Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjørelys

Startet av daggad, onsdag 19. oktober 2011, klokken 16:55

« forrige - neste »

Kallagtunet

#15
Var innom Ålgårds Auto i sandnes i dag og de hadde langåpent i dag på lanseringsdagen. De hadde også rigget opp med med lett servering til de som kom innom og det så ut som det var en del av dem.... Dvs bra interesse i stavanger distriket. På spøsmål om i kunne hente vår Leaf på mandag (vi er visst nr 4 på listen i distriket) så var det bare smil og beskjed om at de ikke fikk vite mer om levering før om en til to uker... Hørte også at det var det som var meldingen til folk som kom innom for en prøvesitt og prøvetur fikk som tilbakemelding når de spurte om leveringstid.

Greit lokalt arrangement altså men meget slapt på markering i presse og postere rundt omkring. Ikke en anonnse i for eksempel Finansavisens lørdags Motor bilag som derimot hadde anonnse av Mitsuen (som var større en leaf anonnsen i aftenbladet...) og en test Av Peugeot trillingen...

Jeg tenker vel at Nissan burde finne seg andre rådgivere på hvordan man lanserer ett produkt....

Men kanskje de tenker at produktet er så bra at det selger seg selv, etter to prøvekjøringer tror jeg de har rett i det, og hos Ålgårds auto så det ut som det var fart på kontraktskrivingen....

Aspiranten

Jeg tenker at Nissan Norge vet at de har ett såpass unikt produkt, at folk som er interessert i elbil selv finner ut om Leafen. Samtidig har de ikke nok biler til å tjene inn ett budsjett på 10,000,000,- i markedsføring uansett. Dvs., masse oppmerksomhet men kundene må snu i døra fordi det ikke finnes biler til salgs.
Nissan Leaf

bobakka

Kanskje hele greia bare er et triks for å få oppmerksomhet og utsette salg av iMiev slik at de kanskje går over til Leaf?
Jeg har fulgt med helt siden i sommer og det var da vitterlig snakk om levering til alle som bestilte i august/september i oktober eller ihvertfall før jul! Nå er det snakk om 1Q og ingen vetnår de første bilene kommer til Norge og når de blir levert.
Dette er for dårlig spør du meg.
Jeg vurderer Leaf alvorlig, men blir skuffet over alt dette hemmeligkremmeriet og også over mangel på etterrettlighet. De kan kanksje forsvare seg med at de ikke har sagt noe, og det har de jo heller ikke gjort, men de har ihvertfall vært med på å skape et inntrykk som de ikke klarer å holde.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

RunarBT

Er enig her.. hadde egentlig bestemt oss for å kjøpe ein leaf med ien gang.. en når det ikkje blir snakk om levering før ein gang neste år, så blir det ikkje så stress.

Når og Tesla Model S blir tilgjengelig til rundt 300k for minst batteripakke, som og er større enn Leaf sin, så blir det nok til at me venter enda litt lengre og går for Model S istedet.


Aspiranten

#19
Vi har kontrakt på levering i 2011.

Hvor får du så billig Model S? Ferdinand skriver "fra 500,000".

Edit: Jeg fant 300,000 nå. Det er den amerikanske prisen på billigste modell og er inklusiv elbilinsentivene der borte.

Sitat- I Norge, så lenge skatt og moms er såpass gunstig på elbiler, vil bilen bli gunstig. Tallene er ikke bekreftet, men vi tror det vil begynne rundt 450.000 norske kroner og bevege seg opp til den dyrest modellen til 700.000 kroner, sier Pedersen.

I USA vil bilen koste fra 49.000 Dollar, eller omkring 290.000 kroner. Men det er medregnet amerikanske elbilsubsidier. Videre må bilen bygges om til europeiske spesifikasjoner. Derfor vil prisen øke noe.
http://bil.aftenposten.no/bil/article3986579.ece
Nissan Leaf

daggad

SitatJeg tenker at Nissan Norge vet at de har ett såpass unikt produkt, at folk som er interessert i elbil selv finner ut om Leafen. Samtidig har de ikke nok biler til å tjene inn ett budsjett på 10,000,000,- i markedsføring uansett. Dvs., masse oppmerksomhet men kundene må snu i døra fordi det ikke finnes biler til salgs.

Er ikke så sikker på de selger nok uten å markedsføre seg. Leaf er unik akkurat nå, men det kommer lignende biler fra flere produsenter i løpet av neste vår. Og det er mye fint å se blant konseptbilene som skal ut i produksjon om ikke lenge.
Det vil overraske meg mye om ikke Nissan kjører masse biler inn i det norske markedet nå raskt for å tette det umiddelbare behovet. Det at bilene er å se på veiene er den beste markedsføringen de kan gjøre.
Som jeg har forstått så er det også nå satset på det nordiske markedet og her er jo vel norge det landet bilen er klart billigst i forhold til fossilkonkurrentene.
Tror ikke vi skal være så redd for ikke å få bil. De vil nok dukke opp fortere enn antatt. Om ikke så vil Leaf få trøbbel med konkurranse om ikke lenge.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Jeg ville tenkt at å slå virkelig på stortrommen mhp Leaf lansering ville være ett poeng mhp å få markert Nissan navnet for andre kunder enn de vanlige Nissan kundene Ser at for eksempel at i USA at Leaf kjøpes av folks om kommer fra andre typiske premium merker som Lexus, BMW, MB, Audi i tillegg til skaren som har hatt Toyota Prius. Så også en undersøkelse mhp at gjennomsnitts inntekten til en familie som kjøpte Leaf  var 125 k dollar mens en gjennomsnittfamilie tjener 55k (Ett sidesprang gjennomsnitts familie inntekt for kjøpere av Volt var på hele 175k (en helt ny kjøpergruppe for Chevrolet...)).

For Norge burde det bety at Nissan burde kanskje ha trykk inn mot DN og Finansavisen i tillegg til de andre store avisene?

Aspiranten

Høy inntekt trenger ikke å bety aksjetradere og bedriftsledere. Høy inntekt er også en indikasjon på høy utdannelse, som i sin tur er ett tegn på høy IQ. (Og kanskje det er derfor disse kjøper miljøvennlig. Ift. lønnen er jo bilene billige.)

http://www.tu.no/jobb/article240306.ece
http://www.adressa.no/jobb/article1481282.ece

Det er jo ikke så mange advokater, leger, tannleger, forskere etc. som leser DN  :)
Nissan Leaf

Kallagtunet

#23
Sitat fra: Aspiranten på mandag 10. oktober 2011, klokken 09:57
Det er jo ikke så mange advokater, leger, tannleger, forskere etc. som leser DN  :)

Da tror jeg du tar feil.... :-D

http://www.dn.no/idn/idndnnp/demografi/

daggad

Jeg er en fattig idiot men har da lyst på Leaf for det !  ;D

På den andre siden så trenger en ikke ha så høy IQ for å forstå at planeten vår ødelegges langt raskere enn det mange selverklærte interlektuelle hevder...  :-[
Spør apene på Borneo.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Jeg kunne nok ha greid ut svaret mitt betydelig mer for å oppnå forståelse for hva jeg mente. Men en storstilt avhandling om kundegruppen til en avis er nok ikke best egnet på ett elbilforum :D

Det stod ingenting der som motbeviste hva jeg sa. Spesielt "i hovedsak ansatt i privat sektor" viser jo at det ikke er så mange leger som leser avisen. Men de har likevel lang utdannelse og høy inntekt. Ergo i kundegruppen for Leaf.

Daggad: Jeg leste for noen år siden ett intervju med en politiker i Sverige, i forbindelse med en undersøkelse som hadde blitt utført. Når 1 av 10 svensker tviler på at klimaforandringene er ekte, så var det samme tallet 1 av 5 for Norge. Da rystet den svenske politikeren deprimert på hodet og sa noe sånn som at: "Når folk ikke er smartere enn at de hører på hva FRP sier, så beviser det at vi har noen enorme utfordringer i årene som kommer".

;D
Nissan Leaf

Kallagtunet

Sitat fra: Aspiranten på mandag 10. oktober 2011, klokken 11:07
Jeg kunne nok ha greid ut svaret mitt betydelig mer for å oppnå forståelse for hva jeg mente. Men en storstilt avhandling om kundegruppen til en avis er nok ikke best egnet på ett elbilforum :D

Det stod ingenting der som motbeviste hva jeg sa. Spesielt "i hovedsak ansatt i privat sektor" viser jo at det ikke er så mange leger som leser avisen. Men de har likevel lang utdannelse og høy inntekt. Ergo i kundegruppen for Leaf.

I mangel av noe ordentlige nyheter om Leaf å skrive om så er jo ikke utenom snikksnakk å forakte.... :-D

Når det vel en rimelig god andel leger som jobber som fastleger, spesialister og i private klinikker som regner seg selv som i "privat virksomhet"..  Nei jeg er ikke en av dem (teknolog som også har noen år som forsker) men har en omgangskrets med mange av sorten og alle er ivrige DN og Finansavis lesere :-D

Mitt poeng er mot Nissan er å markedsføre seg mot de som liker å være først ute med ting, har penger og som tidligere ikke har tenkt Nissan da vil de få mer ut av det enn å kjøre mot de tradisjonelle kundene sine. Jeg er og redd at vi som er innom ett forum som dette er det i alle fall ikke noe poeng å bruke en markedsføringskrone på vi har enten sport opp all info om produktet selv og bestilt eller bestemt oss for å vente til neste tilbud som kommer på markedet :-D


Sitat fra: Aspiranten på mandag 10. oktober 2011, klokken 11:07

Daggad: Jeg leste for noen år siden ett intervju med en politiker i Sverige, i forbindelse med en undersøkelse som hadde blitt utført. Når 1 av 10 svensker tviler på at klimaforandringene er ekte, så var det samme tallet 1 av 5 for Norge. Da rystet den svenske politikeren deprimert på hodet og sa noe sånn som at: "Når folk ikke er smartere enn at de hører på hva FRP sier, så beviser det at vi har noen enorme utfordringer i årene som kommer".

;D

Og siden det fortsatt ikke er noe fornuftig nytt å skrive om Leaf så kan en jo hive seg litt på miljø argumentasjonen også :-D

Når en bruker så enkel argumentasjon å møte en del av skepsisen til den skråsikkerheten som miljøforskningen har stått for av tunge forskere og fagpersoner så vet jeg ikke hvem av "sidene" som tabloidiserer diskusjonen mest....

Temaet er både for alvorlig og sammenhengene er alt for kompliserte til at en bør gjøre det :-D

Aspiranten

#27
Jeg sier ikke at du tar helt feil Kallag. Tvert imot, og jeg leser ivrig dn.no selv om jeg bare er en fattig filmskaper i startgropen for eget selskap ;D

Poenget mitt var at kundefeltet til Leaf er så mye større enn bare dn.no. Kanskje jeg bare misforstod den første posten din. Jeg syntes det så ut som om du mente ett par annonser der ville gjøre susen for hele salget fordi kjøperne i USA har høy inntekt  :) Men når du utbroderer slik du gjør, så ser jeg at vi er relativt enige :)

Vedr. co2 så er klimautfordringen litt for vinglete til at jeg synes vi bør investere noe større % av BNP i co2 rensing før vi vet mer. Men samtidig er motargumentene så fulle i hull og noen direkte elendige, at min filosofi har blitt "reduksjon istedetfor rensing". Man kan si at jeg er skeptisk, men synes det er trolig sant.

Snart er vi tomme for olje. Neidda, vi er ikke helt tomme før om 40 år. Men billig, sløsbar olje er vi snart tomme for. Dersom vi får en ny finanskrise nå vil forbruket trolig gå ned og spådommen kommer ikke til å gå i oppfyllelse. Men dersom forbruket av olje fortsetter å stige slik det har gjort i flere tiår, vil forbruket stange i produksjonstaket innen kort tid. Hva vil skje med prisnivået da? I ett fritt marked? Vi så jo hva som skjedde med strømprisene våre sist vinter...

Sånnsett synes jeg det er bra å energieffektivsere mest mulig, la være å fly (ett ektepar som flyr til New Zealand bruker mer drivstoff på den toukers turen enn en SUV på ett helt år) og la være å kjøre til postkassen for å hente post. Dette gir igjen store co2 gevinster uten at man trenger å risikere å sløse bort penger på tiltak som det senere kanskje viser seg å ikke være behov for (F.eks co2 rensing). Gasskraftverk bør vi heller ikke bygge. Passivhus og energieffektivisering vil gi rom til både elbiler og oppvarming i dagens produksjonsnett. På www.oljefri.no kan man også få en del info om hvordan man kan energieffektivisere det gamle huset sitt. Svært mye strøm forsvinner som varme til kråker fra gamle boliger. Slik jeg ser det, blir det vinn vinn uansett utfall i forskningen fordi man reduserer der det er "gratis".

http://farm5.static.flickr.com/4036/4254681996_27b1ed7ff0.jpg

Klassikeren  :)

Forøvrig anbefaler jeg å ta en titt på side 3 eller 4 i "status levering bestilling" tråden. Der linker jeg til to gode filmer som handler om dette :-)
Nissan Leaf

Kallagtunet

Bortsett fra gasskraftverk er vi nok utolig enige ja aspiranten :-D

Nå får vi håpe at det kommer noen gode Leaf nyheter snart, kanskje at om ikke annet en noen få får dato for levering...

akseln

Vi kan sikkert diskutere lenge hvor Nissan burde ha annonsert på lørdag. Stusset likevel over at det i VG Helg på lørdag var en helsides annonse for i-Miev og null fra Leaf. Ikke store lanseringen spør du meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA