Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjørelys

Startet av daggad, onsdag 19. oktober 2011, klokken 16:55

« forrige - neste »

dissern

Lanseringen gled ubemerket forbi, et stort antiklimaks.

Jeg signerte kontrakt på Leaf i begynnelsen av september og ble fortalt at leveringsdato ville fastsettes ved lansering, hittil har jeg ikke hørt noe. Jeg gleder meg til å få bilen, men merker at jeg er litt skuffet over informasjonsflyten.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Aspiranten

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 10. oktober 2011, klokken 14:04
Bortsett fra gasskraftverk er vi nok utolig enige ja aspiranten :-D

Nå får vi håpe at det kommer noen gode Leaf nyheter snart, kanskje at om ikke annet en noen få får dato for levering...

Jeg ser ikke grunnen til at vi skal bygge gasskraftverk. EU har pålagt Norge å øke elproduksjonen med 20% fornybart innen 2020, derfor har Ola Borten Moe uttalt at vi skal bygge 44 "Alta-kraftverk".

Dessuten vil dyrere strøm føre til effektivisering, det vil føre til at folk slår av boblebadene som står oppvarmet hele vinteren, og det vil føre til at folk bygger mer nøkterne hytter. Dagens hytter trenger ofte plussgrader hele året, og står derfor oppvarmet selv om eierene bare er innom noen få uker totalt i året.

I andre nyheter, så fikk vi byttet fargen på Leafen vår idag. Det betyr vel at vi kommer langt bak i køen, men vi har fremdeles kontrakt på levering før året er omme... Med andre ord ingen endringer. Det kan tyde på at det enda ikke er utsolgt i første bølge :)
Nissan Leaf

Rilum

Sitat fra: Akseln på mandag 10. oktober 2011, klokken 14:05
Vi kan sikkert diskutere lenge hvor Nissan burde ha annonsert på lørdag. Stusset likevel over at det i VG Helg på lørdag var en helsides annonse for i-Miev og null fra Leaf. Ikke store lanseringen spør du meg.

Skjønner godt at de annonserer for i-Miev, blir nok ikke lett å selge de når Leaf blir hyllevare (uten å sette ned prisen)
Skjønner også godt at ikke Nissan har gjort så veldig mye ut av lanseringen, blir litt dumt så lenge de ikke har noe leveringsdato å komme med.

Vi får bare krysse fingerne for at det er veldig gode nyheter når det først kommer noen.
Beskjed fra min forhandler idag er at bestillingen fortsatt ligger inne uten leveringsdato, men at de regner med at den kommer iløpetav noen dager.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

daggad

SitatI andre nyheter, så fikk vi byttet fargen på Leafen vår idag.

Hva !!? Trodde vi to skulle cruise som eneggede tvillinger side om side. Men skjønner jo også at dere er litt lei av sølv i Molde...  ;D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Det må være andre ting en antallet biler i første bølge som er problemet. Hvis ikke fakisk levering er veldig langt unna så må jo disse bilene allerede være på båt, og jeg kan ikke tenke meg annet enn at de vet hvor mange de har kjørt ombord...

Jeg vil tro at problemet med å gi kunder beskjed kaskje heller ligger i at fordelingen mellom forhandlerne ikke er ferdigfordelt, eventuellt at det er diskusjon om fordeling mellom firma flåte biler og biler til privatpersoner. En annen spekulasjon kan jo være at datatilsynet har hatt eller har innvendnger mot Carwings systemet, ikke usansynlig da de visst nok hadde innvendinger mot det sentrale bestillingssystemet som Nissan har brukt i andre land, siden Carwings faktisk overvåker hver enkelt bil sitt kjøremøster og sender dette til Nissan sentralt. Eventuellt kan det være heng på oversettelse av instruksjonshefter som vel og må være oversatt for at bilen skal kunne selges lovlig i norge.

Noen fler som har vettige eller uvettige spekulasjoner.

Hvis ikke noe av hindrene over stemmer så ville jeg hvis jeg var Nissan ville jeg i alle fall forsøkt å få levert noen få biler til hver by og på den måten få oppmerksomhet i bybildet men ikke minst på forum som dette....

Kallagtunet

Sitat fra: Aspiranten på mandag 10. oktober 2011, klokken 14:10

Jeg ser ikke grunnen til at vi skal bygge gasskraftverk. EU har pålagt Norge å øke elproduksjonen med 20% fornybart innen 2020, derfor har Ola Borten Moe uttalt at vi skal bygge 44 "Alta-kraftverk".

Gassen vi produserer blir fyrt opp uansett og da sier jeg la oss foredle den i stedet for at den sendes i rør til europa og det skjer der :-)

Aspiranten

I europa "erstatter" gassen atom og kullkraft, så at den blir brukt der synes jeg er best. Hva du legger i "foredling" gjetter jeg at er konvertering til elektrisitet? Men vi trenger jo ikke den strømmen hjemme som en følge av den hurtige ekspansjonen i vår fornybare elproduksjon. Vi får derfor mer $$$ i utlandet for gassen ville jeg tro. Det er også enorme potensial i modernisering av eksisterende kraftverk. Men mange av disse prosjektene blir liggende brakke fordi strømmen er for billig, og inntjeningen for liten/ikke eksisterende. Nordmenn har heller ikke begynt å bry seg nevneverdig om energimerkingen av boliger ved kjøp av hus. I Danmark, som fikk krav om merking samtidig som Norge har det derimot blitt store prisforskjeller allerede.

Alt tatt i betraktning så er strømmen så billig og det fremtidige produksjonsapparatet så stort, at ytterligere strømproduksjon bare vil bli eksportert.
Nissan Leaf

Ladefabrikken

Jeg tror ikke det blir levert en eneste bil før desember. Salget skulle egentlig startet i Sommer men ble ikke startet før september, så de ligger flere måneder etter planen.
Hvis det var biler på vei hadde de vist det nå og kunne gitt oss en leverings dato. Det sitter jo fler i statene som har ventet et år på bilen og venter forsatt.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Aspiranten

Dersom båten går nå, vil vel bilene ankomme i november om jeg ikke tar helt feil?

Forøvrig er det desemberlevering vi også forventer oss...
Nissan Leaf

Kallagtunet

Sitat fra: 2EL på mandag 10. oktober 2011, klokken 15:34
Jeg tror ikke det blir levert en eneste bil før desember. Salget skulle egentlig startet i Sommer men ble ikke startet før september, så de ligger flere måneder etter planen.
Hvis det var biler på vei hadde de vist det nå og kunne gitt oss en leverings dato. Det sitter jo fler i statene som har ventet et år på bilen og venter forsatt.

Da er det jo dumt at enkelte forhandlere indikerer slutten av oktober begynnelsen av november fortsatt, da til de som var tidlig ute med å reservere bil?

Joakim Sveli

Responsen på LEAF i Norge har vært stor i forkant av lanseringen. Dette har ført til svært mange forhåndsbestillinger. Dette er ikke udelt positivt for Nissan. Det betyr at en eventuell storstilt lansering ikke vil gi like stor gevinst dersom du allerede har solgt bilene som skal leveres frem til mars. Jeg forstår da at de har utsatt lanseringen og forsøker å få avklart mest mulig ift. levering slik at lansering ikke bare blir en nyhet for allerede eksisterende kunder, men kan trekke nye kunder.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

akseln

Blir likevel litt lei meg på Nissan sine vegne når jeg ser mangel på kvalitetssikring av det de legger ut.

Noen eksempler:
- I presentasjon av spesifikasjoner på nissan.no står det ikke et ord om vinterpakken (oppvarmede seter m.m.). Er det med eller ikke??
- Hjemmelader. I ett menypunkt står det 8t for full lading, mens det i et annet står 6,5t. Det står også henvist til at raskere lading er "takket være den spesielle 16 Ampere-teknologien som benyttes i dette systemet". 16A er jo veldig spesielt!
- På sidene til BNH mangler norske bokstaver på alt av utstyr. Fint at Leaf leveres med "Tkelys foran" og "Nkkell st system"

Litt pirk, men dette burde være unødvendig. Kanskje de leser denne tråden og får rettet opp?

Lars C. Krogenæs

Skal ikke se bort ifra at det er endel folk i Nissan-systemet som leser akuratt dette, og forhåpentligvis tar litt tak i tømmene.

Hei til dere  ;)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Stigzy

Ringte nettopp Ålgård Auto og forhørte meg om Leaf'en min. Ble fortalt at om 1-2 uker skulle de ha mer info angående levering. Snakkte også litt om at noen hadde allerede fått bekreftet leveringsdato den 11.November som ser ut til å stemme i forhold til en annen tråd  :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Kallagtunet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA