Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felg i-Miev

Startet av Lynet, onsdag 12. oktober 2011, klokken 11:52

« forrige - neste »

Lynet

Det er tydeligvis vedtatt standard for ladeplugg for elbil:
http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=38343
Men bilnorge sier ikke hvilken standard!!

Er det noen som vet mer?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lynet

Interesant, ser ut som både 3-fas og DC i samme pluggen!

Vil Mennekes VDE-AR-E 2623-2-2 passe inn i denne, men da uten DC-lading?

Men J1772 passer tydeligvis ikke i dette systemet, hva da med oss som kjøper bil før 2017 og har J1772?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Sitat fra: Lynet på torsdag 29. september 2011, klokken 10:50

Men J1772 passer tydeligvis ikke i dette systemet, hva da med oss som kjøper bil før 2017 og har J1772?

Dere fortsetter å lade med kladden som ble kjøpt med bilen. Eller med CHAdeMO pluggen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 29. september 2011, klokken 11:31
Sitat fra: Lynet på torsdag 29. september 2011, klokken 10:50

Men J1772 passer tydeligvis ikke i dette systemet, hva da med oss som kjøper bil før 2017 og har J1772?

Dere fortsetter å lade med kladden som ble kjøpt med bilen. Eller med CHAdeMO pluggen.

Eller med en Mennekes-J1772 kabel. De er elektrisk kompatible.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Sitat fra: Griffel på torsdag 29. september 2011, klokken 11:31
Sitat fra: Lynet på torsdag 29. september 2011, klokken 10:50

Men J1772 passer tydeligvis ikke i dette systemet, hva da med oss som kjøper bil før 2017 og har J1772?
Dere fortsetter å lade med kladden som ble kjøpt med bilen. Eller med CHAdeMO pluggen.

Tanken min var at ladestasjonene blir ombygd til den nye standarden, da blir spørsmålet om det vil bli laget adaptere slik at nye ladestasjoner kan kommunisere med gamle biler med J1772 eller annet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ladefabrikken

De kan jo lage flere utak med de to standarene. Hvis ikke har vi nok en gang en ny krig om standar. Vi alle husker Beta VHS krigen. VHS som var det dårligste alternativet vant. Er det noen som har noe mening om hva som er best av de to nye standarene?

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på torsdag 29. september 2011, klokken 15:36
Tanken min var at ladestasjonene blir ombygd til den nye standarden, da blir spørsmålet om det vil bli laget adaptere slik at nye ladestasjoner kan kommunisere med gamle biler med J1772 eller annet.

For "treg"-lading er det som sagt bare å kjøpe en ladekabel med Mennekes-plugg i ene enden og J1772 i andre. Disse er å få kjøpt allerede i dag. Det er da snakk om en ren kabel, ingen "kladd" behøves. Denne løsningen er dermed klart å foretrekke fremfor schuko-kontaktene, både pga. mulighet for mer enn 16A og pga. enklere kabel.

Kun biler som støtter 3-fase lading vil ha nytte av Mennekes-plugg på selve bilen. Biler med 1-fase lader er det bedre å utstyre med J1772-plugg selv i fremtiden.

For hurtiglading er det ikke mulig å si noe sikkert ennå. Om combo2-varianten som foreslåes er elektrisk kompatibel med CHAdeMO kan det brukes en enkel kabel der også. Hvis ikke må hurtigladerne evt. utstyres med begge typer. Med det antallet CHAdeMO kapable biler som vil være på veiene i 2017 er det uansett lite trolig at CHAdeMO-laderne forsvinner med det første.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: 2EL på torsdag 29. september 2011, klokken 16:31
De kan jo lage flere utak med de to standarene. Hvis ikke har vi nok en gang en ny krig om standar. Vi alle husker Beta VHS krigen. VHS som var det dårligste alternativet vant. Er det noen som har noe mening om hva som er best av de to nye standarene?



Tja, Den ene er europisk og tilpasses det EU anbefalte TN nettet 3 fas 400V AC. Mens den andre er tilpasses USA/Japan splittfase system 110/220V for AC lading 1 fas. Det vil si at den europiske standarden tillater større lader innebygget i bilen enn USA standarden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 29. september 2011, klokken 17:07

For "treg"-lading er det som sagt bare å kjøpe en ladekabel med Mennekes-plugg i ene enden og J1772 i andre. Disse er å få kjøpt allerede i dag. Det er da snakk om en ren kabel, ingen "kladd" behøves. Denne løsningen er dermed klart å foretrekke fremfor schuko-kontaktene, både pga. mulighet for mer enn 16A og pga. enklere kabel.


Forutsatt at du kobler deg til en "Mennekes-kontakt". Skal du ha denne løsningen hjemm blir det altså en "kladd" som en del av "Mennekes-kontakten". Du slipper kladden på kablen og kan benytte alle ladestasjoner som har "Mennekes-kontakt" uten å bekymre deg om sikringsstørrelse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 29. september 2011, klokken 19:41
Tja, Den ene er europisk og tilpasses det EU anbefalte TN nettet 3 fas 400V AC. Mens den andre er tilpasses USA/Japan splittfase system 110/220V for AC lading 1 fas. Det vil si at den europiske standarden tillater større lader innebygget i bilen enn USA standarden.

Det stemmer, den europeiske varianten klarer 43.5kW (63A 3-fase 400V) mens den amerikanske klarer 19.2kW (240V 80A enfase).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#11
Hva som er best, den Europiske gir billigere infrastruktur, og kanskje dyrere biler. USA standard dyrere infrastruktur.

Når jeg skriver kanskje på det med biler er det litt avhengig av om noen vil benytte seg av muligheten med å benytte motordriften som lader.
(Forutsatt at bilen har 3fas AC motor, altså ikke aktuelt for biler med DC motor som for eksempel min P106)
Det er nok enklere og tilpasse motordriften som trefaslader enn som enfasladre, men Tesla hadde vel en patent der.

Helt rett fram er det ikke det må passe med spenninger og slikt, så systemet må designes med tanke på dette fra starten av.

(Motordriften er altså den dingsen som sitter mellom batterier og motor og som gjør det mulig å regulere farten, på USA Engelsk ASD adjustable speed drive, vanlig i europa VSD variable speed drive eller VFD variable frequency drive)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 29. september 2011, klokken 20:21
Hva som er best, den Europiske gir billigere infrastruktur, og kanskje dyrere biler. USA standard dyrere infrastruktur.

Billigere infrastruktur ja, siden kabelen ikke følger ladepunktet. Men på bilprisen har det neppe noen innvirkning. Laderne vil ha DC inn, om du likeretter fra 1-fase eller fra 3-fase spiller liten rolle. Det er faktisk bedre å likerette fra trefas. Det som vil påvirke prisen er hvor stor lader de installerer, og det kan monteres større ladere i europeiske biler. Men for en bil med f.eks 12kW lader vil det spille minimal rolle om man har 1-fase 230V 52A inn eller om du har 3-fase 400V 18A inn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#13
Det jeg mente var at dersom du skal hurtiglade med USA standard er det DC, fra en CHAdeMO, en ganske kostbar sak.

Skal du hurtiglade 3fas europisk 43 kW betyr det en kraftig 3 fase lader i bilen, men en vesentlig enklere stasjon. En lader i bilen som har glede av dette er enten en kraftig lader som selvfølgelig gjør bilen dyrere enn den med 16A lader, eller motordriften i bremsemodus noe som kanskje ikke blir dyrere enn en 16A  enfaslader. Dette er selfølgelig mer brysomt i USA hvor basis må være en enfas lader mens driften leverer 3fase til motoren, nettet kan dermed ikke bli kompatibelt med bremsemodus fra motoren.

På de 43 kW ladestasjonen vil det være kabel, kablen som følger med bilen blir for tynn.


Sitat fra: jkirkebo på torsdag 29. september 2011, klokken 21:04

Laderne vil ha DC inn
Laderen i bilen vil ikke ha DC inn. Enten er det en lader i bilen som får AC inn og leverer DC til batteriene, Eller DC kommer fra en stasjonær lader til batteriet utenom bilens lader, men den stasjonæreladeren styres fra bilens kontrollelektronikk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 29. september 2011, klokken 21:19
Det jeg mente var at dersom du skal hurtiglade med USA standard er det DC, fra en CHAdeMO, en ganske kostbar sak.

Skal du hurtiglade 3fas europisk 43 kW betyr det en kraftig 3 fas lader i bilen, men vesentlig enklere stasjon. En lader i bilen som har gled av dett er enten en kraftig lader som selvfølgelig gjør bilen dyrere enn den med 16A lader, eller motordriften i bremsemodus som kanskje ikke blir dyrere enn en 16A 1 faslader. Dette er selfølgelig mer brysomt i USA hvor basis må være en enfas lader.

På de 43 kW ladestasjonen vil det være kabel, kablen som følgr bilen blir for tynn.

Laderen i bilen vil ikke ha DC in. Enten er det en lader i bilen som får AC inn og leverer DC til batteriene, Eller DC kommer fra en stasjonær lader som styres fra bilens kontroll elektronikk.

Hvis du kan kalle 43kW hurtiglading da. CHAdeMO går opp til 100kW, dog er de fleste som nå installeres på rundt 50kW. Ingen biler tar mer foreløpig, men muligheten er der (500V 200A).

Du må nok ha kabel selv til Mennekes 43kW lading også ? Spesifikasjonene tilsier at ladepunktene kun skal ha et stikk, ihvertfall de jeg har sett. Mennekes-kabler får du i 16A, 32A og 63A utgaver. Det er en motstand som koder hvilken strømstyrke kabelen tåler. Har du en 43kW EVSE, bil med 43kW lader og en 16A kabel får du kun 11kW.

Slik jeg leser det nye forslaget må du ha kabel selv til DC lading også med Mennekes-Combo2 typen. Det åpner for mulighetene til å lage en Mennekes/combo2 til CHAdeMO kabel om de er elektrisk kompatible.

Sannsynligvis ville det gått helt fint å fore laderen i f.eks en Leaf med 230V DC (ikke at det er noe poeng i det). Dette gjelder de alle fleste power-supply av switch-mode typen, AC inn går rett igjennom en likeretter og den gjør ingenting med DC. Deretter går strømmen gjennom en DC-DC konverter av boost-typen for å øke spenningen til batteriladespenning (på Leaf opptil 394V).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA