Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinter defrosting

Startet av el nino, tirsdag 18. oktober 2011, klokken 14:54

« forrige - neste »

el nino

Thinken min kommer til å stå i carport i 3 mndr. mens jeg oppholder meg et varmere sted ;D
Men jeg er i tvil om ladekontakten skal stå i hele denne tiden, eller om jeg skal "fryse" zebraen til jeg kommer hjem? Etter noen "skrekkhistorier" om hvor vanskelig og dyrt det er å få reparert disse batteriene etter konkursen, må man gjøre alt riktig for å passe på zebraen best mulig.
Så hva mener ekspertisen, lading, frysing eller bare la den stå til jeg kommer hjem?  ???

elektrolux

Les instruksjonsboka:

Der står det noe om en knapp i døren som aktiverer nedfrysningsprosessen. Eller for å være helt korrekt, deaktiverer den automatiske varmefunksjonen.

Dermed vil zebrabatteriet fryse ned i fulladet tilstand.

Har også hørt at zebrabatteriet ikke bør få lov til å selvutladet ned mot nedfrysning.

Vet ikke om 12V batteriet er nevnt, men dette bør selvfølgelig støttes ved å montere en intelligent lader med vedlikeholdsfunksjon mens bilen står lagret.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

el nino

Jeg mente å bruke den knappen som befinner seg i "hanskerommet" på høyre side, og som fryser batteriet. Men jeg har aldri prøvd det før, og er usikker på om jeg kan "vekke" zebraen fra dvalen når jeg kommer hjem. Men det er nok det beste å gjøre, og håpe at det går bra. ::) Hvis ikke, er det desverre ingen som har noe garantiansvar :-[ ---ganske frustrerende-------

Ladefabrikken

Kan du ikke låne bort bilen til en du stoler på. Så blir bilen kjørt og ladet jevnlig.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

el nino

Da har jeg snakket med en hyggelig Think spesialist hos R&S som sa at jeg burde la ladingen stå på hele tiden, og helst lade 12v batteriet med en ekstern batterilader. Han kunne forøvrig fortelle at ting så mye lysere ut nå enn for noen uker siden mht. reservedeler fra Valmet i Finland. Så R&S står på og gjør hva de kan for oss Thinkkunder ;D

aurba

Sitat fra: 2EL på onsdag 05. oktober 2011, klokken 23:06
Kan du ikke låne bort bilen til en du stoler på. Så blir bilen kjørt og ladet jevnlig.

Jeg er enig med 2EL og Think spesialist hos R&S her.
Zebrabatteriene utsettes for belastning under avkjøling og oppvarming, noe jeg har blitt fortalt at kan være kilde til isolasjonsfeil.
Så det beste er om noen bruker bilen jevnlig, eller om den står på lading med ekstern lading av 12 voltbatteriet. Det er jo da en fordel om noen kan sjekke at strømtilførsel er i orden.
Think City 2010, Lithium

commiesoft

SitatHan kunne forøvrig fortelle at ting så mye lysere ut nå enn for noen uker siden mht. reservedeler fra Valmet i Finland.

Gode nyheter. Vi har vært uten Thinken i 2mnd nå, og begynner å få abstinensproblemer så det holder.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA