Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drammen

Startet av daggad, mandag 17. oktober 2011, klokken 21:35

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: daggad på lørdag 08. oktober 2011, klokken 14:06
SitatLading!

Et stort problem på Leaf'en.
Hva mener du Elektrolux, er ikke 3,3kw/t normal fart ?
Er dette tregere enn iMiev & co, Think, osv ?
Jeg vet det er 10A kabel, men jeg skjønner jo det også når så mange kontakter rundtomkring bare er 10A.

Den medfølgende 10A  kabelen begrenser ladingen til 2200W noe som tilsvarer rundt 10-15 km/t ladehastighet.

Dette gir den tyngre Leafen ulempe i forhold til Think og I-miev som bruker mindre strøm, og som en følge av det har raskere ladehastighet selv med samme strømforbruk fra nettet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Aspiranten

Nissan Leaf

RogerB

Nå ja....

Jeg betaler 140kr pr dag i bom og kjører 11 mil pr dag.

700kr pr arbeidsuke i bom.
28L diesel a 13,5kr L blir ca 378 kr.

Regnet BARE på dette utgjør det for meg 4312kr pr måned i diferanse da jeg kan lade gratis.

Jeg regnet ut at jeg totalt sparer ca 5500 pr måned i forhold til min 2000mod golf 1.9tdi.

Så for å si det enkelt... jeg driter i hva alle andre sier, for meg passer dette yppelig, har du 10km til jobben og ingen bom utgifter så går du på et tap kontra fosil bil...

RogerB

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 08. oktober 2011, klokken 18:51
Dagens næringsliv forsøker å tone ned godene ved å eie elbil.

http://www.dn.no/dnBil/article2237712.ece

Jeg har regnet litt på Golfen de sammenligner med tidligere. Vil du ha samme utstyr som er standard på Leaf koste den ikke 290k men derimot ca. 360k. Litt forskjell det der...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

SitatSå for å si det enkelt... jeg driter i hva alle andre sier, for meg passer dette yppelig, har du 10km til jobben og ingen bom utgifter så går du på et tap kontra fosil bil...
Da går jeg på et tap i og med jeg har ca 1,3 mil til jobben.. :P Men jeg tviler, for den skal da slett ikke bare brukes til og fra jobben. Jeg kjører ca 15-25 mil i uken.
Men uansett så er jeg litt enig med DN. Det er mye usikkerhet rundt økonomien i en elbil, og spesielt disse første fra de store fabrikantene. Mye annet og spennende dukker opp etterhvert.
Koster Leafen meg omtrent det samme som en lignenede fossilbil er jeg happy. Det økologiske aspektet er vel så viktig.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Samme her Daggad. Samvittigheten ikke minst. Vi kjører så lite som mulig idag, og da blir det ikke så mange jakt og fjellturer som vi gjerne skulle ønsket. Med elbil blir det pewpew. Også åpner elbilen ikke minst opp for billige turer i fjellene sør for Molde, og fjorden som krever fergefart. Å blåse bort 200,- t/r ferge for å dra på en fjelltur byr meg litt imot.

På lang sikt vil jeg tenke på at regjeringen på ett tidspunkt legger til 25% moms og etterhvert kommer det billigere batteri så jeg tviler på at vi som kjøper Leaf taper så mye i det store regnskapet. La oss se på Leaf i ett 10 års regnskap, og gi den til ungene som skal til universitetet med lite i lomma når den tid kommer. Da kommer Leaf gunstig ut ift. Golf selv med ett nytt batteri (og da stiger også bruksverdien veldig mye, siden det er slitt batteri som utgjør stort verditap)

DN sin artikkel går på de første tre årene, og det er da det verste verditapet kommer også. Etter det vil elbilen bli meget mer økonomisk å drifte (og eie). Sånn er det jo med alle biler. (Frem til slitedelene skal byttes ihvertfall.)
Nissan Leaf

snurre100

#36
Spiller ingen rolle om man går med tap.Jeg må ha to biler.Leafen og Astraen(som går på sprit).Jeg har sett så mye på Discovery at jeg har lært at vår lille blå planet er ganske unik i denne delen av galaksen.Og jeg bruker gjerne noen kroner for å gi mitt bidrag til at den skal fortsette å være blå.
Venter på Kia E Niro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA