Hovedmeny

Medfølge kabler?

Startet av Håkon77, torsdag 23. august 2018, klokken 00:55

« forrige - neste »

Håkon77

Det følger bare med 10A stikkontakt-lader eller type2 også?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

trykkertor

Nødlader med vanlig stikkontakt og type 2 kabel følger med.

Helix

Er type 2 kabelen inkludert i prisen eller står den som en egen post i kontrakten? Da jeg kjøpte min Kia Soul EV hos BOS så var det oppført en type 2 til type 1 ladekabel i kontrakten til kr 2000,- . Da fruen allerede hadde en slik kabel til sin Soul så fikk jeg strøket den og sparte de pengene.

Spajderman

Mulig forskjellige forhandlere har forskjellig praksis på dette, men den er inkludert i bilprisen hos min forhandler.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Fra og med i fjor ble det vanlig praksis at type 2 kabel er inkludert hos de aller fleste bilmodellene.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Trond.m

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 23. august 2018, klokken 11:09
Fra og med i fjor ble det vanlig praksis at type 2 kabel er inkludert hos de aller fleste bilmodellene.
Det står i prislisten at det er inkludert 7.5 m Type 2 kabel for 32A

Biff

Håkon77

Det var noe drit. Jeg kjøpte en rett etterpå jeg postet.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Jon Braathen

Sitat fra: Håkon77 på fredag 24. august 2018, klokken 11:03
Det var noe drit. Jeg kjøpte en rett etterpå jeg postet.

Midt på natta?  Ring nettbutikk og stopp kjøpet før de sender..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Limodriver

Eneste løse ladekabel jeg kan se noe poeng i å kjøpe foruten det som følger med er EV-Institute sin justerbare som kan lade med opp til 32a strømstyrke. Her kan en lade med 32a fra en fas industrikontakt med 32a strømstyrke. Dersom denne monteres hjemme skal det være b-vern på kursen.

Det fine med denne ladekabelen er at en kan lade med 6a om nettene som vanlig lading og øke til 10, 16 eller 32 ved behov. Slik jeg vurderer det vil det for de fleste holde å klattlade med 6 amp om natten og da topper en heller ikke batteriet til vanlig. I tillegg får en moderat belastning av eget strømnett.

Håkon77

Kjøpte 10meter med tanke på bruk hjemme. Får selge orginal kabelen etterhvert.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Cral

Eller så beholder du 10 meteren hjemme, om nødvendig låst fast med hengelås til en bøyle, og har den andre liggende i bilen og bruker den kun når det er nødvendig.

Jeg liker ikke fastmontert kabel i laderen, men jeg syntes det var veldig greit å ha tre kabler. En fast låst på jobben, en hjemme og en i bilen. Da var det bare en kontakt ut og inn, og ikke noe jobb med kabelen....
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Limodriver

Noen som vet om ladekabelen automatisk låses fast i Kona ved lading?

Med andre ord vil det være nødvendig å låse ladekabelen på noen måte for at den ikke skal stjeles?

trykkertor

Du kan stille bilen inn på at kabelen er låst til bilen, og du må trykke "låse opp dørene" for at den også skal slippe kabelen.
Det er også mulig å stille bilen til Auto, så den er låst så lenge den lader, men slipper taket på "charging complete". (F.eks hvis du står på et felles ladepunkt og vil at andre skal kunne ta "pistolen" når din Kona EV er ferdig.)

Håkon77

Skal dele ladestasjon i med kvinnfolket i egen garasje så tyveri er ikke noe tema. Men jeg trenger litt lengde da det er praktisk å slippe å kjøre inn i garasjen for å lade.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA