Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Import av Leaf

Startet av Nyzeta, torsdag 20. oktober 2011, klokken 00:07

« forrige - neste »

xzornixz


Blip

Sitat fra: Griffel på fredag 07. oktober 2011, klokken 10:45
Sitat fra: daggad på fredag 07. oktober 2011, klokken 10:34
Greit den går, men 8 tusen... ::)
Og antagelig den rimligste lovlige løsningen for de som ikke har lov til å foreta elektriske installasjoner hjemme hos seg selv.

Jeg har tenkt det samme selv! Jeg ønsker i utgangspunktet å gjøre dette "riktig", dvs. fastmontert + CE-merking.

Forutsatt at alt skal utføres etter norsk lov  (dvs. elektriker + CE-merking):

Det er uansett billigere enn 16000 for nissan sin fastmonterte dersom man ønsker en "permanent" hjemme. Med en 10A (nissan) + 1 16A (trilling) kan man jo alltid ha en liggende i bilen og samtidig en fastmontert hjemme. Dersom man er redd for varmgang i pluggen, er det tom. mulig å koble denne direkte (med forankoblet bryter) skulle jeg tro? 500-1000 til trikkefører + 8000 er fremdeles billigere enn 16000...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

aurba

Sitat fra: dissern på fredag 07. oktober 2011, klokken 13:17
Sitat fra: ElRey på fredag 07. oktober 2011, klokken 11:16
Prisen på 8000 - er det fra en Mitsubishi - forhandler eller finnes det andre, billigere utsalg?

Jeg vet ikke, men en mulighet er kanskje å sjekke prisen på en I-miev lader i UK og så bytte støpsel for bruk her hjemme? Dersom dette ikke er mulig så må noen gjerne rette meg, slik at feilinformasjon kan lukes bort :)

Muligens er det noen kr. å spare på dette dersom man skal på juleshopping i UK uansett?

England har TN-nett og EVSE laget for TN-nett fungerer vel ikke på Norsk IT-nett.
Think City 2010, Lithium

Griffel

#18
Sitat fra: aurba på fredag 07. oktober 2011, klokken 21:31
Sitat fra: dissern på fredag 07. oktober 2011, klokken 13:17
Sitat fra: ElRey på fredag 07. oktober 2011, klokken 11:16
Prisen på 8000 - er det fra en Mitsubishi - forhandler eller finnes det andre, billigere utsalg?

Jeg vet ikke, men en mulighet er kanskje å sjekke prisen på en I-miev lader i UK og så bytte støpsel for bruk her hjemme? Dersom dette ikke er mulig så må noen gjerne rette meg, slik at feilinformasjon kan lukes bort :)

Muligens er det noen kr. å spare på dette dersom man skal på juleshopping i UK uansett?

England har TN-nett og EVSE laget for TN-nett fungerer vel ikke på Norsk IT-nett.

Det vil fungere, men er alikevel kanskje ikke helt i tråd med forskrifter. TN har en N og en live leder, IT og TT har to Live for å si det slik.

Beskyttelsesbryter i Norge må derfor være topolet, mens en for TN anlegge ofte bare bryter "Live". Siden vi har begge systemer kreves det generelt i Norge 2 polet brudd, for slike typer utstyr.
Den vil altså fungere, og det er godt mulig at den tilfredstiller kraven for både IT og TN anlegg. Se på kladden, den er trolig merket med hvilke typer anlegg den er bygget for.

Dersom UK kladden tillater 13A lading, har det vel liten hensikt å kjøpe en slik.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

dissern

Sitat fra: xzornixz på fredag 07. oktober 2011, klokken 15:41
UK bruker 13 ampere lader

Kilde? Dette vil jo påvirke ladetid, hvorfor skulle det være forskjell på Norge og UK med hhv. 16A og 13A lading?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Griffel

#20
Den vanlige engelske pluggen med rektangulære pinner er en 13 A plug. Til forskjeld fra "vår" Shuko som har 16A rating.
De engelske pluggene har også en innebygget smeltesikring, så derfor bør de nok kontinuerlig belastes en del lavere.

Derfor vil nok en UK Miev kladd begrense ladinge til godt under 13A så UK ladekablen er ikke et godt valg for "oppgradering".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

dissern

Fikk svar i dag fra forhandler i UK, I-Miev lader kjøpt hos Mitsubishi forhandler i Bristol koster £610 og lader på 13 amp.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Griffel

Sitat fra: dissern på onsdag 12. oktober 2011, klokken 17:30
Fikk svar i dag fra forhandler i UK, I-Miev lader kjøpt hos Mitsubishi forhandler i Bristol koster £610 og lader på 13 amp.
Da er vel ikke dette noe godt valg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ravien

Ser det er en stund siden det sist ble diskutert Imiev lader til Leaf, men er det noen som har kjøpt en slik lader og har erfaring med dette?
Jeg skal pendle 125km t/r til jobbe hverdag og kunne tenkt meg å fått ladet med 16amp på jobb.
Er det noen som har funnet ladekabelen billigere en 8000.-?
Venter på Leaf i mitten av Januar!
Dieseldyret er en Saab 9-5

xzornixz

Jeg kjøpte ladekabelen min hos Mitsubishi (Motorforum) i Sandnes for 6.870 kr

daggad

Jeg betalte også 6870,- i Ålesund. Den fungerer selvsagt utmerket på 16A
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Så spørs det da om man skal gå for 16A miev lader eller vente til det kommer vesentlig billigere løsninger fra 3. parter på markedet.

Vi har behov for 2-4 mils rekkevidde daglig så det er selvsagt ingen regelrette behov for 16A med mindre vi skal til nabobyer og lade på ladeplassene der.

Valgets kvaler... Kan jo hende mitsuprisen på kabelen går opp i Molde også.
Nissan Leaf

eivisa

Jeg kjører 7 til 10 mil for dagen på 80% lading, og greier meg helt fint med ;) 10A.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

daggad

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 29. november 2011, klokken 16:41
Så spørs det da om man skal gå for 16A miev lader eller vente til det kommer vesentlig billigere løsninger fra 3. parter på markedet.

Vi har behov for 2-4 mils rekkevidde daglig så det er selvsagt ingen regelrette behov for 16A med mindre vi skal til nabobyer og lade på ladeplassene der.

Valgets kvaler... Kan jo hende mitsuprisen på kabelen går opp i Molde også.
Jeg kjøpte Aspirant, men vil anbefale deg å vente egentlig. Jeg ser jeg ikke trenger den jeg har nå, og prisene på de vil i alle fall ikke øke. Se an først er mitt tips.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Ja det er jo det jeg også tenker. 16A trenger vi først og fremst når vi får lobbyfisert frem ladepunkter på steder som Geiranger, Trollheimen og Sunndalsøra sånn at vi kan kjøre dit og lade 100% på 7 timer mens vi vandrer i butikker og i fjellene :)

Ellers blir det jo hurtiglading på hvert "bypunkt" når man er på langtur.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA