Et par små irritasjoner ;)

Startet av Ole Irgens, mandag 03. september 2018, klokken 13:59

« forrige - neste »

Ole Irgens

Første langtur med Leafen, og jeg er svært fornøyd. Til og med det mye omtalte førersetet gav meg god komfort - og jeg er 1,91 og burde være en av dem som virkelig ikke var tilfreds.

Et par småting:

* Ventilasjon. Det må settes godt under komfort-temperatur, kanskje ned mot 17 grader for at det skal bli kaldt nok. Det gjelder særlig når utetemperaturen er lav og solen skinner på kupeen. Jeg mistenker at utetemperaturen er en viktig premissgiver for det som kommer ut av klimaanlegget. Er det mer enn 20 pluss ute, fosser det kaldluft ut av dysene :) Men kanskje dette er en feature og ikke en bug. Og ja: Den trenger noen minutter på å "bestemme seg" for rett innstilling på auto.

* ACC/ICC. Stort sett veldig bra. Men har en tendens til å "bråbremse" litt når bilen foran stopper opp. Kunne tenke meg den var litt mykere på labben. Og så "slipper" den bilen foran litt for lett i svinger, men dette kan kompenseres med kortere avstand.

* Gummimattene i bilen er rett og slett for kipe, og de passer dårlig. Nye bestilt hos Gytis:  https://www.gytisautek.no/nissan-leaf-2018-gulvmatter-4-stk

Ellers: Både fruen og jeg er enige om at dette er en knallfin bil som vi stortrives i. Rekkevidden var også god: Bergen-Ustaoset (236 km) på én lading, og på returen kunne vi faktisk ha kommet hjem uten lading i det hele tatt (men tok 10 min på Voss bare for å være sikre).

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Dudi

Jeg irriterer meg på at dørhåndtakene innvendig er av "silkestoff". Her blir det møkkete med en gang. Finnes de noen mer motstandsdyktige beskyttere å klipse på?

Ole Irgens

Sitat fra: Dudi på mandag 03. september 2018, klokken 17:03
Jeg irriterer meg på at dørhåndtakene innvendig er av "silkestoff". Her blir det møkkete med en gang. Finnes de noen mer motstandsdyktige beskyttere å klipse på?

Dette var et problem for meg i den gamle Leafen, men i den nye har vi delskinn, med skinntrekk på innvendige dørhåndtak. Men ja: "Silkestoffet" blir fort stygt.

mvh

Ole Irgens

@phelion

Har selv merket meg det "overeffektive" lufteanlegget - det overkompenserer ganske kraftig. Til gjengjeld er det langt mer effektivt enn på den forrige Leafen, og det har også knust El-Golfen sitt i direkte sammenligning vinterstid i en eller annen test.

Merket meg en gang i en litt krapp sving at kollisjons-detektoren koblet brått inn og trodde at jeg var på vei ut i autovernet = bortimot bråbrems. Litt for unyansert.

Pro: Jeg ble overrasket over CC alene på veien - bilen slipper automatisk opp på gassen når den merker at jeg begynner å svinge, veldig bra! Den gamle bare durte på i 90 gjennom alle svinger.... :-)

@phelion

En annen ting jeg kom på... Jeg er 198 cm, men har ingen problemer med setekomforten, stikk i strid med hva mange andre mener. Det jeg "irriterer" meg mest over, faktisk, er plasseringen av innerspeilet. Det sitter veldig lavt på frontruta, og jeg får den midt i "fleisen." Må bøye meg mer ned/til siden enn i noen annen bil, og håper bare ikke det blir en ulykkesrisiko!

oddis65

Speilet er det mulig å regulere opp mot taket (til orientering) :)

@phelion

Er det mulig.... Takk for tips!!

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk

Trond.m

Sitat fra: @phelion på onsdag 05. september 2018, klokken 15:54
Er det mulig.... Takk for tips!!

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk
Jeg har skjøvet mitt helt opp, men jeg synes fortsatt det er i veien.

@phelion

Det er ikke optimalt, men mye bedre enn når man ikke har svingt det opp.... Ser at det er en skrue i vindusfestet, og tenker faktisk å løsne på denne og se om det faktisk er en skinne der, hvor man kan dra selve festet litt tilbake/oppover.

Ole Irgens

Sitat fra: @phelion på onsdag 05. september 2018, klokken 18:13
Det er ikke optimalt, men mye bedre enn når man ikke har svingt det opp.... Ser at det er en skrue i vindusfestet, og tenker faktisk å løsne på denne og se om det faktisk er en skinne der, hvor man kan dra selve festet litt tilbake/oppover.

Litt off topic, men ledningen som går fra taket og ned til speilet, ikke særlig elegant festet, hva er nå den for noe?

Mvh

Ole Irgens

TJV

Den ledningen er nok strøm til speilet som er avblendbar. Men helt enig, ledningen virker ut som ettermontert.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA