Hjemmeladeinstallasjon - kan jeg ha 32A?

Startet av sipps, fredag 31. august 2018, klokken 15:39

« forrige - neste »

sipps

Hei! nettopp kjøpt min første elbil og da valgte vi å ha hjemmelader i samme slengen, men noe jeg lurer på er om jeg har mulighet til å ha lader som bruker 32A?

Har hovedsikring på 50A med 3x10. IT nett

Bil Kia soul

elektrolux

Ingen problem, men du bør velge en ladestasjon som dynamisk tar hensyn til husets øvrige forbruk siden hovedsikringen din er såpass liten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Hva slags bil og hva slags nett, IT eller TN?

Der er generelt en fordel å planlegge med 3-fase. Blir jevnere belastning på nettet.

sipps

Kia soul 30kw. Har IT nett.

Leste gjennom papirene jeg fikk fra installatøren og der står det at man kan bytte effekt fra 6a til 32a på ladestasjonen.

Kan si at jeg gleder meg veldig da både jeg og samboeren min fikk kjempe bra inntrykk av bilen, men ladegreiene har jeg lite kunnskaper om, og er ikke tålmodig til å vente til installatøren kommer for å få svar på spørsmålene mine men her er det heldigvis folk som kan hjelpe en utålmodig sjel:P

KjellG

Kia har 1-faselader. Med 3*50A har du ca 19kW inn. Lader du med 32A vil ladingen bokkere 12-13kW ved 6,6kW lading.

Om det da blir snaut til huset, så vil det kanskje finnes en IT omformer fra 3-fase ril 1-fase. Da vil ladingen bare ta 6,6kW og ikke blokkere mer.

Derfor bør du vurdere om det er formålstjenelig med 3-fasekabel til ladeuttaket selv om du ikke kan nyttiggjøre deg dette i dag.

Arha

De fleste som kjøper elbil overvurderer ladebehovet på forhånd.  Med 16A lader du ca 2 mil pr time, så en natt med lading vil fylle opp Soulbatteriet uansett hvor tomt det var.  Selv kjører jeg ca 20000 km i året, og greier meg godt med lading på 10A.  Med kommende effektavgift på strømmen er det også økonomisk lurest å lade sakte.
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

KjellG

Helt enig. Likevel kan det være et poeng å ha litt å gi på med om det en sjelden gang skulle haste litt. En må vurdere behov og pris.
En bekjent har kjørt 2 år med 10A lading, ikke noe problem.

Dersom behovet for kraftig lading hjemme er lite, kan en jo også vurdere huriglader som alternativ om en slik finnes i området.

Zimon

Har en Ioniq med 28KW batteri, montert en Salto 32A lader her, men den er låst til 20A. Hadde også 50A hovedsikring her, men elektriker søkte om å øke til 63A og det ble godkjent og økt. Har null problem med å lade det jeg trenger og skulle jeg være i nøden så finner man alltid 50KW hurtiglade stasjoner å bruke.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

sipps

Er vel ikke så stor prisforskjell på 1 fasekabel og 3 fasekabel at det kan lønne seg å være forberedt på framtiden?

Som sakt så er dette min første elbil, så er ikke vandt til at det tar så lang tid å fylle opp "tanken", derfor jeg ønsker muligheten til å kunne lade den fortest mulig. Men som dere sier her så dekkes det meste av det daglige behovet med 10/16A.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA