste »

Elinesg

Sitat fra: 2EL på lørdag 03. mars 2012, klokken 18:12
Bare kjør ekstra forsiktig de dagene det er glatt er min løsning. Har kjørt piggfritt i 15 år og har aldri stått fast på de åra. Ser ofte at de som kjører med pigger kjører mye fortere på isetet veier, og da har de brukt opp det ekstra feste som de har på isete veier.

Elbil og pigger er jo helt feil ;D

Amen!
Jeg er sikkert den eneste privatpersonen i Harstad med elbil, men enda mer SINNSSYKT er det at jeg kjører piggfritt (!!!), det virker det ikke som det er noen andre nord for polarsirkelen som gjør. Har ikke hatt et eneste problem, og her har det vært all slags føre i vinter. Pluss at jeg bor på toppen av en bratt og svingete bakke som blir fullstendig glemt av måke- og strøbilene. Naboene kjører rett ut med de store firehjulstrekkerne sine med piggdekk - den lille saxoen min med piggfrie dekk (continental) holder seg pent på veien. Nok en gang - alt handler om kjørestil!
Citroen Saxo 2003, Harstad

Stjerneglis

Regumiert og re-piggede vinterdekk i 2012 høres skikkelig eksotisk ut spør du meg... Minner meg Galaxie piggdekkene med masse naturgummi og Michelin stamme og mønster som jeg kjørte med tidlig på 90 tallet, som faktisk var helt OK å kjøre med. 

I dag MÅ det vel finnes bedre alternativer enn dette!?
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Thomas Parsli

Problemet er at den sære dimensjonen resulterer i et så lite marked at dekkprodusentene ikke ser poenget med å satse.
Det selges ikke så mange pikkdekk i europe -og i denne dimensjonen blir salget forsvinnende lite.

Jeg ville ikke holdt pusten, men det kan jo hende det kommer et pikkdekk til neste vinter (antallet biler øker jo).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

Piggdekk er unødvendig uansett om man kjører el-bil eller fosil!!! 8)
I-miev 2011
Asker

emagic

Sitat fra: foxy på mandag 05. mars 2012, klokken 17:24
Piggdekk er unødvendig uansett om man kjører el-bil eller fosil!!! 8)

Hadde det nå enda vært VINTERDEKK å få til trillingene så hadde det nå enda vært noe, de continentaldekkene jeg har er å regne som søppel i forhold til Nokian dekkene jeg har på dieselpurka.

emagic



Ronny

Sitat fra: foxy på mandag 05. mars 2012, klokken 17:24
Piggdekk er unødvendig uansett om man kjører el-bil eller fosil!!! 8)


Spør du en afrikaner så er vinterdekk unødvendig ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

foxy

Jeg har de conti dekkene og synes de er bra de og miev'n har også et bra Esp slik at kjøring på vinterføre er 0 problem!  :)

På fosilbilen har jeg også piggfrie M+S dekk og ikke engang nordiske, men kjøpt i tyskland! Helt utmerkete egenskaper på disse også! Litt påfallende at nordmenn tror at vinterføre finnes bare i Norge og ingen andre land har is og snø  ;D
I-miev 2011
Asker

emagic

Sitat fra: foxy på mandag 05. mars 2012, klokken 22:58
Jeg har de conti dekkene og synes de er bra de og miev'n har også et bra Esp slik at kjøring på vinterføre er 0 problem!  :)

På fosilbilen har jeg også piggfrie M+S dekk og ikke engang nordiske, men kjøpt i tyskland! Helt utmerkete egenskaper på disse også! Litt påfallende at nordmenn tror at vinterføre finnes bare i Norge og ingen andre land har is og snø  ;D

Tror du ville merket forskjellen på is om du hadde hatt nye Nokian Hakka piggfire på fossilbilen.

MEN, det dukket opp en greie i dag... Jeg har bilen på førsteårsservice nå, så jeg har leid verksted-mieven til Motorforum på nesbru.  Den har samme dekk som på min, men bilen sitter MYE bedre på veien enn min...  Så i morgen skal jeg trippelsjekke lufttrykk, dimensjon, rotasjonsretning og ikke minst alder på dekkene om det kan være forskjeller.   Det ble jo snøføre i osloområdet igjen i dag, så jeg ble svært forundret over hvor bra leiebilen satt på veien...

Det var jo noen som hadde fått svært gamle dekk på sin, så nå begynner jeg å lure her på om jeg kan være blant de.  Det skal sies at verkstedbilen bare har 3600km på telleren mens min har nesten 17000km, men jeg har vel egentlig opplevd Contidekkene som ganske elendige helt fra start, kjørte jo på de på slutten av forrige vinter også.

foxy

#68
Sitat fra: emagic på onsdag 07. mars 2012, klokken 21:02

Tror du ville merket forskjellen på is om du hadde hatt nye Nokian Hakka piggfire på fossilbilen.


Antall dager med isføre  i løpet av en vinter =max 5 men Antall dager med våt eller tør asfalt eller snø= 150

Mmm vanskelig valg det her.. hehe..

Jeg foretrekker å kjøre sikker og ansvarlig og velger derfor kontinentale dekk!
I-miev 2011
Asker

emagic

Sitat fra: foxy på onsdag 07. mars 2012, klokken 23:45

Antall dager med isføre  i løpet av en vinter =max 5 men Antall dager med våt eller tør asfalt eller snø= 150


Antall dager med isføre i en 150m bratt oppkjørsel med utkjørsel 90 grader ut på islagt offentlig vei = 90

Forskjell på hvor man bor serru :-)

emagic

Nå begynner det å demre...  Jeg hadde som nevnt over verkstedbilen til Motoforum Nesbru på lån på onsdag/torsdag denne uka, og da fikk vi mye snø i oslo som raskt konverterte til saltsørpe, og jeg opplevde at lånebilen satt mye bedre på veien enn min egen.

En sjekk avslørte at jeg rett og slett ikke hadde samme fordekk.   Min bil har TS800 både foran og bak.  Bilen til Motorforum hadde TS760 foran og TS800 bak.

Og for de som lurer på forskjellen så har jeg tatt bilder:

TS760 ser jo faktisk ganske mye mer ut som et tradisjonelt vinterdekk, TS800 ser ut som et sommerdekk med tatoos..  Føles slik og....

Ser at TS760 står som discontinued på flere websider, men dekkene som satt på lånebilen var fra uke 39 2011, så det kan ikke være lenge siden man isåfall sluttet å lage de.   De hadde forøvrig litt annen dimensjon, 145/65 istf mine 155/60.  Men styreresponsen var slik at de føltes bredere ut.

emagic

I dag stod jeg for en gangs skyld på kjempe-elbilparkeringen på Aker brygge, og så fant jeg ut at jeg skulle titte litt på hva slags dekk som satt på noen av trillingene som stod der.

Og det var jammen en salig røre!  Noen hadde TS800/TS800 slik som meg, noen TS760/TS800, en hadde jammen sneket seg til TS760 foran og VikingContact5 på bakhjulene.

Og ymse dimensjoner var det å se også...

Så at opplevelsen kan være forskjellig hos forskjellige eiere skjønner jeg jo.  Hva er egentlig reglene for forskjellig mønster foran og bak?   Det er iallefall ikke tvil om at jeg sikter etter VikingContact 5 på bakjulene til neste vinter!

emagic

nofuelno

Hei, fikk aldri somlet med til å kjøpe vinterdekk denne sesongen.

Hadde egentlig tenkt på Yokohama IG30 , men det var litt leveringstid.

Noen som har vintererfaring med disse nå ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

C-Zero

Jeg har nå kjørt på Yokohama IG30 siden oktober 2011 og er veldig fornøyd. Var tidlig ute da jeg regnet at det kom til å blir rift om dekkene. Jeg har standarddimensjonene både foran og bak.

Jeg har mange ganger blitt spurt av andre (med smil om munnen) hvordan elbilen er på vinterføre. Svaret er "veldig bra". Kombinasjonen med gunstig med gunstig vektfordeling, antispinn, antisleng og piggfrie dekk har vært overraskende bra.  :)

Jeg bor på Nordstrand i Oslo. Kjører hver dag opp Nordstrandveien hvor det er ganske bratt hver vinter har vi endel dager hvor det står mange midt i bakken og spinner. Ingen problemer for C-Zero.

Tesla Model X 75D. Bestilt 31.07.2017. Bekreftet 07.08.2017.
Citroen C-Zero 2011-2016

foxy

Sitat fra: C-Zero på onsdag 14. mars 2012, klokken 10:22
Jeg har nå kjørt på Yokohama IG30 siden oktober 2011 og er veldig fornøyd. Var tidlig ute da jeg regnet at det kom til å blir rift om dekkene. Jeg har standarddimensjonene både foran og bak.

Jeg har mange ganger blitt spurt av andre (med smil om munnen) hvordan elbilen er på vinterføre. Svaret er "veldig bra". Kombinasjonen med gunstig med gunstig vektfordeling, antispinn, antisleng og piggfrie dekk har vært overraskende bra.  :)

Jeg bor på Nordstrand i Oslo. Kjører hver dag opp Nordstrandveien hvor det er ganske bratt hver vinter har vi endel dager hvor det står mange midt i bakken og spinner. Ingen problemer for C-Zero.



Ja dette er også min erfaring! Trillingene er bakhjulsdreven med bra vektfordeling( motor bak og lav plassering av batteripakka). Sammen med antislengog antispinn er min miev helt fenomenalt på vinterføre. Kjørte engang tom. Forbi en leaf som satt fast på en bakke.. Desverre har miev'n ikke noe mulighet for å taue en bil ellers hadde jeg hjulpet han opp  ;D
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA