Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Livet sammen med Kona

Startet av Gordon Retriever, fredag 10. august 2018, klokken 21:04

« forrige - neste »

rfagerdal

Huff, mye tekst. Beklager  ::)

Første gang jeg poster her, er egentlig en "lurker"  - følger nøye med på EL-Bil verden. Har eid : Kia Soul, VW e-Golf og Ioniq. Jeg og konen satt oss opp veldig tidlig på listen av Kona, men etterhvert som tiden gikk så fant vi ut den ble ALTFOR liten for familien i vår størrelse. To voksne, tre unger ( 1, 4 og 6 år ) og en hund.
Så kø-nummeret vårt det fikk svigermoren min, som fikk bilen Fredag 7. September og vi fikk låne den denne 13 - 16 September.

Generelt er jeg veldig imponert over bilen. Den gjør det den skal, gir en god kjøre opplevelse fra A - B og den er utrolig effektiv når den gjør det også.

Jeg liker å kjøre el-bilene som en vanlig bil og når en trykker på i sport mode så ligger den å dingler mellom 13 og 15 kw/h. Veldig imponedere for en så klumpete bil. Under normal kjøring så var den mellom 10 - 11 kw/h - dette er normale hastigheter mellom 30 - 80.
Det er en morsom bil å kjøre, den er litt "båtete" i svinger men hva skal en forvente ? Av det jeg har kjørt til nå så er e-Golfen den morsomte å kjøre. Den ligger som den skal i svingene når en gir på.

Lydstøyet føler jeg er overkommelig med de dekkene som følger med bilen, som det er blitt nevnt tidligere så hører mann som oftest på musikk når jeg kjører så det forsvinner vekk i det.

Lyd anlegget i bilen gir god lyd - ikke så veldig mye å si om dette.

Følte infotainment systemet "lagget" litt når jeg trykket på det, vet ikke hva de har gjort med dette siden ioniq - men responsen var ikke der.

Hud'en fungerer helt greit, ikke noe imponerende med den plast skjermen så den ble fort tatt vekk etter noen turer. Den gjør jobben, men er ikke nødvendig.

LED lyktene er gode, godt lys på kvelden og auto funksjonen fungerer heldigvis greit. Synd det ikke fungerer på samme måte som i e-Golf men så betaler en ikke i nærheten det samme.
Litt kjedelig at det er veldig mange halogen pærer på bilen ( mange bak) noe de burde gått vekk ifra.

Når det gjelder plass i bilen, så er jo dette snakket endel om. Om en har to unger med barnesetet så er det ingen problem, får plass til både framover-vendt og bakovervendt med god plass til de foran og ungene klarer å strekke på beine sine. Om en skal ha tre barnesetet i så må framsetet ofres for det tredje.
Hunde-bur er det ikke plass til i bagasjerommet, hunden måtte ligge løst baki der - veldig surt.

Hyundai har gjort en grei jobb med bilen, spesielt prisen er veldig imponerende - det er mye el-bil for pengene og det finnes ikke rekkevidde angst i denne bilen.

Om en ikke trenger en fullblods familiebil så gjør denne en veldig bra jobb i lang tid - premium merkene kommer ikke til å klare å matche denne bilen i verken pris eller rekkevidde på lenge.

Var desverre ikke noe flink å ta bilder under tiden vi har lånt den :(

Edit - fixet den litt.

Trond.m

Sitat fra: rfagerdal på søndag 16. september 2018, klokken 16:26

premium merkene kommer ikke til å klare å matche denne bilen i verken pris eller rekkevidde på lenge
Ja, det blir mye tekst når man skriver det samme flere ganger  ;)

Og du har helt rett...premium merkene klarer ....og ønsker heller ikke å matche denne bilen i pris  ;)

Skulle gjerne betalt 100K mer for en premium-bil i kompaktklassen. Går fortsatt å håper på elutgave av BMW 3-serie. Dessverre er de som nå nærmer seg produksjon altfor store for oss som ikke har familie med barn.

bno

@TM Det samme kunne vi tenkt oss som er to, men håper på at TM3 blir bra selv om en BMW 3 serie el hadde vært tingen.

rfagerdal

Sitat fra: TM på søndag 16. september 2018, klokken 17:05
Sitat fra: rfagerdal på søndag 16. september 2018, klokken 16:26

premium merkene kommer ikke til å klare å matche denne bilen i verken pris eller rekkevidde på lenge
Ja, det blir mye tekst når man skriver det samme flere ganger  ;)

Og du har helt rett...premium merkene klarer ....og ønsker heller ikke å matche denne bilen i pris  ;)

Skulle gjerne betalt 100K mer for en premium-bil i kompaktklassen. Går fortsatt å håper på elutgave av BMW 3-serie. Dessverre er de som nå nærmer seg produksjon altfor store for oss som ikke har familie med barn.

Herregud, var flink der ja ser eg. Limet inn litt for mye :)

Bushy

Men artig at noen faktisk skriver om sine erfaringer her da. Så vi andre som ikke har bil kan lese om noe annet en hvor mye man kan få på Finn...
S75D sept. 17

Håkon77

Må være noe galt med min da snittforbruk ligger på 16. Riktignok motorvei 110sone og lite trafikk, men likevel langt over det andre får til. Med Leafen hadde jeg lavere forbruk enn snittet, men da var ikke fartsgrenser over 90 særlig interessant.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Gibblay

Jeg har lånt bilen i to perioder nå, og jeg liker bilen veldig godt. Den er litt for liten for en fullverdig familie, men perfekt for et par som trenger en fornuftig bil. Foran føles det som mer enn nok plass, og den føles faktisk litt større enn hva målene på utsiden vil ha deg til å tro.

Det som gjør denne bilen avhengighetsskapene for meg er motoren. Vannvittig deilig drag i motoren, og det for det som er slikk og ingenting både i bruk og innkjøp. Vertfall hvis du ser bort fra de på Finn.no.

Jeg har hatt med meg flere som har prøvd den, og de var alle sammen begeistret for denne bilen. Selverklærte elbilskeptikere med dyre premium fossilbiler fikk rett og slett utfordret synspunktene sine. De vil nok ikke være så bastante i fremtiden. Som en sa:"alt flyter så sømløst", noe som er sant. Veldig synd for Hyundai at tilgangen begrenser salget på denne. Her kunne de hatt en bestselger i flere år fremover.

Gnilre

Sitat fra: Gibblay på mandag 17. september 2018, klokken 10:21
Veldig synd for Hyundai at tilgangen begrenser salget på denne. Her kunne de hatt en bestselger i flere år fremover.
Flere måneder tenker jeg, til desember 2018. Da kommer Niro. Plassen er bedre i Niro, men ellers mye det samme som Kona.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Håkon77

2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Gogs

Min erfaring er at (full)verdigheten blir mindre jo større familien og bilen er.  :laugh:
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Gibblay

Sitat fra: Håkon77 på mandag 17. september 2018, klokken 10:32
Hva er en fullverdig familie?

Jeg mer enn aner at du skjønte hva jeg mente. Å ta med to voksne + 2-3 barn på en lengre helg/ferietur i bilen vil jeg nok ikke ha gjort. Til det blir plassen for skrøpelig for Ola Nordmann.

Gibblay

Sitat fra: Gnilre på mandag 17. september 2018, klokken 10:30
Sitat fra: Gibblay på mandag 17. september 2018, klokken 10:21
Veldig synd for Hyundai at tilgangen begrenser salget på denne. Her kunne de hatt en bestselger i flere år fremover.
Flere måneder tenker jeg, til desember 2018. Da kommer Niro. Plassen er bedre i Niro, men ellers mye det samme som Kona.

Absolutt et godt alternativ den bilen. Får den mulighet for krok, så blir køene lengre enn lang på den bilen også. Kona synes jeg derimot er finere både utvendig og innvendig. Det er noe som teller det også.

Håkon77

Sitat fra: Gibblay på mandag 17. september 2018, klokken 12:18
Sitat fra: Håkon77 på mandag 17. september 2018, klokken 10:32
Hva er en fullverdig familie?

Jeg mer enn aner at du skjønte hva jeg mente. Å ta med to voksne + 2-3 barn på en lengre helg/ferietur i bilen vil jeg nok ikke ha gjort. Til det blir plassen for skrøpelig for Ola Nordmann.
He he.Nå har jeg ikke sett noen statistikk på hvem som har bestilt eller kunne tenke seg en Kona, men jeg antar at storfamilier ikke har hatt den som en aktuell kandidat. Men nå består en gjennomsnittsfamilie i Norge av 1,75barn så for mange i den gruppen kan den duga. Igjen avgjør familiens aktiviteter. Er det en sportsfamilie som skal ha med skiutstyr, sykler, store telt etc ofte så burde man melde pass.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Navl1

Ikke helt på emne for tråden, men kona El observert som taxi i Oslo i dag.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Gordon Retriever

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA