Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er forskjellen mellom B116 og B111 mhp vedlikeholdslading?

Startet av Tencor, onsdag 31. oktober 2007, klokken 22:18

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Tencor på tirsdag 06. november 2007, klokken 15:45
Er det forresten lov/mulig for menigmann her på berget å konvertere en vanlig bil selv til Eldrift, mtp. biltilsyn og den papirmøllen?. Mange tøffe biler der ute i verden (super seven, Land Rover, Mini Morris, osv osv.)

Henry

Etter 5 innlegg (et tii) får du tilgang til "avansert" hvor du får svar på dette og div. pekere hvor du finner informasjon om konvertering.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO

De nye 6V batteriene som elbilnorge selger passer ikke direkte i bilen. Uten å sveise litt får du kun plass til halve mengden og det betyr kort kjørelengde. dersom du har mulighet for å sveise litt er det ikke noe problem å få det til. Kewet 2 går kun 48V men kan "trimmes" opp til 60V med flere blokker, men damå du skifte lader. styringen skal tåle det. uansett trenger du å skifte litt kabler. Normalt sitter der fire store 12V batterier i bilen (to forran og to under setet
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Tencor

Ja, dette blir det femte innlegget. Derfor startet jeg denne tråden. Den har holdt seg godt  :). Takk for mange og nyttige tilbakemeldinger.

Trodde at ElbilNorge sine batterier var 12V. Disse nye batteriene, hvor mye er det om å gjøre at de passer i Kewet 2?. Litt sveising burde kunne la seg gjøre. Snakket og med ElbilNorge om motorstyringen. Der sa de at den tålte opp til 54V maks. Er 60V på Kewet 2 testet ut?
Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

PLUTO

Sitat fra: Tencor på tirsdag 06. november 2007, klokken 21:24
Snakket og med ElbilNorge om motorstyringen. Der sa de at den tålte opp til 54V maks. Er 60V på Kewet 2 testet ut?
Jeg har fått den tilbakemeldingen fra flere og synes å huske at Petter på ELbilnorge bekreftet dette når jeg jobbet med min Kewet 2. Den kutter når spenningen er over 60V, men du vil ha noe spenningsfall i kablene så det går bra. kan være problem å starte rett etter lading, men spenningen synker nok så raskt og da skal det gå bra. Hens er vel ellers en med mye direkte erfaring
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Sitat fra: Tencor på tirsdag 06. november 2007, klokken 21:24
Snakket og med ElbilNorge om motorstyringen. Der sa de at den tålte opp til 54V maks.

Hallo Tencor

Har en komplett elbox til 60Volts Kewet liggende. Den inneholder kontaktor, Curtis motorstyring, og DC-DC converter.

Dersom noen vil ha denne kan jeg selge den for 3000 NOK
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tencor

Hei igjen. Takk for alle svar hittil. Mer spørsmål. Hvilke dimensjoner på kablene mellom batteriene anbefales brukt, hva er vanlig?.

Varta Ultra Special, er det noen som har testet ut disse batteriene?. Andre/bedre alternativer?
Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

PLUTO

De originale kablene er ikke av en helt god kvalitet, :) så bare det å bytte til nye og bedre vil gjøre utslag. Spesielt det å lodde fast kabelsko istedet for de som klemmes fast er viktig. Ellers tenker nå jeg at jo større tverrsnitt du har, jo bedre.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

bosonic

#22
Sitat fra: Tencor på onsdag 14. november 2007, klokken 10:15
Hei igjen. Takk for alle svar hittil. Mer spørsmål. Hvilke dimensjoner på kablene mellom batteriene anbefales brukt, hva er vanlig?.

Varta Ultra Special, er det noen som har testet ut disse batteriene?. Andre/bedre alternativer?

Kablene på min modell 5 er 35 kvmm (kvadratmillimeter) og er etter min mening underdimensjonert. Når kablene har for lite kvadrat i forhold til strømuttaket så går det mye effekt til spille i form av varmetap. Jo lavere driftsspenning dess viktigere er det å ha tilstrekkelig stort kvadrat. Tapet i kablene øker også med lengden. 50 kvm ser jeg på som minimum til Kewet.

Jeg driver og skifter ut alle kabler til 70kvmm. Kraftigere kabler gjør det imidlertid vanskeligere å få festet disse i kontrollboksen til controlleren, kontaktorerer, sikring, shunt og til motoren, da de er betydelig stivere og kabelskoene større. Jeg valgte å omorganisere disse komponentene for å få bedre plass til de kraftige kablene, i tillegg ble kabellengden redusert fra 3,9 m til 1,6m som gir en ekstra gevinst!

Klemming av kabelsko er helt ok når du bruker klemtang og sko av god kvalitet, i tillegg påføres et mikroskopisk belegg av syrefri vasselin på kordelene før krymping.

Jeg har ingen erfaring med Varta Ultra Special, har du sjekket prisen?

Har du kjøpt deg en Kewet nå?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Tencor

Har ikke handlet enda. Han som har Kewet 2'en somler litt. Men jeg har ikke bråhast. Må fikse ferdig kjøkkenet først (jeg rir ikke samme dagen jeg sadler, jeg heller).

Har ikke sjekket prisen skikkelig enda, men antar at de er dyre så det holder. Handler vel fra Elbil Norge. Forresten noen som har de ytre målene på disse 6V batteriene, samt hvor mye de veier. Hvordan holdes de fast i batterikassen i Kewet 5?. Er de festet i bunnen av batteriet, eller med en stropp el.likn. over. Settes de med avstand mellom hverandre for bedre lufting, eller står de klint oppimot hverandre?.

Noen forslag til gode vinterdekk med liten rullemotstand til Kewet?. Kjører med Michelin X-Ice på en annen bil (diesel bil). Fornøyd med disse, men er vel neppe laget mtp elbil. Noen som vet hva Elbil Norge leverer bilene sine med?

Masse spørsmål, men håper dere ikke går lei.  :)
Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

hens

Original motorstyringen til serie2  tåler ikke 60 volt, den vil brenne ganske fort. Kondensatorene er 63 volt, og ved 60 volt nominell vil overspenningssperren stoppe bilen, da 60 volt batteri ligger på 75 volt mot slutten av ladingen, og hviler på 65 volt lenge etter lading. 
54 volt stiger til ca 67 volt under lading, og hviler på 59volt etter lading.

50 A kabel bør holde til batterikabler, men det er viktig at RØRkabelskoene krympes og loddes. Det er ikke mange som har tilgang og kunnskap til utstyr for krymping av kabler, og ved å lodde etter krymping vil en også forhindre korrosjon i overgangene. Gjerne også krympestrømpe på overgangen.

Ved å bygge om til 54 volt, og lodde kabelskoene, blir bilen helt anderledes.

Når det gjelder blybatterier, spør elbil norge.

Rune Haaland i Bellona hadde en 60 volt serie 1, og den gikk veldig bra helt til den ble stjålet. Den hadde 72volt motorstyring.

Selv har jeg kjørt 50.000 kilometer med min "Sølvrev", serie 1 med 72 volt.
Det går fort nok, men krever omjustering av hjuloppheng for øket stabilitet.

Henning


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Tencor

Ja, håpte at Elbil Norge kan selge batteripakker med færre batterier enn normalt.

Sitat fra: hens på onsdag 14. november 2007, klokken 18:55
54 volt stiger til ca 67 volt under lading, og hviler på 59volt etter lading.


Regner med du mener at det da går greit med 54 volt i Serie 2 Kewet. Det blir vel dette jeg vil forsøke i første omgang, for å se hvordan bilen virker.

Hvordan er det med motoren, må man gjøre noe der når man putter på 54V eller 60V?. DC/DC omformeren, hvor høy spenning tåler den originalt?.
Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

PLUTO

Vet ikke om DC/DC var standard på den tiden, så der må du nok sjekke med selgeren om den har det. Den Kewet 2 jeg hadde tidligere var uten DC/DC. Det var to helt atskilte batteri systemer. Kun et 12v batteri med egen 220V lader som var til forbruk.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

bosonic

#27
Sitat fra: Tencor på onsdag 14. november 2007, klokken 17:03
Har ikke sjekket prisen skikkelig enda, men antar at de er dyre så det holder. Handler vel fra Elbil Norge. Forresten noen som har de ytre målene på disse 6V batteriene, samt hvor mye de veier. Hvordan holdes de fast i batterikassen i Kewet 5?. Er de festet i bunnen av batteriet, eller med en stropp el.likn. over. Settes de med avstand mellom hverandre for bedre lufting, eller står de klint oppimot hverandre?.

Her kan du se noen bilder av batteriene i min model 5:
Batterier foran: http://www.bildelagring.no/images/ab581583.jpg
Batterier foran HS: http://www.bildelagring.no/images/ge181921.jpg
Batterier foran VS: http://www.bildelagring.no/images/T1t82103.jpg   
Batterier under sete: http://www.bildelagring.no/images/cAn82249.jpg   

Ingen av batteriene er festet men de som er inne i bilen har to kraftige bøyler til setene over seg.
Det er benyttet spesielle profilerte avstandsplater mellom batteriene som sørger for lufting.

Jeg vet ikke om mine "batterikasser" i mod 5 er tilsvarende en mod 2, er det noen som vet?

Batterier er lett å få tak i, men først må du få sjekket målene på batterikassene i bilen.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

Sitat fra: hens på onsdag 14. november 2007, klokken 18:55
50 A kabel bør holde til batterikabler,

Er det 50kvmm  du mener Henning?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Tencor

Hei. Takk for bildene. Batterikassen inni Kewet'en din ser ut som den på Kewet'en jeg kikker på. Har bare sett den en gang, hadde ikke med målebånd, og kom ikke inn under panseret da jeg ikke hadde nøklene tilgjengelig. Men i denne så sto det jo fire SVÆRE batterier da.  :) Disse får jeg ikke med.
Sitat fra: bosonic på torsdag 15. november 2007, klokken 01:02
Batterier er lett å få tak i, men først må du få sjekket målene på batterikassene i bilen.
Hvilke leverandører er det her snakk om?. Greit å ha noen å ringe til når jeg skal sjekke hva som passer nedi.  :)

Den originale gamle typen lader til disse bilene, hadde de noen temperatur monitorering av batteriene?, har controlleren det?. Dette er i såfal ting jeg må sjekke er på plass neste gang jeg tar en titt.

Dieselvarmere som dere har i Kewet'en, er dette en vannvarmer, eller varmer den luft?. Må vel ha dette på vinteren. Hva koster de som brukes?.
Har bestillt en ny diesel varmer til Sharan'en min, den som står i nå sluttet å virke. Den nye koster ca 4500,- på Mekonomen i Sandnes. Dette er uten vannpumpe og dieselpumpe, men er vel ingen ubli pris. Komplett koster den litt over 7000,-. Usikker på om denne prisen var med moms, er så dårlig i husken. Men dette er spesialmodell til VW/Audi. Vil prøve å vekke den gamle til live og se om den kan brukes til noe.

Jeg må si at dette forumet er en gullgruve av informasjon. Takk igjen til alle der ute.
Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA