Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er forskjellen mellom B116 og B111 mhp vedlikeholdslading?

Startet av Tencor, onsdag 31. oktober 2007, klokken 22:18

« forrige - neste »

Tencor

Hei hei.

Er Elbil wanabe, og har kanskje en El-Jet 2 for hånd billig. Kom disse bilene som tresetere?, ser ut som om setene er 1 pluss 1 1/2 seter. Har disse setebelter for tre?. Selger ser ikke ut til å kunne svare meg på stående fot. ???. Ønsker muligheten til å dra med de to minste i et knipetak til/fra barnehage. Kan dette bygges om?.

Hvor ofte må man bytte børster på denne modellen?. Går det ann å oppgradere dem på noen måter?. Hvilke type batterier brukes på denne, lastebilbatterier??. Hvilke svakheter har denne modellen?. All info er av interesse.

Er det bryet verdt å heller gå for versjon 5 av disse. Har en relativ flat vei til jobb, vel en halvannen mils vei fra Sandnes til Tananger, muligens med lademuligheter på jobb.

Er ganske kjiip av meg, og vil ikke bruke for mye penger på det i første omgang. Blir det en suksess, så kan jeg heller få lov av øvrigheten til å oppgradere til noe skikkelig senere, som en Buddy eller Think (eller en Reva?, Har ikke fått gode kollisjonstest resultater i England).

mvh nybegynner
Kjører nå Volvo 242L, 77mod, veteran.
Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

bosonic

Modell 1 og 2 med motorer på 5 kW kan nok ikke sammenlignes med modell 5 og Buddy som har 12-13 kW,
men dersom du får kjøpt bilen rimelig og du skal kjøre i 50 og 60 sone så burde det gå noenlunde greit med modell 2,
spesielt siden det er flat vei og lademuligheter på jobben.
Er bilen kjørbar så du får prøvekjørt den før du bestemmer deg?

Jeg tror børstene er overdimensjonerte på Kewet og behøver ikke å sjekkes så ofte men det skader ikke å sjekke de hvert år samtidig med en grundig inspeksjon av hele bilen.

Det er definitivt ikke "lastebilbatterier" som brukes på denne bilen, dersom du har mistanke om at det er montert feil type batterier i bilen
kan du prute på prisen. Det er meget viktig at det brukes "traksjonære" batterier. Disse er beregnet på mange opp og utladninger.

Her finner du mye info om Kewet'en:
http://www.aspenberg.info/Kewet/vitals.html
   
For utfyllende opplysninger kontakt ElBil Norge: http://www.kewet.com/index.php?name=Contact&bakgrunn=service
Der får du svar på alle dine spørsmål.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Laban

Jeg vil også råde deg til å kontakte Elbil Norge når det gjelder tekniske spørsmål om bilen. De er kjempegreie og kan raskt gi deg svar på det meste du lurer på angående Kewet.

Brukererfaringer er kanskje best å få av de som kjører/har kjørt Kewet 2 her på nettet.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Tencor

Takk for tilbakemeldinger.

Ser nok ut til at jeg går for en Kewet 5, ja. 2'ern kan kanskje bli litt svak. Hvordan er Kewet 5 i motbakkene da. Har et par små korte motbakker. Er det bare å ta rennefart, eller er momentet i motoren godt nok til å holde oppe farta?.

Hvilke ampere styrke er det i batteripakken på Kewet 5?. Hvor mye tåler motorstyringen, eller spiller det ikke noen rolle hvor sterke batteriene blir?.

Snakket nettopp med Lcar som forhandler Maranello. De holder vist på å teste ut litium batterier i sin bil. Kommer snart til å starte salg av sine biler med dette installert. Jeg forsto også at de kan forhandle slike batteripakker i "løsvekt". Burde ikke dette være interessant å installere i Kewet 5. Pakkene er visst en del lettere, og prisen er ikke så gal heller forsto jeg. Laderen koster vist litt. Hva mener dere?. Er dette alt testet av noen?.

Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

bosonic

#4
Kewet 5 greier seg relativt bra i motbakker. Du tilegner deg fort et eget kjøremønster når du kjører elbil,
og Kewet 5 kan nok føles noe svakere enn eks P106 og Think når hastigheten kommer over 50-60.
Ved lavere hastigheter har Kewet'en et fortrinn og fungerer helt greit i den øvrige trafikk, dette er i alle fall min erfaring.
Jeg kjører mest i 50 og 60 sone.
Momentet i Kewetmotoren er omvendt proporsjonalt med turtalet og er dermed størst ved lave hastigheter.
Noen Kewet 5 er levert med samme type motor som Buddy (SepEx) og har noe større moment i "høyere hastigheter"
"Man tar for så vidt rennefart der det er mulig" og kluet er å kjøre slik at batteriene tar minst mulig skade.

Motoren tar all den strømmen den kan få dersom bilen får motstand i form av bratte bakker og ved akselerasjon,
det er derfor nødvendig å begrense motorens strøm i motorstyringen. I min bil sitter det en Curtis 1209B som kan maks gi
350A i 2 min, 240A i 5 min, og 153A i 1 time. Batterienes "styrke" vil ikke ha noe å si på effekten i bilen.
Unntaket er når det brukes underdimensjonerte eller for dårlige batterier med for lav evne til å levere strøm og for høy indre motstand.

Når det gjelder batteriets Ah verdi så har dette ikke noe med batteriets evne til å levere strøm å gjøre, men det sier noe om hvor
mye strøm du kan lagre i batteriet.
Innenfor en bestemt serie av batterier vil allikevel større Ah verdi gi større strømytelse

I Kewet finnes en strømmåler som består av 3 lysdioder. Ved grønt lys bruker motoren under 80A. Gult lys dersom strømmen
er mellom 80A og 130A. Rødt lys ved strømmer over 130A.

Vi får følge med lion prosjektet til Lcar men jeg tror bestemt at ElBil Norge også kan levere lion til Kewet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

eljet

Sitat fra: Tencor på torsdag 25. oktober 2007, klokken 22:58
Hei hei.

Er Elbil wanabe, og har kanskje en El-Jet 2 for hånd billig. Kom disse bilene som tresetere?, ser ut som om setene er 1 pluss 1 1/2 seter. Har disse setebelter for tre?. Selger ser ikke ut til å kunne svare meg på stående fot. ???. Ønsker muligheten til å dra med de to minste i et knipetak til/fra barnehage. Kan dette bygges om?.

Det går ikke ann å ha to barn lovligt i dette setet, det er også problemer å få sette inn ekstra sikkerhetssele i midten.
Kunne tenkt meg å hatt 2 barn med meg i bilen
Jeg snakket med  elbil norge og de sa at det ikke var mulig.

Thomas
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

PLUTO

#6
Jeg har hatt en eljet 2 og synes den gikk greit så lenge ikke bakkene var for lange og hadde for stor stigning. Et problem var å være to voksne opp en bakke. da føler man seg virkelig som en propp i veien. men jeg vil tro bilen er billig.  Under halv pris av en nr5 og er det mest flatmark du skal kjøre på og du ikke må kjøre over 60 er den helt ok. Over 60 går den neppe. et must på vinterstid er en eller annen form for varme siden det originale varmeapparatet kun greier å blåse noe varme på vinduet. vebasto eller lignende er å anbefale men er kjørestrekkningen din kort vil et elektrisk alternativ kunne gå (billigere). Den har eget batteri for lys og varme og det er ikke så stort, så her må du nok koble inn et ekstra om det skal gå med elektrisk varme.

er for øvrig nok så sikker på at elbilNorge vil fraråde deg å kjøpe en så gammel elbil, men det kommer som sagt ann på pris og behov.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Serie 1-2 har en 7,5 kw 48v motor med 48 volts batteripakke, men motoren kan utmerket kjøres på høyere spenning. Husk at motoren bør ha nominell spenning ved normal kjøring, og det er på 1/2 til 3/4 pådrag. En 48 volt motor kan altså kjøres på 72-96 volt batteripakke. Shuntviklingen har 15ohm motstand, og kan "justeres".  Da blir effekten ved fullt pådrag "litt anderledes".

Serie 1-2 har også en manuell 4trinns gearkasse, med høyeste utveksling 4:1
Serie 3 har fast 10:1 utveksling og 4-5-buddy har 6.3:1

Som leketøy og eksperimentplattform er derfor serie 1-2 godt egnet.
Se "Sølvreven".  Serie 1 på 72 volt nicad med feltsvekk.

Startbatterier til lastebil er helt ubrukelige i elbilsammenheng. De skades om de kjøres under 30 % kapasitet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: bosonic på fredag 26. oktober 2007, klokken 13:42
Vi får følge med lion prosjektet til Lcar men jeg tror bestemt at ElBil Norge også kan levere lion til Kewet.

Jeg er litt usikker på dette, om de kan levere dette nå. Jeg har prøvd å "fiske" litt om dette når jeg har snakket med Hans på Elbil Norge, men ikke fått noe svar. De har vel fire biler på test, mulig flere/færre. Grunnen til at jeg har "fisket" om dette er at jeg tidligere kjørte mye, 12000 i året, og en del kupert og noe 80 km. Dette ville lette bilen for ca. 250 kg, og hadde nok hjulpet en del. (Nå har jeg byttet jobb og kjører mye mindre...) Det siste jeg hørte var at disse batteriene var for dyre til å sette i komersiell drift. Men det lov å håpe, og utviklingen går raskt.

(Og Elbil Norge leser nok dette, så det er mulig de kommer noe info etterhvert... Heihei Hans! ;)  )


--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

ilmarw

Ja, vi er nysgjerrige...

ilmar
Polestar i bestilling

Tencor

Hei hei.

Forsto på Lcar at prisene på Litium batterier har sunket i det siste. Han snakket om priser under 30 lapper for disse batteriene til Maranello'en, uten jeg skal si sikkert hva de ender på til slutt. Men det virker ikke som en ublid pris, det. Men så kommer laderen i tillegg da.

Når det gjelder Kewet 2, hva tåler den motoren av turtall med feltsvekk før den brenner opp?. Går det an å montere en motor fra nyere Kewet'er på den gamle girkassen, eller er disse helt anderledes?.

Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

hens

På skiltet på motoren står det 9000 o/min.  200 A kontinuerlig. Det bør holde.

Da vil  serie 1/2 gå omkring 80Kmt på 1. gear,
140 på 2.  190 på 3., og drøye 200 på 4.

Dette forutsetter noe høyere spenning, f.eks 144 volt.

-- Og litt modifisering  av hjulopphenget.

Det går ikke å skifte motoren da akselen er helt anderledes, men hvorfor i all verden....?
     
Du trenger bare 12 exxide orbital,  og en Zilla 1K 150 volt.
    www.cafeelectric.com
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Det hadde jo vært tøfft å spinne avgårde i 200 med en bitte liten Kewet. Sannsynligvis helt livsfarlig, men utvilsom gøy å kjøre fra de andre bilene ;D
Jeg vil anbefale en ny lader også i tillegg til det hens foreslo, ellers er det bare å bestille. ser at Zilla har ca 6mnd leveringstid for tiden :-[
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Rymegnal

Heisann!

Sitat fra: Rymegnal på fredag 26. oktober 2007, klokken 21:36
Hei!

Sitat fra: bosonic på fredag 26. oktober 2007, klokken 13:42
Vi får følge med lion prosjektet til Lcar men jeg tror bestemt at ElBil Norge også kan levere lion til Kewet.

Jeg er litt usikker på dette, om de kan levere dette nå. Jeg har prøvd å "fiske" litt om dette når jeg har snakket med Hans på Elbil Norge, men ikke fått noe svar. De har vel fire biler på test, mulig flere/færre. Grunnen til at jeg har "fisket" om dette er at jeg tidligere kjørte mye, 12000 i året, og en del kupert og noe 80 km. Dette ville lette bilen for ca. 250 kg, og hadde nok hjulpet en del. (Nå har jeg byttet jobb og kjører mye mindre...) Det siste jeg hørte var at disse batteriene var for dyre til å sette i komersiell drift. Men det lov å håpe, og utviklingen går raskt.

(Og Elbil Norge leser nok dette, så det er mulig de kommer noe info etterhvert... Heihei Hans! ;)  )

Tar en oppfølger på mitt eget innlegg, i Teknisk Ukeblad som kom på fredagen stod det litt om disse batteriene. Jeg finner ikke artikkelen på tu.no så jeg tar bare et par tre raske stikkord: "Målet er også å tilby oppgradering til eiere med blybatterier. Selv om prisen på en slik batteripakke i dag er rundt 50 000 kroner, vil batterikostnadene halveries i forhold til dagens blybatterier på grunn av lavere batterislitasje per kjørte kilometer"  og senere "..og vi regner med å tilby litium som et alternativ fra 2009." Det nevnes også at prisen på litiumbatterier faller fra år til år, så det kan tenkes at dette ikke blir så dyrt når den tid kommer...

--
Ole Andreas
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Tencor

Halloi, da var jeg tilbake i gamlelandet igjen. Har ett par spørsmål igjen.

Dersom jeg skulle gå for Kewet 2, hvor burde jeg handle blybatterier? Hvilke batterityper burde jeg sette i (merker?, 6 eller 12V). Det var vel ikke samme batterier som i Kewet 5, men passer disse (fra Elbil Norge) i Kewet 2, med 2 eller tre batterier i parallell opp til 48V. Forslag og erfaringer mottas med takk.

For sikkerhets skyld tok jeg en prat til med Lcar, pris på en Litium Ion batteripakke (merke Thunder Sky, Kinesisk) blir ca 23000,- pluss moms. Så kommer ca. 8000 for lader og ca. 9000 for battericontroller i tillegg. Dermed blir batteripakken ca. 40000,- +moms totalt. Batteriene er ikke så gale, men det er en stiv pris for lade-utstyret. Men dette burde forhåpentligvis bare være en engangsinvestering. Men det er for dyrt for meg å putte i en Kewet 2, iallefall. Får se senere med noe nyere kjøretøy. Er det forresten lov/mulig for menigmann her på berget å konvertere en vanlig bil selv til Eldrift, mtp. biltilsyn og den papirmøllen?. Mange tøffe biler der ute i verden (super seven, Land Rover, Mini Morris, osv osv.)

Henry
Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA