Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekreftet leveranse

Startet av remistridh, fredag 14. oktober 2011, klokken 14:03

« forrige - neste »

remistridh

Hei, satte min 2001 på lading i går etter skole, batterimålerene viser nå full tank 100%, men ingenting virker, alle varsellysene lyser utan at jeg slår på tenning, når jeg vrir på nøkkelen skjer ingenting ???

noen ideer om hva som kan være galt her? kan 12 volt batteriet være gåent? kan det være en sikring? hvordan skjekker jeg dette?

på forhånd takk :-\

remi

Ken

Høres ut som om 12 volten er dårlig. Lad den opp. Sjekk at DC DC omformer fungerer ved å høre etter frekvensen av vannpumpe ved å skru en hakk på tenning deretter en til. DCen gir høyere spenning til systemet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

remistridh

Sitat fra: Ken på søndag 02. oktober 2011, klokken 23:13
Høres ut som om 12 volten er dårlig. Lad den opp. Sjekk at DC DC omformer fungerer ved å høre etter frekvensen av vannpumpe ved å skru en hakk på tenning deretter en til. DCen gir høyere spenning til systemet.

hovedbatteriene er jo fulladet, er det 12 volten du mener?
det virker som om der ikke er strøm i det hele tatt, alle varsellamper lyser litt hvis jeg setter på ladingen, men hvis jeg bare rører bremsepedal eller slår på stereoanlegget forsvinner alt, ingenting skjer når jeg vrir om nøkkelen...

hvordan kommer man til 12 voltsystemet for kontroll og eventuell lading direkte på batteriet?



remi

hens

Gjennom lighterkontakten Den er fast tilkoblet batteriet via en 20A sikring. Men kontroller polariteten, det skal være pluss i senter.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: remistridh på mandag 03. oktober 2011, klokken 17:58
hvordan kommer man til 12 voltsystemet for kontroll og eventuell lading direkte på batteriet?

For å nå batteriet må du av med fronten. En liten skrune nederst bake på skjermen (åpne døra for å komme til), en stor mutter like under speilet (åpne døra for å komme til), og en bolt under hovedlyset (ta av lyktedeksel for å komme til). Altså tre på hver side.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

remistridh

Da har det endelig blitt greit nok vær til å demontere frontdeksel for å sjekke 12 v batteri, det gikk jo stort sett greit, jeg sjekket batterispenningen og fant ut at batteriet var helt tomt, batteriet ble tatt ut og satt på lading.

Nå etter et par timer kan det se ut som om batteriet tar lading ganske greit, det ligger nå på 11,4 volt.

Jeg kjøpte forøvrig en CO lader og byggde om til å kunne lade via sigarettenneruttak og lot den stå på noen dager forrige uke, alt tydet på at det ikke fungerte som foreskrevet, det lyste i alle fall ingen lys på laderen som indikerte det, og bilen var fremdeles umulig å starte.

Jeg får vel prøve å sette inn igjen batteriet i morgen og teste om ting fungerer.

Hvordan sjekker jeg DC/DC laderen? og hvor ligger den?



remi

elektrolux

DC-DC virker om spenningen på 12V batteriet stiger til rundt 14V med tenningen på.

Er ikke 12V batteriet ditt nytt, bør du nok kjøpe nytt. Et gammelt 12V batteri vil ikke tåle å bli tømt for strøm.

Test av 12V batteriet er enkelt: Monter batteriet tilbake i bilen. La fronten være av, da du likevel må lade/bytte det etterpå. ;)

Skru av serviceluka under førerstolen. Ikke sett på tenningen. Sett på nærlyset, og mål spenningen på 12V batteriet etter 1 time. Er spenningen over 10,5V har batteriet mer enn 10 Ahr kapasitet, og kan brukes videre. Et fullgodt batteri vil ligge på 11,8V etter 1 time.

Lad / Bytt batteri, og skru på fronten og serviceluka.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

remistridh

Har nå kjørt bilen i fire uker uten problemer, etter å ha tatt ut batteriet og ladet det manuellt over natta, så det ser ut for å ha vært et periodisk problem.



Remi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA