Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Eberspächer D2 - hva nå?

Startet av renemeik, mandag 10. oktober 2011, klokken 19:53

« forrige - neste »

renemeik

Hei,
er der noen som har erfaringer med firmaet Alternativ Energi AS fra Grimstad? Jeg vurderer å kjøpe solceller og lurer på hvem jeg bør bruke. Har brukt dette firmaet før men er ikke helt fornøyd. Er der noen som vet om andre gode leverandører av slikt utstyr?

jkirkebo

Sitat fra: renemeik på tirsdag 27. september 2011, klokken 15:19
Hei,
er der noen som har erfaringer med firmaet Alternativ Energi AS fra Grimstad? Jeg vurderer å kjøpe solceller og lurer på hvem jeg bør bruke. Har brukt dette firmaet før men er ikke helt fornøyd. Er der noen som vet om andre gode leverandører av slikt utstyr?

Skal du kjøpe solcellepaneler er det helt klart billigst å importere selv fra USA. Da får du det til under halve prisen av de billigste panelene til Alternativ Energi og andre norske leverandører. Jeg har priset 240W paneler i litt kvanta og kom fram til under 4000,- pr. stk. inkl. frakt, moms og fortolling. I Norge får du knapt et 100W panel til 4000,-.

Se f.eks her, 185W panel til $323:

http://www.solar-electric.com/kykd185wapos.html

Bestiller man f.eks 4 slike, legger på frakt i USA til New Jersey og frakt til Norge via Jetcarrier + moms kommer det på rundt 12000,-, dvs. 3000,- pr. panel. I tillegg kommer en laderegulator som håndterer 20V paneler, den beste er vel Outback FM60 som da kommer på ca. 4000,-. Samlet pris 16.000 kroner for 740W. I Norge får du 280W til samme prisen, med en dårligere ladekontroller.

Klart, skal du ha et enkelt 60W panel er det liten vits i å styre med bestilling fra USA.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bly

Alternativ Energi selger 140W solcellepanel for kr 3900,- 85W panel koster kr 2500,- Disse panelene leveres med solarkabel ferdig koblet.
Det er nå mye billige panel ute i verdensmarkedet etter at mange store produksjonsprosjekt falt sammen i finanskrisen. Ulempen er at disse panelene er bygd for nettilknyttning. De har for høy spenning til å kobles direkte mot 12V system, og ekstern regulator. De kan heller ikke kobles via standard regulatorer. Man kan kun bruke spesielle regulatorer som kan ta inn høyere spenning enn anleggsspenningen. Disse store panelene er også svært utsatte for vindlast, så de må monteres skikkelig
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

jkirkebo

Sitat fra: Bly på tirsdag 27. september 2011, klokken 22:01
Alternativ Energi selger 140W solcellepanel for kr 3900,- 85W panel koster kr 2500,- Disse panelene leveres med solarkabel ferdig koblet.
Det er nå mye billige panel ute i verdensmarkedet etter at mange store produksjonsprosjekt falt sammen i finanskrisen. Ulempen er at disse panelene er bygd for nettilknyttning. De har for høy spenning til å kobles direkte mot 12V system, og ekstern regulator. De kan heller ikke kobles via standard regulatorer. Man kan kun bruke spesielle regulatorer som kan ta inn høyere spenning enn anleggsspenningen. Disse store panelene er også svært utsatte for vindlast, så de må monteres skikkelig

En MPPT kontroller er en stor fordel selv med 12V paneler da den får mer energi ut av panelene enn en standard kontroller. Et 12V panel leverer faktisk rundt 17V, har du da 12V batterispenning går 5V "til spille" med en vanlig regulator. En MPPT kontroller vil derimot konvertere 17V og f.eks 5A til 12V og 7A. I beste fall får man 40% mer ut av panelen, i snitt rundt 15-20%.

MPPT kontroller har stadig blitt billigere, de vil nok etterhvert helt erstatte vanlike regualtorer.

Montert direkte på hytteveggen er ikke vindlast noe problem. På stativ blir det annerledes, men staivene er bygget for å tåle vindlasten til det antall paneler de er bestykket med. Jeg har selv tenkt å sette 8 stk. 150W paneler på et stativ med dual-axis tracker til våren, det vil gi ennå 40-50% ekstra effekt. Paneloverflaten vil bli ca. 3.2x3.2m eller ca. 10m2. Monteres på 3m høyt 168mm stålrør forankret i en diger betongkloss.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA