Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjoner

Startet av Thomas Parsli, onsdag 31. oktober 2007, klokken 15:12

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Er det noen som vet om dette faktisk lar seg gjøre?

I følge Evan Tuer er dette enkelt, men hvis jeg forstår det riktig har flere her prøvd uten å få det til?
Min P106 skal nå vannes hver 4000km og turene til Enviro sluker tid...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

#2
Alternativt kan du kjøpe en IKKE FLASH bassert TEP 92 med program for Elbil av meg for 6000kr inkl rette kabelen.

Har også flash basserte TEP 92 og Elit, men disse er ikke til salgs.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tj

Legger ved skjema over kontakten jeg har i min '97 p106.
Du trenger å koble pinne C1 i 30pin kontakten til pinne 7 i elit kontakten.
+12V til pinne16, 0V (jord) til pinne 4 og 5 i elit kontakten henter du fra sig. tenneren.
For å unngå problemer bør du koble til jord først og av sist, det går bra med en standard sig. tenner kontakt, koble til K line sist og av først.
TJ
P106, 77000km

Thomas Parsli

Sitat fra: bosonic på torsdag 25. oktober 2007, klokken 12:37
Har du allerede anskaffet deg EvLite?

Nope, vil ikke bestille før jeg er sikker på at den virker på min bil.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. oktober 2007, klokken 16:16
Alternativt kan du kjøpe en IKKE FLASH bassert E.L.I.T med program for Elbil av meg for 6000kr inkl rette kabelen.

Har også flash basserte TEP 92 og Elit, men disse er ikke til salgs.

Hva er forskjellen på flashbasert og ikke-flashbasert ELIT i praksis?
Kommer din ikke-flashbaserte med gammel programvare -og har det isåfall noe å si for kun batteriservice?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Tj på torsdag 25. oktober 2007, klokken 17:20
Legger ved skjema over kontakten jeg har i min '97 p106.
Du trenger å koble pinne C1 i 30pin kontakten til pinne 7 i elit kontakten.
+12V til pinne16, 0V (jord) til pinne 4 og 5 i elit kontakten henter du fra sig. tenneren.

Hit er jeg med.

Sitat fra: Tj på torsdag 25. oktober 2007, klokken 17:20
For å unngå problemer bør du koble til jord først og av sist, det går bra med en standard sig. tenner kontakt, koble til K line sist og av først.

Jeg falt av på "koble til K line sist og av først.".
Hva er "K line"?

Tusen takk! Nå tør jeg faktisk bestille EVlite!

Thomas


2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Tj

Beklage krøkkete formulering.
Jeg mener å si at du kobler til ledningen til pinne C1 sist og av først.
Dette for å sikre at du ikke sender noen overspenning inn til elektronikkboksen. C1 ledningen fører ISO 9141-2 K Line signalet og går til pinne 7 i obdII kontakten.  Legg merke til at obdII kontakten(på evlite) pinne 4 (chassis jord og 5 (signal jord) er lengre enn de øvrige, hensikten er å sikre at jord kobles først og brytes sist nå kontakten kobles til og fra.

Da jeg laget min kontakt til C1 brukte jeg en av kontaktene i en multipol kontakt til hovedkortet i en gammel PC. Pinnene i 30 pin kontakten er tynne blikk lameller og krever litt tolmodighet for å få kontakt, sikre forbindelsen med en bit bred kraftig tape. Avstandene mellom pinnen for +12V og jord i kontakten er så små at det ikke er bryet verdt å koble til dem, bruk sig. tenneren i stedet.
De tre tilkoblingene samlet jeg i en hun obdII kontakt fra en hugget bil.
Beskrivelse av obdII kontakten finner du på nettet.
Tj
P106, 77000km

elektrolux

#8
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 26. oktober 2007, klokken 16:39


Hva er forskjellen på flashbasert og ikke-flashbasert ELIT i praksis?
Kommer din ikke-flashbaserte med gammel programvare -og har det isåfall noe å si for kun batteriservice?

Thomas

I praksis er menyen anderledes.

Du kan gjøre alt du vil med Elbil, inklusiv diagnose og Vannservice, Teste aktuatorer, Lese sensorverdier, Lese og slette feilkoder, batteriservice etc.

Den IKKE Flash basserte versjonen kan desverre ikke oppgraderes og biler med programvare etter 1995 er ikke er lagt inn. På Elbil er ikke dette noe problem. Det eneste er at du kan ikke lese batterihistorikk, da denne TEP'en kun dekker software V 3.1. Til avlesning av batterihistorikk trenges V 3.3, som kun er tilgjengelig på Flash bassert kassett.

Ellers fungerer denne TEP'en helt fint også på biler med Software 3.3 som dekker de fleste Saxo, alle 106 og Berlingo

Hør med Bosonik før kjøp av Evan lite. Han har prøvt i snart 1 år å koble Evan lite til 30 pins kontakt. Kanskje han har fått det til nå?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#9
Rettelse

Det viser seg at den IKKE flash basserte TEP 92'en faktisk er i stand til å lese Flash kassetter. Det betyr at det er mulig å oppgradere slik at den også klarer V3.3 diagnose.

Vi har også en ledig Flash kassett, og kortleser for oppgradering, men mangler en kabel mellom kortleser/CD rom og TEP 92. Får vi tak i rette kabelen, vil vi kunne tilby oppgradert Flash kassett på et senere tidspunkt.

Ser ut som det eneste denne TEP'en ikke kan er å skrive inn på en Flash kassett.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Jeg er i utgangspunktet interessert, kan du maile meg?
(Min mailadresse er i profilen min)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

#11
Jeg kjøpte evLite i vinter og gjorde min første hjemme-vannfylling sist helg, men "Elmo" har - heldigvis - ny kontakt så jeg har ikke problemet denne tråden tar opp.
For de som har spurt etter beskrivelse av fremgangsmåten her på forumet før de evt. kjøper evLite kan jeg berolige med at beskrivelsen Evan sender med på .pdf er meget enkel å følge.

MEN, etter å ha snakket litt med Thomas nylig spurte jeg Evan Turer om han hadde vurdert å lage en overgang å selge.
Han sa at han han foreløping ville gjøre tilgjengelig 16-pins "hun"-plugg (den som sitter i bilen) så folk som vil/tør kan bytte ut pluggen i bilen eller lage overgang selv.
Den vil komme på web-siden hans om kort tid sa han  http://www.tuer.org.uk/

Her er også en beskrivelse av pluggen, dog generell og ikke eksplisitt det som gjelder for El-PSA 
http://www.obd-ii.de/tech_conn.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Vil bare informere eventuelle nye lesere av denne tråden at flere ulike alternativer for overgang fra EvLite's 16-pins plugg til 30/33 pins plugg i bilen finnes beskrevet under denne nye tråden:

EvLite http://elbil.no/forum/index.php?topic=1322.0
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#13
Jeg ser at Evan nå tilbyr en type overgang så EvLite kan benyttes på biler med gammel kontakt
http://www.tuer.co.uk/parts-for-sale.htm 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA