Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart bompengar också för elbilar, vad tycker Du om det?

Startet av engolf, søndag 02. september 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: emurof på mandag 01. oktober 2018, klokken 13:53
Med mat så har man flere alternativer, slik at en fattig familie kan velge rimeligere produkter, mens en rik familie kan velge mer eksklusive matvarer.

Med bom så svir det for de som tjener minst, mens den samme utgiften er uten relevans for de rike.

Nja, de som tjener minst har ikke råd til å ha bil uansett, de må bruke kollektivt eller sykle. Og siden kollektivtransporten ofte delvis finansieres med bomringinntekter så kan man argumentere med at de fattigste tjener på bommene.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

emurof

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. oktober 2018, klokken 14:01
Sitat fra: emurof på mandag 01. oktober 2018, klokken 13:53
Med mat så har man flere alternativer, slik at en fattig familie kan velge rimeligere produkter, mens en rik familie kan velge mer eksklusive matvarer.

Med bom så svir det for de som tjener minst, mens den samme utgiften er uten relevans for de rike.

Nja, de som tjener minst har ikke råd til å ha bil uansett, de må bruke kollektivt eller sykle. Og siden kollektivtransporten ofte delvis finansieres med bomringinntekter så kan man argumentere med at de fattigste tjener på bommene.

Jada, de fattige må klare seg uten bil, men så er det mange mellom fattig og rik også. Jeg ønsket bare å illustrere at det i de fleste andre sammenhenger finnes ulike alternativer og noe valgfrihet. Med bom så er det ingen valgfrihet. En barnefamilie som strever med å få pengene til å strekke til i hverdagen må betale like mye som milliardæren som ikke merker utgifter til bom på lommeboka engang.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. oktober 2018, klokken 14:01
Nja, de som tjener minst har ikke råd til å ha bil uansett, de må bruke kollektivt eller sykle. Og siden kollektivtransporten ofte delvis finansieres med bomringinntekter så kan man argumentere med at de fattigste tjener på bommene.

Nja... De fattige har jo ikke råd til å bo sentralt, så de må flytte stadig lengre unna bysentra som har gode kollektivløsninger, så de må likevel ha bil - da gjerne gamle "vrak" som går frem til neste EU-kontroll.

... sånn rent bortsett fra det så bør man kanskje ikke generalisere så mye hverken den ene eller andre veien ;)
Model S 85D

Kårepåsporet

For å ta bomringen på Nord-Jæren: den koster fra Ca 800 til 2600 i måneden. Begge deler er urealistisk: første eksempel er 22 arb dager med bom begge veier med brikke utenom rushtidspunkter.
Andre eksempel er å klare å kjøre bare i rushtid maks antall passeringer (75).
For å være helt ærlig synes jeg det er syting fra ende til annen. Hva med vestlendinger som er avhengig av ferje og bil?
I tillegg til bompenger?
Da er det heller ikke snakk om maks 75 passeringer i måneden og fritt frem etterpå!
De som er avhengig av bil og må kjøre hver dag i rush, de kan feks kjøpe ny elbil til 150000 som kan føre til at de faktisk får rimeligere bilhold, totalt sett, men det er lettere å krige i kommentarfelt enn å vurdere konstruktive valg.
For mange finnes ikke andre alternativer enn bil. Altså: de vil ikke vurdere andre alternativ.


Rollep

Nydelig aksjon av NOK er NOK idag.

Kuppet bystyremøte i Stavanger :)


https://www.facebook.com/AlexandraLind93/videos/10218009742737605/?t=2

Kårepåsporet


Sitat fra: Rollep på mandag 29. oktober 2018, klokken 22:41

Nydelig aksjon av NOK er NOK idag.

Kuppet bystyremøte i Stavanger :)

https://www.facebook.com/AlexandraLind93/videos/10218009742737605/?t=2

Latterlig vil jeg si!

elektrolux

Vil tro at de folkevalgtes sløsing med borgerenes penger har nådd et punkt folk ikke lenger aksepterer. Bare synd at det ikke finnes noen reelle virkemidler mot galskapet.

All respekt for de som likevel står på og lar politikerne få vite at NOK er NOK. Kanskje bruker de litt mer bondevett neste gang de vurderer et milliardprosjekt finansiert av sliterne.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kårepåsporet


PNR1A

Regner med at det blir flere slike aksjoner i framtiden. Bypakke this, bypakke that, sykkelstier her og der mens de sitter i firma/kommune bil, får reiseutgifter dekket,...

Sent from my BTV-DL09 using Tapatalk

Nissan Leaf Nordic 30kWh

zbk

Bur dem inne for ordensforstyrrelse! :police:

En gjeng med sutrekopper der de fleste ikke en gang vet hva det faktisk koster dem i bommene og som kun klager fordi det for en gangs skyld også rammer dem. Vi som er oppvokst i mer perifere strøk har betalt bompenger, ferjer etc en masse uten at de noen gang har løftet en finger.

De nye bomringene fungerer akkurat som de skal. Trafikken er redusert og fordelt utover. Frykten nå er at Winglerak i Sandnes klarer å feige ut rushtidsavgiften og skade elbilsaken stort i samme håndvending.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

cra

Det ironiske er at de som roper høyest av disse antakelig også er de samme som har ropt på mer bompenger hver gang det kommer farm at elbiler kjører gratis.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Burger

Håper ikke politikerne blir påvirket av en liten og høylydt gruppe i samfunnet.

Vil man sørge for at bomringen ikke rammer de fattigste så hardt som noen påstår, så kan man heller ta tak i at forskjellene på fattig og rik øker også i Norge. Hvordan man skal stoppet/snudd det er jeg veldig usikker på hvordan man skal få til, så lenge de som stemmer på partier som er for mer skattelette til rike lar seg distrahere av ordet sjokk, som "bomsjokk, tollsjokk, skattesjokk, avgiftsjokk, innvandringssjokk, gjengsjokk, sukkersjokk". Hjelper ikke at media fremstiller Stordalen som en helt mens han raserte arbeidsdagen til vaskerne på hotellene sine fordi man måtte spare samtidig som han stod på generalforsamling og skrøt av det største overskuddet noensinne.

Jeg har i de siste årene fått totalt omtrent 4-5000 ish i skattelette i året, noe jeg ikke trenger eller ba om. For min økonomi som har rom for fleksibilitet, så betyr det at bilene mine blir betalt ned to-tre måneder tidligere. For de som lever rundt fattigdomsgrensa, så betyr kutta som er gjort for å finansiere dette mye mer.

Men, kan jo hende at nok er nok bevegelsen er oppvåkning for noen av deltakerne og de begynner å se på hva som skjer i samfundet bortsett fra det de selv observerer og føler på kroppen. For å sitere fritt fra noen : Problemet er at de som tjener 1500 i timen har klart å overbevise de som tjener 300 kroner i timen at de som tjener 150 kroner i timen er problemet.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rollep

Interessant å så se at viljen til å betale bompenger tydeligvis er sterk blant elbileiere, ihvertfall dem som har meldt seg inn i denne sekten :D

Vel, de får snart ønsket sitt oppfylt.

Burger

Desverre så blir det vel ikke før 1/1 2020 for oss rundt Trondheim :-(
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

cra

Sitat fra: Burger på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 12:44
Jeg har i de siste årene fått totalt omtrent 4-5000 ish i skattelette i året, noe jeg ikke trenger eller ba om.

Regner ikke med at 4-5000kr mer på konto i året er nok til at det lager problemer for deg, men om noen skulle slite med at penger hoper seg opp pga skattekutt så finnes det håp  ;D https://www.skatteetaten.no/kontakt/frivillig-innbetaling/
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA