Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjer 8 oktober ?

Startet av daggad, mandag 10. oktober 2011, klokken 21:43

« forrige - neste »

gbzdoc

Så vidt jeg har skjønt vil du aldri trekke mer enn 10A med en 10A EVSE unit. (Den som følger med bilen.)

Altså vil du i et tilfelle hvor oppvarming startes mens full lading fortsatt foregår få begrenset eller ingen effekt på ladingen mens bilen varmes opp.

Med 10A EVSE vil du heller ikke kunne oppnå maks effekt på varmeapparet uten å trekke strøm fra batteriet i tillegg. Men om bilen da begrenser effekten eller trekker fra barteriet aner jeg ikke.

eivisa

Du kan sette prioritering om hva som skal prioriteres. Lading før oppvarming eller motsatt.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Joffe69

Sitat fra: andersbr på lørdag 12. november 2011, klokken 15:47
Hei!
Jeg vurderer Leaf og har grublet litt på dette med montering av Webasto / Eberspacher.

Etter å ha lest litt i 2012 servicemanualen tror jeg at en slik varmer kan integreres direkte i det orginale væskesystemet på en elegant måte.  Jeg har dokumentert et forslag i google docs som dere kan finne på denne linken:
https://docs.google.com/document/d/1nkyjJjsgaheIFumci4tuiQ3y7Mit3f45I4XaZpDFDBk/edit

Om det er plass til en slik varmer vet jeg ikke. Og så var det montering av brennstofftanken da..

-Anders

Hallo Anders endelig en som har skjønt dette med at Xstra varme er viktig. Har sett på bilen hos forhandler og jeg tror at det er plass på V.S foran sett forfra. Muligens også H.S foran
Håper at du forsker videre på dette. :D :D

Blip

Sitat fra: andersbr på lørdag 12. november 2011, klokken 15:47Jeg har dokumentert et forslag i google docs som dere kan finne på denne linken:
https://docs.google.com/document/d/1nkyjJjsgaheIFumci4tuiQ3y7Mit3f45I4XaZpDFDBk/edit

:-D Slikt liker vi! Det burde tom. være mulig for nissan å selge/montere dette som ekstrautstyr 100% integrert...

• Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

andersbr

Om Nissan ikke tilbyr slikt ekstrautstyr snart så er jeg sikker på at Webasto/Eber lager et Leaf monteringskit slik de har til mange andre bilmodeller.

Spørs om "Zero emission" emblemet må av da ::)

Lynet

Nå når det er blitt varmere i været har jeg oppdaget at hvis man vil ha vifta til å ventilere bilen kobles varmekolben inn selv om tempen settes til 16 grader når det er 16 grader og sol ute og inne i bilen er det nærmere 30!
Så da blir løsningen å sette opp vinduet og slippe inn masse støy og støv  :(

Jeg elsker automasjon hvis jeg får programere det selv!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Dette er diskutert tidligere, men 16C er i praksis kjøling (og da går A/C).
Prøv 16.5C :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

gbzdoc

Det stemmer ikke med mine erfaringer. Hvis jeg setter tempen ned (har den som regel på mellom 18 og 20 litt ettersom hva som passer) og skrur av A/C så blir strømtrekket til null mens vifta gir luft uten noe forbruk på klima-anlegget.

Skrur jeg A/C på så går forbruket litt opp og luften kjøles til en deilig frisk bris. :)

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 15. mai 2012, klokken 16:52
Nå når det er blitt varmere i været har jeg oppdaget at hvis man vil ha vifta til å ventilere bilen kobles varmekolben inn selv om tempen settes til 16 grader når det er 16 grader og sol ute og inne i bilen er det nærmere 30!
Så da blir løsningen å sette opp vinduet og slippe inn masse støy og støv  :(

Jeg elsker automasjon hvis jeg får programere det selv!

Skru ned viftehastigheten, det pleier å hjelpe...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 15. mai 2012, klokken 17:59
Dette er diskutert tidligere, men 16C er i praksis kjøling (og da går A/C).
Prøv 16.5C :)
Thomas

AC er selvsagt slått av. Saken er at varmekolben slår seg på når tempen i bilen er 30 grader utetempen er ca 16 og solen steker.

Vil bare ha inn frisk luft med viften.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

Ved å sette varmeapparatet på 16 grader vil det bare komme friskluft inn i bilen, det er et spjeld som hindrer gjennomstrømning i varmeveksleren.

Av en eller annen merkelig grunn er varmeapparatet satt til å varme opp vannet i varmeapparatet så lenge varmeapparatet er påskrudd, men med temperaturen på 16 grader er det et mekanisk spjeld som hindrer luft i å strømme gjennom radiatoren. Dette gjør at når vannet er oppvarmet så vil det ikke bli kjølt ned av luften i bilen uansett hvor høy viftehastighet du har. Det blir ikke det samme som å skru det helt av, men det blir ganske likt. Dette kan jeg ikke forstå som noe annet enn en tabbe i programmeringen.

Edit: Dersom du setter temperaturen til 16.5 grader vil spjeldet åpne for luftgjennomstrømning i varmeveksleren og du får varme på luften som kommer inn i kupeen. Dette vil selvsagt senke temperaturen på vannet i varmeapparatet som medfører at varmekolben igjen trekker strøm for å holde temperaturen på vannet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

Detter er sløsing med energi!
For det første blir det unødvendig oppvarming av 1,8 liter vann, og i tilegg relativt stort varmetap fra slanger og PTC-elementet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Bård

Jeg begriper ikke hvorfor Nissan som har utstyrt bilen med Air Condition ikke har gitt AC mulighet til å snu og virke som en varmepumpe nå en trenger oppvarming, da får en jo 3 ggr varme per KW i forhold til en kolbe...

BE

Jeg tipper det er den store nyheten på varmeapparatet på neste oppdatering av bilen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA