Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 38Ah NiCd Enkeltseller fra SaftNife (SCH 38)

Startet av pae_ev, lørdag 27. oktober 2007, klokken 16:01

« forrige - neste »

pae_ev

Hei,

noen som har noen erfaringer/innspill å komme med vedr. hvilken type girkasse (automat eller manuell) hvis man skal bygge/konvertere egen bil?

Mvh
Paul A Enger

bosonic

Hei Paul,
det er kanskje lurest å fortsette  inne på konverteringstråden. Du skal komme inn der nå med 5 innlegg?

Forøvrig så er det absolutt best å montere elmotoren på en manuell gearkasse, primært pga av at den har mindre tap.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

-rm

For de som bygger selv, er det noen som faktisk bruker girene som for en vanlig bil?
Var på en elbilmesse der noen finske skulle vise et drivsystem som virket. For demonstrasjonen sin del hadde de bare pakket utstyret inn i en vanlig bil med manuell kasse og sa at hvis man skulle kjøre i byen kunne man ha den i 2. gir, mens hvis man skulle kjøre langt kunne man ta den i 4. eller 5.. Noen som girer mens bilen ruller?

bosonic

Med stor nok motor kan du kjøre med samme gear over allt.

Men når en først har muligheten, er det en fordel å gire, både for å kjøre økonomisk og å spare motor.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Det er utvilsomt en fordel å kunne skifte utveksling, og ha enkel reversering. Men med elmotorens dreiemomentkurve trengs egentlig ikke mange gear.
På Hoppetussa brukte jeg originalkassen og koblet ankeret direkte på gearkassens inngående aksel, uten clutch. Å skifte gear ble som å geare en usynkronisert kasse, med passe rytme oppover, og dobbeltclutching nedover.
Om en benytter en bil med Frontmotor og bakhjulsdrift, vil en kunne benytte høygearet eller "direkten". Da blir det bare overføringstap i et ledd, kronhjul og pinjong.
White Zombie benytter denne løsningen, men uten gearkasse, og omkring 4:1 utveksling. Dette krever stort dreiemoment fra motoren, mao en litt stor motor.
En varebil bakaksel med store hjul har 5 eller 6:1 utveksling, og det går da an å bruke mindre hjul slik at utvekslingen blir tilpasset en mindre motor.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA