Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Liten dam elektrolytt under luke i baterikasse

Startet av Lynet, lørdag 15. oktober 2011, klokken 02:54

« forrige - neste »

Lynet

Er det noen som har funnet hvilken måte Nissan har valgt for cellebalansering på Leaf?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

#1
Systemet er beskrevet på en litt kronglete måte.

Batteriet består av 192 flate Li Ion celler/poser der 4 stk er pakket sammen i en modul med celleovervåkning. Vi snakker dermed om 48 moduler med 2 celler i paralell og 2 i serie på ca 7,4V hver.

Slik jeg forstår det gir denne celleovervåkning beskjed til Li-Ion battery controlleren om at dobbeltcellen skal "bypasses" ved for høy ladespenning.

M.a.o. Topballansering med extern shunt likt det vi ser på bl.a Citroen C1 EVie. Det ser likevel ut som at de ikke ballanserer på enkeltcellenivå, men tar 2 og to celler om gangen. Det betyr besparelser i produksjonen, men dyrere reperasjoner, og større fare for behov for dette?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA