Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felg i-Miev

Startet av Lynet, onsdag 12. oktober 2011, klokken 11:52

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 29. september 2011, klokken 21:39
Sannsynligvis ville det gått helt fint å fore laderen i f.eks en Leaf med 230V DC (ikke at det er noe poeng i det). Dette gjelder de alle fleste power-supply av switch-mode typen, AC inn går rett igjennom en likeretter og den gjør ingenting med DC. Deretter går strømmen gjennom en DC-DC konverter av boost-typen for å øke spenningen til batteriladespenning.
Eksakt hva vi utnytter når vi bruker en standard Ctek bilbatterilader bergenet for 230v AC input til å vedlikeholdslade 12v batteriet på PSA og Think Classic direkte fra 120v DC fremdriftsbatteriet.  Ref: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3022.msg24734.html#msg24734
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#16
Spørsmålet var jo egentlig:

Sitat fra: 2EL på torsdag 29. september 2011, klokken 16:31
De kan jo lage flere utak med de to standarene. Hvis ikke har vi nok en gang en ny krig om standar. Vi alle husker Beta VHS krigen. VHS som var det dårligste alternativet vant. Er det noen som har noe mening om hva som er best av de to nye standarene?

Terminologien som benyttes er vel hurtiglading 10-50 kW og superhurtig >50kW

Og da tror jeg vi kan være enige om at i Europa vil ladepunkteter opp til 43 kW ha lavere kostnader for infraftruktur enn US standarden som krever CHAdeMO. For superhurtig lading spiller forskjell i standard liten rolle det blir uansett DC.

CHAdeMO har små kostnader på bilsiden.
Europisk AC 400V 63A har muligens høye kostnader på bilsiden avhengig av bilfabrikkenes valg av løsning, (enten vil motordriften benyttes, eller så vil det bli installert en lader som ikke kan utnytteden høye kapasitetn på stasjonen) .

US standarden og CHAdeMO er tilfredstillende både i USA og Europa, men unødvendig komplex i forhold til EU standard.

Europa standarden vil bryte ganske mye med vanlige distribusjon i USA og i USA og vil dermed i USA fordyre infrastrukturen der, og antagelig komme i komflikt med forskrtifter.

I Norge har vi såkalt IT nett 230V 3 fas fordeling untatt i nyere boligområder hvopr vi har 400V 3 fas TN;TT etc.
Det forhindrer ikke å benytte Europ standarden med 400V 3 fas for en lade-infrastruktur.

Hva er så best?
Vil CHAdeMO og 1 fas kladd bli en defacto standard før EU standardd rekker å få innpass?
Vil myndigheten favorisere rimlig infrastruktur, kanskje på bekostning av dyrere biler?
Hvordan løser bilfabrikkene ladeopplegget i bilen?
Etter hvert vil det nok koste noe å lade. Vil muligens prisen på offentlig DC lading være høyere enn prisen på AC lading? (DC Laderen skal jo også betales).
Vil på slike lade stasjoner med betalig prisen per kWh være avhengig av hvor mange kW bilen trekker, slik at somlelading blir billig, Hyrtiglading blir dyr, og superhurtiglading blir dyrest?

Rimligere infrastruktur kan bety fler ladepunkter altså bedre tilgang til stasjoner.

Som vanlig er det vanskelig å spå særlig om framtiden. ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 30. september 2011, klokken 00:25
CHAdeMO har små kostnader på bilsiden.
Europisk AC 400V 63A har muligens høye kostnader på bilsiden avhengig av bilfabrikkenes valg av løsning, (enten vil motordriften benyttes, eller så vil det bli installert en lader som ikke kan utnytteden høye kapasitetn på stasjonen) .

US standarden og CHAdeMO er tilfredstillende både i USA og Europa, men unødvendig komplex i forhold til EU standard.

Den store kostnaden for etablering av hurtiglading er tilførsel av strøm. Den kostnaden er nesten lik om man har 3x63A til Mennekes 3-fase lading eller 3x80A til en CHAdeMO lader (3x80A holder til 55kW). Selve laderne raser i pris, Nissan har annonsert en ny modell nå til under $10k, altså en pris på ca. 50.000 kroner. Det er peanuts i forhold til resten av kostnadene som i Norge er beregnet til 200-250k pr. ladeplass.

Nissan involverer seg mer og mer i infrastrukturbygging i Europa, planen deres innbefatter "tusenvis" av ladepunkter (CHAdeMO ladere) innen utgangen av 2012 og "titusenvis" innen 2015. Da kan man kjøre Europa på kryss og tvers og aldri være mer enn et par mil fra en hurtiglader. Etter min mening må dette være en bedre løsning enn dyre ladere i bilene.

En annen ulempe med store ladere i bilene er at mange vil utnytte dette hjemme også og lage stor belastning på strømnettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Her ser vi at Nissan tar noen strategiske grep. Dersom det finnes Nissan-kompatible hurtig-ladere spredt over hele Europa, får Nissan en fantastisk fordel i forhold til fremtidig salg, i motsetning til VW og de andre, som da må jobbe "mot strømmen". Nissan leder også an ved å være på markedet med elbiler allerede nå, mens WV og de andre Europeerne fremdeles sliter med konseptbilene sine.

Dette blir jo nesten som en pararell til formatkrigen på HD-DVD vs. BluRay. Her solgte SONY noen millioner Playstaton3 spillere med Blu-ray spillere, mens det nesten ikke fantes avspillere for HD-DVD. Dermed steg etterspørselen for BR og flere og flere filmselskaper satset på dette formatet, fordi det var det kundene etterspurte.

Det snodige her er jo at Nissan eies av Renault. Renault har etter det jeg skjønner ikke planer om CHAdeMO kompatibilitet på sine kommende elbiler. (Renault er tungt inne i "Better Place", og roter bort verdifull tid, ingeniørkompetanse og penger på det). Også PSA sliter med nesten det samme: De selger i-miev under eget navn, med CHAdeMO løsning, men vil ikke tilby dette på deres egenproduserte elbiler.

Jeg tror nok momentet for CHAdeMO løsningen er så stort at det ikke vil ta lang tid før Renault og siden PSA vil gå for CHAdeMO. Dermed blir resten av den europeiske gjengen med på opplegget også.

Jokeren vi kanskje glemmer her er Kina. Hva gjør Kina i forhold til hurtiglade-standarder?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lynet

Dette ble en meget bra og oppklarende diskusjonstråd  :)
Tusen takk for mange meget gode innlegg  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Jeg synes ikke det er utenklig om bilfabrikkene ønsker to løsninger en for Europamodellene sine og en for USA markede.
Det vil splitte markedet og gjøre det enklere for produsenten og opperere med ulike priser i de to områdene. :o 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

Kina er kanskje kommet lengst her, Chademo er vel maks 62,5kw . BYD lager ladere med sin egen std for opptil 100kw til lading av E6 og bussen K9

http://byd.com/charger.html

Hva er teoretisk maks her, før det begynner å bli seriøst problematiske spenninger og dimensjoner?

Ser at det jobbes med standarer for kontakter for opp til 1000v DC og 400A, IEC definerer vel alt som er under 1500V DC til å være lavspenning, så det er gjerne en maks fremtidig spenning?

Trikk, bybane, Trolley busser kjører vel alle på 750V DC nett, kanskje det nettet kan utnyttes også for ladestasjoner til busser i byer?

1500V/500A gir 750KW, da kan en fylle opp et 60Kwh batteri på 5 min? Da begynner det å nærme seg samme overføringskapasitet som en bensinpumpeslange...


Griffel

#22
Sitat fra: ovehei på torsdag 27. oktober 2011, klokken 23:52
Hva er teoretisk maks her, før det begynner å bli seriøst problematiske spenninger og dimensjoner?

Det er vel egentlig ikke en teoretisk maks. Heller det praktiske med diemmensjoner på ledninger og plugger. Se f.eks http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4172.0.html

Sitat fra: ovehei på torsdag 27. oktober 2011, klokken 23:52

Trikk, bybane, Trolley busser kjører vel alle på 750V DC nett, kanskje det nettet kan utnyttes også for ladestasjoner til busser i byer?

Antagelig ikke noen fordeler med dette. Ladespenning må uansett leveres fra en styrt likeretter så det er nok mer effektivt a distrubere energien via det vanlige 3 fase nettet.

Sitat fra: ovehei på torsdag 27. oktober 2011, klokken 23:52
Kina er kanskje kommet lengst her, Chademo er vel maks 62,5kw . BYD lager ladere med sin egen std for opptil 100kw til lading av E6 og bussen K9

http://byd.com/charger.html
1500V/500A gir 750KW, da kan en fylle opp et 60Kwh batteri på 5 min? Da begynner det å nærme seg samme overføringskapasitet som en bensinpumpeslange...

Teoretisk riktig men dimmensjonene vil nok overskride bensinpumpeslangen, og siden vii snakker om isolert kobbertråd blir den nok ikke like fleksibel heller. 2 enpolete kontakter tog størrelse (Altså slike som brukes mellom vogner) er nok nødvendig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA