Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjer 8 oktober ?

Startet av daggad, mandag 10. oktober 2011, klokken 21:43

« forrige - neste »

daggad

Nå som høstløvene nærmer seg sine nye norske eiere, vil nok også kong vinter også tre opp på sin kalde trone og gjøre sitt til at de skal få noen kjølige første måneder i sitt nye hjemland.
Nok håpløs poesi..
Jeg bruker alltid å irritere meg over biltester der de kjører bilene på racerbane, diskuterer form og farger, teknikk i gearkasser og annet. Men ikke et forbannet ord om hvordan varmeapparatet virker og hvor fort frontruten defrostes !  ???
Dette er ting som faktisk er viktigere enn mye annet spesielt om vinteren. Jeg har 2 biler i dag. En diesel Toyota Verso og en bensin BMW 316. BMW'en er et eventyr om vinteren. Fort varm, god blåst og lynrask setevarmer. Versoen er som andre diesler treg. Setene også.
Hva så med Leafen ?
Jeg har forstått at den ville kunne fungere som en kupevarmer som vil gi varme ved lading. Innstilt via iPhone eller annet, eller etter en tidsplan. Det høres jo bra ut.
Men er der noen erfaringer på varme som hentes under batteridrift. Hvordan virkegraden er og hvor mye det trekker ?
Prøvde å finne noe på Leaf forum i USA men ble ikke så klok. Der er de mest ute etter kjøling..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Blip

Jeg blei fortalt av selger at varmeapparatet ville trekke litt mer enn 10A (230V). Det betyr at det faktisk vil trekke litt av batteriet siden ladekladden kun leverer 10A. Nok et argument for å oppgradere/kjøpe ny 16A.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

jkirkebo

Sitat fra: Blip på tirsdag 27. september 2011, klokken 21:10
Jeg blei fortalt av selger at varmeapparatet ville trekke litt mer enn 10A (230V). Det betyr at det faktisk vil trekke litt av batteriet siden ladekladden kun leverer 10A. Nok et argument for å oppgradere/kjøpe ny 16A.

Vel, bilen har et 5kW varmeelement. Dog har jeg lest at ved "pre-heating" bruker den ca. 1.5kW. Isåfall burde det ikke bli noe problem med 10A-kabelen. 1500W er omtrent det de fleste Defa-varmerne ligger på, så det burde holde.

Men det kan jo hende de norske bilene er programmert annerledes enn US-bilene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joakim Sveli

Jeg håper ikke forvarmen kjører full pupp på elementet. Da blir det for ubehagelig varmt både i garasjen og bilen
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

daggad

Hva er egentlig fakta vedrørende varme/vinterutstyr på Leaf ?
Jeg ser på detaljene om 2012 modellen i USA at denne skal leveres med varme i for og bakseter. Er det dette i den modellen som skal leveres her nå ?

Og er det et varmapparat på 5000w i Leafen ?? Jeg har ikke så god peiling på strøm og denslags men dette høres da mer ut som en peis...Er det slik at om en bruker for eks 1000w kontuerlig så tappes batteriet på 24 timer ? (om en står stille..)
Hva så med rekkevidden. Motoren er 80kW, men si at at vi trekker i snitt 50kW så vil da et varmeapparat på 5kW redusere rekkevidden med 10 % ?

Eller er jeg helt på jordet... ;D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: daggad på onsdag 28. september 2011, klokken 09:28
Og er det et varmapparat på 5000w i Leafen ?? Jeg har ikke så god peiling på strøm og denslags men dette høres da mer ut som en peis...Er det slik at om en bruker for eks 1000w kontuerlig så tappes batteriet på 24 timer ? (om en står stille..)
Hva så med rekkevidden. Motoren er 80kW, men si at at vi trekker i snitt 50kW så vil da et varmeapparat på 5kW redusere rekkevidden med 10 % ?

Eller er jeg helt på jordet... ;D

Tja. Bruker du 50kW kontinuerlig på motoren så holder batteriet til 20 min kjøring. Da ligger du nok i toppfart omtrent...

Ved 80km/t jevnt bør man klare oppunder de annonserte 160km. Da har man en kjøretid på 2 timer, med 21kW utnyttbart batteri blir det 10.5kW. Bruker varmeapparatet da 1kW reduserer det rekkevidden med ~9%. Bruker det 2kW reduseres rekkevidden med ca. 16% osv. Er det så inni gamperæva svinekaldt at varmeapparatet bruker 5kW kontinuerlig vil varmen legge beslag på 32% av den totale kapasiteten til batteriet. Da ender du opp med 14k.2Wh til fremdrift og 6.8kWh til varme sånn circa og rekkevidden er også redusert med 32%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Tusen takk for godt forståelig svar ! :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Joffe69

Det må da være muligheter får få montert inn en Webasto ell lignende?
Når man får plass til det i en Miev skulle en tro.

Aspiranten

Dersom Leafen er ferdigladet om morgenen, og ligger klar til bruk på 80%, vil forhåndstart av varmen forårsake at man må ha 16A kurs da?

Tenker hvis det er tilfelle at totalen blir høyere enn 10A.
Nissan Leaf

RogerB

Hei!

Er ny på forumet, og bestillte Leaf for et par måneder siden.
Jeg tok som option alle varianter for uten Blå eller Rød farge.

Så over til dette med varmeapparat, jeg kommer til å kjøre 110km pr dag og har også tenkt på dette med forbruket under kjøring.

Jeg har tenkt på en som dette http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30568872
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Kristian

Webasto fungerer kjempebra, alle disse eldre franske el-bilene har en slik men med bensin. Spørsmålet er om du finner plass til både den og dieseltanken. Kan bli vannskelig, normalt monteres nok denne på en dieselbil.

Tror du vil greie deg bra med det som eksisterer på Leafen, pass på at bilen er ordentlig varm når du starter , kjør deretter maks med setevarme og minst mulig varme ellers.

Går du for webastoen, tror jeg at jeg ville kikket etter en annen selger.  ::)
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

RogerB

He he he ja det der var bare et eksempel på modell Webasto Air to Air
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Lynet

Det er også varme i rattet, og det blir skikkelig varmt i løpet av sekunder.
Setevarmen kommer også fort.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

andersbr

Hei!
Jeg vurderer Leaf og har grublet litt på dette med montering av Webasto / Eberspacher.

Etter å ha lest litt i 2012 servicemanualen tror jeg at en slik varmer kan integreres direkte i det orginale væskesystemet på en elegant måte.  Jeg har dokumentert et forslag i google docs som dere kan finne på denne linken:
https://docs.google.com/document/d/1nkyjJjsgaheIFumci4tuiQ3y7Mit3f45I4XaZpDFDBk/edit

Om det er plass til en slik varmer vet jeg ikke. Og så var det montering av brennstofftanken da..

-Anders

mariowing

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 28. september 2011, klokken 12:12
Dersom Leafen er ferdigladet om morgenen, og ligger klar til bruk på 80%, vil forhåndstart av varmen forårsake at man må ha 16A kurs da?

Tenker hvis det er tilfelle at totalen blir høyere enn 10A.

Lading og varme kan settes opp med timer. Setter du at ladingen skal være ferdig f.eks. kl 06 så begynner ladingen x antall timer før dette for å nå 80% (eller 100%) til kl 06. Ladestart styres da automatisk ut i fra hvor mye strøm som er på batteriet. Det samme med forvarming; du setter opp når du skal reise (feks 0730) og bilen starter oppvarming i forhold til utetemp slik at den er passe varm til avreisetidspunktet. Setter du disse to slik at de ikke overlapper så vil du ikke ha noe problem med 10A sikring (så sant du ikke kommer veldig veldig sent hjem om kvelden da....)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA