Hovedmeny

Forsikring

Startet av Louise, lørdag 25. august 2018, klokken 09:39

« forrige - neste »

Louise

Hvilken bilforsikring har du, og hva er viktig å se etter for å vite om elbil og batteri er inkludert ?

epifant

Ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men jeg ble spurt om utvidet dekning når jeg skulle forsikre min Up. Ut fra vilkårene dekker forsikringen komponenter jeg er veldig lite bekymret for (batteripakke/drivverk) og som uansett (foreløpig) er dekket av garanti. Mulig jeg bør be om en redegjørelse for hvilke komponenter som går under "elektronisk styreenhet" når det begynner å nærme seg garantiutløp...  ::)

SitatForsikringen omfatter skade på
- motor
- girkasse
- batteripakker
- drivverk til motorvognens framdrift
- elektronisk styreenhet

som skjer plutselig og uforutsett før motorvognen er 8 år fra første gangs registrering og som har kjørt mindre enn 200.000 km.
Forsikringen omfatter ikke skade som - omfattes av motorvognens garanti - andre kan holdes ansvarlig for
- skyldes normal slitasje
- skyldes korrosjon eller annen tæring
[...]
Reparasjon kan foretas med tilsvarende, brukte deler.
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Louise

Jeg valgte å ta If sin Super forsikring, da det var kun 500 kroner som skilte denne og kasko. Spurte saksbehandler om behovet for denne, og han sa at til vanlig ville garantien dekke defekter på batteriet, men at de hadde hatt tilfeller der batteriet var skadet pga kulde, og det dekket ikke garantien.
I vilkårene står det :
Hvis motor, girkasse eller drivverk havarerer innen bilen har kjørt 200 000 km, reparerer vi eller bytter den ut. Dekker også batteripakke på elbil og hybrid.

Dekker ikke skader som følge av normal slitasje, manglende vedlikehold eller trimming.
Dekningen på clutch stopper når bilen har kjørt over 100 000 km.

For min del vil dette si langt forbi garantitiden, ettersom min bil kjører ca 5000 km i året.

Om jeg trenger å betale for dette frem til bilen er 8 år, er et annet spørsmål. Bor i Bergen, så frostskader skal godt gjøres .....

nortrahof

Sitat fra: Louise på tirsdag 28. august 2018, klokken 17:03
Jeg valgte å ta If sin Super forsikring, da det var kun 500 kroner som skilte denne og kasko. Spurte saksbehandler om behovet for denne, og han sa at til vanlig ville garantien dekke defekter på batteriet, men at de hadde hatt tilfeller der batteriet var skadet pga kulde, og det dekket ikke garantien.

Skadet pga. kulde????

Det er parafinelektrolytt i hver celle på lithiumbatteriet. Parafin fryser selv ikke ved ekstreme vintertemperaturer i Norge! Det er akkurat parafin som brukes i flydrivstoff - og som blandes inn i diesel når det blir kaldt!
- At elektrokjemien i batteriet går treigere ved masse minusgrader er en annen sak.

Enten har det verkstedet eller forsikringsselskapet funnet på "noe nytt" som de ikke har belegg for.
Dersom lithiumbatterier skulle ødelegges ved lagring i streng kulde, står det en tydelig advarsel på bilen og i instruksjonsboken " MÅ IKKE UTSETTES FOR EKSTREM KULDE". - Hvem hadde da kjøpt elbiler i Norge?

Noe annet er det ved bly-syre-batterier. Der kan batteriet ødelegges/fryse dersom svovelsyren blir for tynn ved utladet batteri.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

sveander

Jeg har i Storebrand , der har jeg dekket tyveri av en ladekabel per år.
Betaler 4498 per år
------------
Bilforsikring dekker

Motorvogn med den modellbetegnelsen som er beskrevet i forsikringsdokumentet
Dekk og felger, omfatter ett sett sommerhjul og ett sett vinterhjul i samme antall som motorvognen seriemessig ble levert med.
Fabrikkmontert musikkanlegg.
Sikkerhetsutrustning (barnesete, varseltrekant, førstehjelpspute, brannslukningsapparat og høyt monterte bremselys).
Fastmontert mobiltelefon.
Annet fastmontert tilleggsutstyr,dekor og spesiell lakk inntil kr 10 000.

Ansvarsforsikring dekker
Erstatningsansvar etter bilansvarsloven (BAL), ubegrenset beløp ved personskade og inntil 10.000.000 ved skade på ting.
Skade på fører og passasjer.
Skade på personer utenfor kjøretøyet
Skade påført bygninger og andre gjenstander.
Påført andre kjøretøy.
Fører- og passasjerulykke dekker
Fører og passasjerer.
Ulykke, se punkt 10 i vilkårene.
Død inntil kr 100 000.
Livsvarig invaliditet inntil kr 200 000.

Delkasko dekker

Brannskade
Eksplosjon
Smelteskade på elektrisk anlegg etter kortslutning.
Tyveri av kjøretøyet og tyveri av fastmontert utstyr fra kjøretøyet.
Skade på kjøretøyet i forbindelse med innbrudd eller tyveri.
Glassruteskade, knusing og sprekker.
Veihjelp i Norden ved driftsstopp, utelåsing, sykdom eller ulykke skade under ferge- eller togtransport (ikke iland- eller ombordkjøring).
Bilhjelp hjemme
Bagasje inntil kr 5 000

Kasko dekker
Delkasko
Skade på eget kjøretøy ved utforkjøring, velt, kollisjon eller hærverk
Annen skade som skyldes en tilfeldig, plutselig og ytre påvirkning
Utgifter til veihjelp/assistanse i europa ved driftsstopp, utelåsing, sykdom eller ulykke
Bilhjelp hjemme
Bagasje inntil 5 000 kr
Kasko med leiebil dekker
Kasko
Leiebil i inntil 30 dager
Dersom leiebil ikke benyttes utbetales 150 kr pr. dag i maks 30 dager
Ved kondemnasjon av kjøretøyet har sikrede krav på leiebil fra skaden ble meldt og i 10 dager etter at Storebrand har tatt stilling til erstatningsspørsmålet.
Bruker du ikke leiebil når eget kjøretøy må kondemneres, får du 150 kr pr.dag i 10 dager

Super dekker
Super kan kun tegnes på biler som på tegningstidspunktet er inntil 7 år
Kasko med leiebil
Vesentlig bedre erstatning hvis bilen din blir totalskadet. Er bilen under tre år gammel og gått under 60000, kan du få fabrikkny bil. I andre tilfeller økes erstatningsbeløpet med inntil 15% av gjenanskaffelsespris.
Motor-/girkasseskade
Utvidet  leiebil tilsvarende egen bil inntil kr. 500 pr dag i inntil 45 dager. Leiebilerstatning gis også ved motor-/girkasseskader.
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA