Bremseservice nødvendig årlig?

Startet av Trinity, søndag 19. august 2018, klokken 10:35

« forrige - neste »

OhmPaPa

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. mars 2019, klokken 10:32
Satser på å lage en enkel DIY når tiden kommer. Virker som mange etterspør det  :)

Da får du i allefall en smiley fra meg.  :D

JLie

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 30. mars 2019, klokken 11:50
Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. mars 2019, klokken 10:32
Satser på å lage en enkel DIY når tiden kommer. Virker som mange etterspør det  :)

Da får du i allefall en smiley fra meg.  :D

Bifalles! Jeg klarer ikke helt å legge fra meg hjemmemekkern i meg selv om jeg har kjøpt elbil. Bremsesystemer er heldigvis omtrent slik de har vært siden tidenes morgen.
Tesla Model S 90d - 2016

Hyperstress

Gjerne DIY på bytte av bremsevæske også :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Det skal gjøres så sjelden og koster såpass lite at jeg tar det på verksted :)

JLie

Det er i hvert fall en enkel sak å sjekke kvaliteten på bremsevæske. Med en liten bremsevæsketester. Den dypper man bare ned i reservoaret og leser av på et display om væsken bør byttes eller ikke.
Tesla Model S 90d - 2016

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

Wibla

Du finner de på både biltema og ebay, ca. samme typen også. Biltema tar 199 kr, fra ebay koster de typisk 25 kr :D

Vi i NSK har noen eldre analoge testere fra Biltema som vi bruker på teknisk kontroll før kjøring på bane, fungerer flott.
2018 Tesla Model S 75D

elekTrond

Mange bra tips her allerede. Vil bare nevne at bremsevæska kan se blank og fin ut oppe i reservoaret, mens den nede i calipern væska blir "slitt" og får en rusten kulør som minner av avkoket fra te. For en rask visuell kontroll, tapp av en kort stråle fra hver caliper ved å "lufte ut" med egnet verktøy mens en medhjelper øver tilstrekkelig trykk på bremsepedalen. Husk å følge med på væskenivået i reservoaret.

Bremsevæske er hygroskopisk, dvs. at den trekker til seg vatn, som igjen senker kokepunktet. Dette fører igjen til damplås og tap av bremsetrykk. Varmgang framskynder denne prosessen, noe vi "aldri" ser på elbiler, i hvert fall ikke i samme grad som på automobiler uten regeneréring.

Lufting og skifting av bremsevæske gjøres til en énmannsjobb med nymotens vakuum/trykkluft-verktøy som monteres i stedet for lokket på bilens reservoar. Voilá! Onkel Bjarne er tanta di!
'13 Mjau

Hyperstress

Er det så enkelt som at en kan sjekke bremsevæske annethvert år, og om testen er ok, så er det bare å kjøre videre?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

Muffinman

Jeg kjører uansett 3-ish år og får byttet på verksted samtidig med at eventuelle slitedeler skiftes. Tror ikke det blir så verst i det lange løp. På den tiden har vel bilen rullet 120-140k.

Cries

Denne tråden er for model S, men siden det er en etablert tråd om bremseservice, prøver jeg meg på et spørsmål om Model X.

Har fulgt guiden som Muffinmann har laget for skifte av klosser, som var utmerket, og takk for det!
Unntaket var dog bruken av tang, da klossene satt såpass fast at jeg måtte ta av kaliperen og bende klossene ut med skrujern, men nå er de fremre klossene smurt opp og jeg merker forskjell på bilen.

Men, så til spørsmålet:
Jeg har en høsten 2017-modell X, som har de nye bremsekaliperne bak, hvor parkbrems og bremseklosser er sammen. Disse har ikke samme demonteringsmetode som de fremme, og finner heller ikke pinner å slå ut for å få ut klossene

Er det noen som har tips til hvordan de bakre klossene kan nås, må kaliperen av?
Alle tips mottas med takk

Klykken

Gammel tråd, men.

Fikk prisestimat på garantiservice jeg skal ha nå, og ba samtidig om bremseservice. Pris for bremseservice er 2270kr ser jeg. I fjor skulle de ha meg til å betale 6500kr for den (men de kræsja bilen og jeg fikk det gratis + oppretting og lakkering).

Det som er bedt om å blitt tatt på garanti står det faktisk "Basic vehicle limited warranty" på nå, istedet for "Goodwill". :) Ny praksis tydeligvis.

EDIT:
Mulig jeg hadde mer som skulle gjøres på siste service, ser jeg. Første innlegg i denne tråden sies det 1800kr (men det er eks. mva).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JR Ewing

Sitat fra: Cries på fredag 10. mai 2019, klokken 09:09
Denne tråden er for model S, men siden det er en etablert tråd om bremseservice, prøver jeg meg på et spørsmål om Model X.

Har fulgt guiden som Muffinmann har laget for skifte av klosser, som var utmerket, og takk for det!
Unntaket var dog bruken av tang, da klossene satt såpass fast at jeg måtte ta av kaliperen og bende klossene ut med skrujern, men nå er de fremre klossene smurt opp og jeg merker forskjell på bilen.

Men, så til spørsmålet:
Jeg har en høsten 2017-modell X, som har de nye bremsekaliperne bak, hvor parkbrems og bremseklosser er sammen. Disse har ikke samme demonteringsmetode som de fremme, og finner heller ikke pinner å slå ut for å få ut klossene

Er det noen som har tips til hvordan de bakre klossene kan nås, må kaliperen av?

Har tatt bremseservice både foran og bak på min 17 mod X.
Bak skrudde eg berre av caliper og fekk ut klossane på den måten.
Obs! Bilen må stå i nøytral og uten håndbrekket på for å få demontert caliper og klosser. Trur kanskje at eg aktiverte tow mode for å få dette til? Pga dette så må en sikre bilen godt for å unngå at den triller av gårde og ramler av jekken.

Bak såg det for øvrig veldig bra ut sammenligna med foran, så ikkje nødvendig med service like ofte var konklusjonen min.
Model X100D, 7s, premium, oppgradert autopilot.

jokke

Sitat fra: JR Ewing på mandag 24. februar 2020, klokken 16:23
Sitat fra: Cries på fredag 10. mai 2019, klokken 09:09

Men, så til spørsmålet:

Har tatt bremseservice både foran og bak på min 17 mod X.
Bak skrudde eg berre av caliper og fekk ut klossane på den måten.
Obs! Bilen må stå i nøytral og uten håndbrekket på for å få demontert caliper og klosser. Trur kanskje at eg aktiverte tow mode for å få dette til? Pga dette så må en sikre bilen godt for å unngå at den triller av gårde og ramler av jekken.

Bak såg det for øvrig veldig bra ut sammenligna med foran, så ikkje nødvendig med service like ofte var konklusjonen min.
14mm fastnøkkel for å skru av kaliber, veldig enkel jobb

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA