Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømforbruk ved full lading 16A

Startet av hansig, mandag 03. september 2018, klokken 09:41

« forrige - neste »

hansig

Hei!
Med utgangspunkt i en full lading (6-7t) for en P106 på 16A, hvor mye strøm blir da brukt i fra
strømkontakten (sikker svart på mange ganger og et enkelt regnestykke, men fant ingen ved søk i forumet)?

Har behov for lading hos bekjent ved noen anledninger så jeg ønsker å kunne fortelle hvor mye strøm jeg forbruker.

mvh. Hans

kretslopp

Jeg regnet ut dette en gang når jeg ikke hadde egen bilplass.
Min trekker 14A fra stikkontakten. Husker ikke om jeg faktisk målte dette eller om jeg tog mittemellom 10 og 16A da sikringen røk på en 10A uttak.

Utgår fra 14A i vart fall.

14A x 230V= 3220W = 3,2kW
3,2kW x 7h=22,5kWh
22,5kWh x 0,61øre= 13,7kr per lading.

Om jeg har helt feil så rette meg.

hansig

Hei, og takk for svar.
Din utregning er fin til å forklare forbruk og kostnad.

Mvh. Hans

Elmo

Du har nok tatt vel godt i her @kretslopp.
Batteriene på P106 er fulladet ved 100Ah, og i tillegg overlades det 10-20% i snitt.
Nominell spenning er 120V men på toppen av ladekurven kommer de opp rundt 150V

Så absolutt maks du klarer å lade fra helt tomt batteri er:
120Ah * 150V = 18Kwt   (siden jeg har valg maksverdier+ oppveier det for tap i laderen)

Men @hansig, hvis du vil ha det svart på hvitt så kan du kjøpe en  Kwt måler, men prisen er vel antagelig i overkant :o  :-1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

kretslopp


Helge

Det er nok noe tap i omformer og batteri ja, men jeg tror likevel Elmo er nærmere sannheten enn utregningen din kretslopp. Dette fordi P106/Saxo Electric reduserer ladestrømmen kraftig mot slutten av oppladingen. Jeg målte dette temmelig nøyaktig for 7 - 8 år siden med en proff logger/analysator (Elspec G4430). Jeg husker ikke alle de eksakte tallene, men ladestrømmen reduseres til noe grovt regnet halve ladestrømmen i noe mellom 1/2 og 1/4 av tiden til fullt batteri. Hvor stor andel av tiden ladestrømmen er lavere er sterkt avhengig av ladetiden, altså hvor mye lading som var igjen på batteriet når man starter å lade.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

"Nominell spenning er 120V men på toppen av ladekurven kommer de opp rundt 150V"

Er du sikker på dette Elmo? Jeg mener å ha sett oppe i 160-170 på det høyeste (i flere biler!).
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

kretslopp


Elmo

Sitat fra: Helge på tirsdag 04. september 2018, klokken 14:30
"Nominell spenning er 120V men på toppen av ladekurven kommer de opp rundt 150V"
Er du sikker på dette Elmo? Jeg mener å ha sett oppe i 160-170 på det høyeste (i flere biler!).
Vel,  jeg var litt snill/forsiktig her :-[     Du har helt rett. 
Helt på slutten er blokkene helt oppe i 8,4V (= nesten 170v ) men det er så kort tid og ved så lav strøm at det er uinteressant i denne sammenheng
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Elmo

Sitat fra: kretslopp på mandag 03. september 2018, klokken 23:21
. . . . det må da bety att den her laderen har 100% virkningsgrad.
Not so likely.

Vel, jeg skrev en bisetning om det da  ;)
Sitat fra: Elmo på mandag 03. september 2018, klokken 21:11
(siden jeg har valg maksverdier+ oppveier det for tap i laderen)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

kretslopp


Elmo

#11
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

hansig

Hei, takk for utdypende diskusjon. Jeg tar med meg videre at kostnad for en full lading ligger rund
10-12kr.

Takk for svar.
Mvh. Hans

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA