Rimelig og bra ladestasjon

Startet av Rooki3, onsdag 19. september 2018, klokken 16:15

« forrige - neste »

Orbit

Ref ladestasjon vs kontakt/industrikontakt:

Sitat fra: Orbit på lørdag 01. september 2018, klokken 16:07
...
Generelt, er type-2 kontakter idiotsikre. Du kan ikke få feil strøm/spenning, selv om du ikke kjenner til hva kontakten tilbyr. Du vill alltid få ladet på type 2 med alle elbiler som støtter denne kontakten (unntatt Zoe, som krever at kontakten også er på TN-nett - ofte ikke tilfelle i Norge). Effekten vil riktignok bli begrenset til minste felles multiplum av strømstyrke og faser, på tvers av ladepunktet, kabelen og bilen.

For eksempel: Kobler i-Pace til 400V/32A ladepunkt med 20A tre-faskabel => 20A lading på én fase (strøm begrenset av kabel, antall faser begrenset av bil). Alt dette går automatisk, ikke behov for å gjøre innstillinger for å unngå noen form for overbelastning.

Sitat fra: Orbit på tirsdag 01. mai 2018, klokken 09:30
Som turfsurf allerede har nevnt, gir ladestasjonen støtte for lastdeling med strømforbruket i resten av huset, evt andre elbiler dersom du har mer enn én. Det vil ofte være eksisterende hovedsikring, og ikke bilen, som begrenser hvor fort du kan lade med nye elbiler. En industrikontakt er helt kurant dersom du allerede har det, men for nyinstallasjon gir ladestasjonen (selv om den hovedsaklig er en tilsvarende kontakt med annen formfaktor) en del ekstra:

• Unngår mulighet for brukerfeil hvor industrikontakten trekkes ut under pågående lading (lysbue, oksidering på kontakt)
  • Unngår mulighet for brukerfeil hvor laderegulatoren (klumpen på ladekabelen når du bruker industrikontakt) ikke henges opp med separat vektavlastning
  • Industrikontakt er lite brukt på ladeutstyr som følger bilen, utenom Tesla (UMC). Alle biler kan kjøpe tredjepartsutstyr for å bruke industrikontakt (ca 5000 kr), mens en ladestasjon kan benyttes med det utstyret en allerede har.
  • Industrikontakter er ikke pirkesikre, og skal derfor henges ganske høyt opp på veggen for å være ute av rekkevidde for barn. Høyden kan være et problem for enkelte brukere (dersom det er aktuelt å ofte plugge inn/ut på industrikontaktsiden, for eksempel ved bytte mellom biler med forskjellig plugg på bilsiden, eller når kabel skal med i bilen).
  • DSB anbefaler ladestasjon (mode 3), dersom en har lyst til å høre på dem.

Ulempen med ladestasjon er først og fremst materiellprisen; ca 6000 kr for selve stasjonen, mot 1500-2000 kr for en industrikontakt og det påbudte jordfeilvern type-B. For begge alternativer kommer i tillegg kabling, arbeid etc i området 5-10000. Så totalt koster nok en ladestasjon i området 30% mer enn en industrikontakt. Dersom bilen ikke har orginal ladekabel for industrikontakt, spises differansen opp av kostnaden med å kjøpe en slik kabel.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. mai 2018, klokken 11:16
Sitat fra: Orbit på tirsdag 01. mai 2018, klokken 09:30
Ulempen med ladestasjon er først og fremst materiellprisen; ca 6000 kr for selve stasjonen, mot 1500-2000 kr for en industrikontakt og det påbudte jordfeilvern type-B.

Da er man heldig. De fleste elektrikere insisterer på å levere jordfeilbryteren selv, og da som regel en type som koster 3-5000,-.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Ferry

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. september 2018, klokken 17:24
Men bruker gjerne å argumentere for raskere lading og bedre brukerkomfort med ladestasjon.

For mitt vedkommende fører det til at bilen er fulladet kl. 1800 i stedet for kl. 1900, sånn ca. I hvert fall kunne det gjort det. Men jeg bruker stort sett ladestasjonen (Zappi) i ECO-modus, og da er vel ikke bilen ferdig før 2000-2100 elns. Uansett holder det i massevis for å kjøre neste dag kl. 0730.

Forskjellen på å ha en ladestasjon hengende på veggen kontra en ladekladd hengende på veggen er forsvinnende liten. I begge tilfeller er det bare å strekke ut armen for å ta tak i pistolen før den stikkes i bilen.

Rooki3

Jeg ser at det er mere komfortabelt med fastmontert kabel kontra å ha en løs kabel hengende med fare for å bli stjålet.
I mitt tilfelle har jeg nå fått tilbud om vanlig stikk og 10 Ah til 8400,-
Eller ny Garo ladestasjon og 20 Ah til ca 18.000,-. Altså nesten 10k dyrere, så det er derfor jeg vurderer vanlig stikk.

Ferry

Ladekladden kan du sikre enkelt med en hengelås rundt kablen og bort på et øye e.l. på veggen. Da er det betydelig bry stjele den. Fastmontert kan jo demonteres den også, så det blir ikke så store forskjellen.
18k høres forferdelig dyrt ut! Elbilhjelpen.no / elektrolux har fastpris på ferdig installert ladestasjon: https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/abot-36-kw-installasjonspakke?tm=startside/installasjonspakker

Edit: Blingsa på prisinga. Ladestasjonen kommer såklart i tillegg til installasjonen. Uansett verdt å sjekke ut.

Jon Braathen

Sitat fra: Rooki3 på onsdag 26. september 2018, klokken 21:02
Jeg ser at det er mere komfortabelt med fastmontert kabel kontra å ha en løs kabel hengende med fare for å bli stjålet.
I mitt tilfelle har jeg nå fått tilbud om vanlig stikk og 10 Ah til 8400,-
Eller ny Garo ladestasjon og 20 Ah til ca 18.000,-. Altså nesten 10k dyrere, så det er derfor jeg vurderer vanlig stikk.

Kjøp deg en "NY" ladeboks TWC (vervepremier) til 4000,- (MAX 4500,-) på finn.
Den har 7,5m fast kabel og kan justeres til effekten du ønsker og om du har IT nett så må du koble bort L2 og L3 fra kontaktorutgangen (gjort på 2 min! ).

Da får du både raskere og sikrere lading enn å bruke nødladeren.

om du fører fram kabel selv fra sikringsskapet og elektrikeren bare "kobler" alt så slipper du nok unna med 8-12000,- inkl B-vern avhengig av hvor langt det er og hvor dyr bil elektrikeren kjører privat ;)

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Helix

Sitat fra: Jon Braathen på onsdag 03. oktober 2018, klokken 06:57

Den har 7,5m fast kabel og kan justeres til effekten du ønsker og om du har IT nett så må du koble bort L2 og L3 fra kontaktorutgangen (gjort på 2 min! ).

Denne bortkoblingen av L2 og L3 gjelder dette bare for lading av I3 på IT-nett? Jeg har kjøpt meg en TWC og har planer om å lade en E-Niro på sikt med denne. Jeg har også 230V IT nett.

jkirkebo

Sitat fra: Helix på onsdag 03. oktober 2018, klokken 11:26
Sitat fra: Jon Braathen på onsdag 03. oktober 2018, klokken 06:57

Denne bortkoblingen av L2 og L3 gjelder dette bare for lading av I3 på IT-nett? Jeg har kjøpt meg en TWC og har planer om å lade en E-Niro på sikt med denne. Jeg har også 230V IT nett.

Niro har 1-fase lader og "ser" dermed uansett ikke L2 og L3. Så for den spiller det ingen rolle.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

KjellG

Dersom du legger ny kabel og ladestasjon, så vurder i alle fall 3-faseutstyr. Kan gi store fordeler særlig på IT dersom bilen, eller neste bil, kan nyttiggjøre seg flerfase. (eGolf FL, Tesla, m.fl.)

Helix

Sitat fra: KjellG på onsdag 03. oktober 2018, klokken 13:47
Dersom du legger ny kabel og ladestasjon, så vurder i alle fall 3-faseutstyr. Kan gi store fordeler særlig på IT dersom bilen, eller neste bil, kan nyttiggjøre seg flerfase. (eGolf FL, Tesla, m.fl.)

Om denne var til meg så har jeg lagt opp 3-fase til sikringskap i garasjen. Har Kia Soul i dag og venter på E-Niro så begge ladepunkt blir pr. nå en-fase. Greit å ha mulighet til å utvide i fremtiden.

Takk for svar Jkirkebo. Det ante meg at det hadde noe med 3-faselading å gjøre. Mener jeg har skumlest en tråd om problemer med lading av i3 på TWC før en gang.

Rooki3

Sitat fra: Orbit på onsdag 19. september 2018, klokken 20:49
Dersom du har IT strømnett (eller av andre grunner bare kobler opp 1-fas), ville jeg ikke valgt kombinasjonen av TWC og i3. TWC har en strømlekkasje som får i3'en til å kontinuerlig prøve å bytte fra 1-fas til 3-fas lading. Mer om dette her (og i blogg lenket fra den tråden).

Har selv opplevd dette på Tesla destination chargers, dvs offentlige TWC. Ble så mye klikking at jeg droppet lading der, for ikke å slite ut reléet (uten at jeg forstod den gang hva som fikk det til bokstavelig talt å klikke for bilen).

Dersom du har TN-nett, og kobler opp 3-fas lading, er TWC+i3 ikke noe problem.

Hvordan vet jeg om jeg har IT- nett eller TN-nett?

jkirkebo

Sitat fra: Rooki3 på fredag 05. oktober 2018, klokken 14:53
Sitat fra: Orbit på onsdag 19. september 2018, klokken 20:49
Dersom du har IT strømnett (eller av andre grunner bare kobler opp 1-fas), ville jeg ikke valgt kombinasjonen av TWC og i3. TWC har en strømlekkasje som får i3'en til å kontinuerlig prøve å bytte fra 1-fas til 3-fas lading. Mer om dette her (og i blogg lenket fra den tråden).

Har selv opplevd dette på Tesla destination chargers, dvs offentlige TWC. Ble så mye klikking at jeg droppet lading der, for ikke å slite ut reléet (uten at jeg forstod den gang hva som fikk det til bokstavelig talt å klikke for bilen).

Dersom du har TN-nett, og kobler opp 3-fas lading, er TWC+i3 ikke noe problem.

Hvordan vet jeg om jeg har IT- nett eller TN-nett?

Se på hovedsikringen. 3 moduler bred = IT, 4 moduler bred = TN. Forutsetter 3-fase inntak da....
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Nordlands

Se bilde her https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-valg-ladestasjon

Se også på kursfortegnelse og sikringsskap, i noen tilfeller er de merket.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Joltus

Det skal stå i tavla di.... kursoversikten.

Eg har TN nett, men kun 1 fase inntak. Så der vil det ikke hjelpe å se på sikringen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA