Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Livet sammen med Kona

Startet av Gordon Retriever, fredag 10. august 2018, klokken 21:04

« forrige - neste »

tuono

Sammenligner med Ioniq siden det er elbilen jeg har god nok erfaring med fra før.

- Konaen er mer "stumpete" oppsatt. Ioniq fremstår som mer komfortrettet i oppsettet til tross for forskjellen i opphenget bak.
- Varmepumpesystemet/distribusjonen virker bedre balansert i Konaen. Har noen dager med kjøring i -3 til -10
- Enten er det endring i traction control systemet på Kona, forskjellen i vektfordelingen eller en kombinasjon av begge, men det er himmelvid forskjell på egenskapene med hensyn til akselerrasjon på vinterføre. I Kona sin favør. Det samme gjelder kjøreegenskaper på vinterføre. Kona virker å være "bedre satt" mot underlaget.
- Ladeluka foran på Kona fyller seg med snø under kjøring. Forventelig også vann da. Så det kan jo bli riktig hyggelig ved væromslag på vinteren.
- Kona pakker adskillig mindre snø i og rundt hjulbuer samt på hekken.

Om man ser bort fra rekkevidden (Kona) og forbrukstall (Ioniq), er det egentlig bare personlige preferanser, behov for bakseteplass og hvor mye man vektlegger endel utstyr/funksjoner som bestemmer hvilken som er "best".

andy99

Ser flere har kjøpt gummi-innlegg til dørsidene etc.
Jeg kjøpte også et sett fra ali, og godt fornøyd. Var plaget med lekebiler fra ungene i bakdørene som skramlet, nå er alt mye roligere. Verdt 10 dollar (kjøpte på singels day). Settene på ali passer til det meste unntatt rom i midtkonsoll, koppholdere i midtkonsoll funker dog greit.
https://www.aliexpress.com/item/Vtear-For-hyundai-Kona-Encino-rubber-mat-door-mat-anti-slip-Cup-pad-Interior-decoration-accessory/32880258261.html
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

Etter å ha levd med Kona gjennom den første snøperioden har jeg gjort meg to erfaringer.

Ladeluken er lite egnet i snøvær. Når en lader bilen og set snør legger det seg snø både inne i lokket som skal være på selve kontakten og inne i rommet for lading. Dersom en ikke er nøye med å fjerne snøen får en ikke lukket ladeluken. Det enkleste er å bruke snøkosten og "finkoste" for å få bort all snøen slik at en får lukket ladeluken og holder det noenlunde tørt. Ved kjøring i minusgrader fyller det seg med slaps, tåke som kondenserer osv i ladeluken slik at den fryser fast til en viss grad. Jeg vurderer å legge på silikon for at snø og is skal slippe.

Antispinn og antiskrens imponerer ikke. Antiskrenssystemet tillater at bilen slipper i for stor grad før den korrigerer. Det samme med antispinn. Det representerer ikke noe problem i og med at en bare tar det litt mer med ro slik en gjorde tidligere. Hadde forventet noe mer raffinert antiskrens og antispinn i 2018.

trykkertor

Jeg har ikke snø eller is-erfaring enda. Men må si meg enig om at traction control på Kona Electric virker til å være rimelig dårlig. En Tesla klarer fint å kontrollere kreftene og likevel skyte avsted ute hjulspinn.
På Kona Electric gir den alt for mye hjulspinn, både på tørr og våt asfalt, samt også når en er i fart og trykker pedalen markant ned.
Et godt system bør slå inn tidligere enn Kona Electric gjør.
Til og med i Eco+ tillater bilen hjulspinn. Et modus som burde vært sløvet ned og særdeles energirestriktivt hvis det skulle leve opp til Eco+ merket.

trykkertor

Et nytt spørsmål om Kona Electric.
I bruksanvisningen står det at ved å holde "cruise control"-knappen inne noen sekunder, skal en kunne få normal cruise control uten adaptiv funksjon.
Har prøvd men får ikke aktivert "god gammeldags" dum cruise control. Hvordan får jeg aktivert den?

Er litt lei ACC nå, og kunne tenke meg vanlig cruise control.
(Særlig når folk skifter fil i ett sett og min bil begynner å bli litt ADHD med hensyn til fart og luker).

andy99

Flere som har piping i bremsene?
Mine bremser piper ved oppbremsing, spesielt ved lav fart og mot full stans (kø-kjøring).
Noe poeng å dra til forhandler?

AppleKnocker

Sitat fra: trykkertor på søndag 09. desember 2018, klokken 20:49
Et nytt spørsmål om Kona Electric.
I bruksanvisningen står det at ved å holde "cruise control"-knappen inne noen sekunder, skal en kunne få normal cruise control uten adaptiv funksjon.
Har prøvd men får ikke aktivert "god gammeldags" dum cruise control. Hvordan får jeg aktivert den?

Er litt lei ACC nå, og kunne tenke meg vanlig cruise control.
(Særlig når folk skifter fil i ett sett og min bil begynner å bli litt ADHD med hensyn til fart og luker).
Prøvd å holde inne knappen som regulerer avstand ved ACC?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Limodriver

Sitat fra: andy99 på mandag 10. desember 2018, klokken 21:03
Flere som har piping i bremsene?
Mine bremser piper ved oppbremsing, spesielt ved lav fart og mot full stans (kø-kjøring).
Noe poeng å dra til forhandler?

Jeg har en slags subbelyd i bremsene ved lave hastigheter. Det minner mest om rustne bremseskiver.

andy99

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 10. desember 2018, klokken 21:59
Prøvd å holde inne knappen som regulerer avstand ved ACC?

Det funket for meg, men veldig nedtur med "dum" cruise når jeg har blitt vant til ACC. Men kjekt å vite når været gjør at radaren blir blokkert. Selv om jeg tror litt teflon på plata foran skal hjelpe til å holde snøen unna.

Håkon77

Da må min antagelig taues ned til forhandler etter at jeg fylte spylevæske. Får ikke panseret i lås. Prøvde ganske mange ganger da det var flaut, men måtte gi opp til slutt. NAF har vært her og fikk det ikke til heller. Bakluka har til tider vært litt kjip å få i lås, men panseret vil ikke gå ned i låse posisjon overhodet.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Sitat fra: Håkon77 på søndag 16. desember 2018, klokken 19:16
Da må min antagelig taues ned til forhandler etter at jeg fylte spylevæske. Får ikke panseret i lås. Prøvde ganske mange ganger da det var flaut, men måtte gi opp til slutt. NAF har vært her og fikk det ikke til heller. Bakluka har til tider vært litt kjip å få i lås, men panseret vil ikke gå ned i låse posisjon overhodet.
Utrolig kjedelig filleting. Men du har kanskje «funnet» en av de mystiske siste servicekampanjer som vi ikke vet hva er enda :o

Håkon77

2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Håkon77

Fiffig. Lå ikke noen kampanje der på min. Får høre med dem i morgen hvordan de vil løse det.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Håkon77

Problemet med panseret er løst. Her var det min fremgangsmåte som var feil. På leafen legger jeg panseret ned på låsemekanismen og trykker lett ned. På Kona funker ikke det så her holder man panseret 25cm over låsemekanismen og slipper. Går i lås med ett smell. Kona liker det visst litt røfft.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA