Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Negative ting ved Nissan Leaf

Startet av Rilum, lørdag 08. oktober 2011, klokken 17:20

« forrige - neste »

Rilum

Det begynner nå å bli mange hurtigladere rundt om, men de er ofte plassert i samme "kvaral".
Personlig ønsker jeg dem mere spred langs hovedveiene sånn at det er mulig å bruke bilen også til langturer. Er selvsagt litt vansklig å "planlege" infrastruktur før man har erfaring med hvor langt bilene går under forskjellige forhold.

Den hurtigladern som er/kommer i kongsberg er et god eksemplet. Sentralt plassert og ved et kjøpesenter sånn at man får tiden til å gå når man lader.
For min del så var den akkurat det som skulle til for å kunne kjøre elbil til hytta  ;D

Venter spent på tilbakemeldinger på hva dere andre ønsker, oppdaterer kartet under fortløpende.
Når det har kommet endel ønsker tenkte jeg å lage en avstemning.

http://kart.gulesider.no/m/awCi2 (oppdateres fortløpende)
(har tatt litt av, men moro å leke med tanken  ;) )

PS: startet denne tråden forje uke også, men forsvant ved server problemene til elbilforumet.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

gbzdoc

På Strandtorget i Lillehammer er en soleklar vinner for meg. :)

En der i tillegg til den på Hamar vil gi gode muligheter for å kjøre elbil på Hytta, selv om det ikke er støm på hytta.

Elmo

Sitat fra: Rilum på søndag 25. september 2011, klokken 21:48
Personlig ønsker jeg dem mere spred langs hovedveiene sånn at det er mulig å bruke bilen også til langturer. Er selvsagt litt vansklig å "planlegge" infrastruktur før man har erfaring med hvor langt bilene går under forskjellige forhold.
Det går an å planlegge. Her er et godt eksempel til gjentagelse
http://elbil.no/ladestasjoner/472-hurtiglada-hordaland
Et lite sitat fra artikkelen:
"Vestlandsrådet som består av de fire fylkesordførerne, vedtok 7.september at det fra Stavanger til Kristiansund skal bygges hurtigladere med om lag 10 mils avstand. Derfor er vi i kontakt med Møre og Romsdal fylkeskommune, som igjen er blitt kontakta av kraftlag i fylket. Responsen er meget positiv. Idag skal jeg snakke med klimakoordinatoren i Sogn og Fjordane for å komme videre her."
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Rilum på søndag 25. september 2011, klokken 21:48
Venter spent på tilbakemeldinger på hva dere andre ønsker, oppdaterer kartet under fortløpende.

Du kan plassere følgende for min del, i prioritert rekkefølge:

Dokka sentrum
Gran v/Gran-senteret
Gjøvik v/CC-senteret
Elverum sentrum
Trysil v/kjøpesenteret
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rilum

Må si at jeg er litt skeptisk til at 10 mil mellom er nok i enkelte tilfeller.
f.eks e6 mellom Otta og Støren, 4 personer i en "trilling" på vinterstid.

193km   Støren    66,0 moh.
160km   Berkåk    450,6 moh.
125km   Oppdal    544,9 moh.
89km   Kongsvoll    886,5 moh.
78km   Hjerkinn    1017,0 moh.
46km   Dombås    659,3 moh
34km   Dovre    485,3 moh
0km   Otta    287,7 moh

Min eneste erfaring så langt er et døgn med i i-Miev på sommerføre, men selv da på "flat" vei så virket det som at 10 mil var utenfor rekkevide. Nå er det jo solgt veldig mange av de bilene, så erfaringer fra dem er velkomene i denne diskusjonen :-)
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

xzornixz

Jeg pendler Vats - Stavanger, 80 km/t hele veien og to undersjøiske tunneler, 105 km totalt... Går helt fint på vår, sommer og høst i alle fall...

sven erik

ja  det er bra å ha de i nærheten av noe sånt men det går såpas raskt at en begøver ikke mer en en kaffe kopp eller for de som røyker  å ta seg en røyk 
men her i landet øser vi på en del hurtigladre i oslo bergen å de store byene  men hvorfor ikke jøre som tyskland hver 5 mil langs mottorveiene først  da ville en ha en bil som  blir  nommer 1  ja jeg har skjekket tyskland å frankrike er bedre en oss på lade delen  skal selv kjøre elbil til spania i år  mest sansynlig men bare en lader i vestfold hadde blitt bra å om man bytter ut den som hvar til de gamle på foksrød blir det ikke dyrt heller å bare et par km fra e18 men

El-vis

Må jo ha noen langs E16. Sollihøgda, Hønefoss og videre nordover. Får jeg ladet ca på Hønefoss har jeg fjellturen med elbil innen rekkevidde...  ;D
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

sven erik

ja vi kann ønske oss hurtig lading men  de får 5 i oslo som sikkert ikke kommer til å bli noe sælig brukt for de fleste som bor der  har ikke så mye brukt for det mellom job å jemme  men får en så  en kunne dra på hytta eller som jeg vil  ta meg en tur til oslo  og ja ta en tur både til bergen å kristiansand  uten å bruke flere dager  norge tenk mljø

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på mandag 26. september 2011, klokken 22:01
ja vi kann ønske oss hurtig lading men  de får 5 i oslo som sikkert ikke kommer til å bli noe sælig brukt for de fleste som bor der  har ikke så mye brukt for det mellom job å jemme  men får en så  en kunne dra på hytta eller som jeg vil  ta meg en tur til oslo  og ja ta en tur både til bergen å kristiansand  uten å bruke flere dager  norge tenk mljø

Ikke glem oss som bor 10 mil sør for Oslo og har hytte nord for Oslo da. Jeg kommer til å få bruk for laderne både i Oslo, på Minnesund (kommende) og Hamar.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

ja men en er greit men hvorfor 5  å er det ikke ok om  vi fikk en her nede i vestfold å  da kunne vi kjørt mer med våre elbiler en må jo se hvor det er en del trafikk  jeg selv kjørte  herfra til nermeste hurtiglade stasjon i sanvika å jemm i jenn men for å greie dette gikk det i 65 på motorveien å i oppover bakker 45  men  om vi får fler  kan en lade oftere  å ha høyere fart  selvklart drammen jelper litt

svingen

Ville vært kjekt med en i seljord (Telemark) eventuelt Notodden :) ser ikke ut som det er så mange planer om lader slik att man kommer seg fra oslo til bergen,noe som ville vært kjekt :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Rilum

svingen : Seljord er lagt til, avstand til Kongsberg 92km (der finnes hurtiglader allerede)
Avsand til Porsgrunn 85km, Skien litt kortere, regner med at det bør komme noe en av de plassene.
Rettning bergen så er det Haukli neste ønske på ca 90km (men mye oppoverbakke, men enkelt motsatt vei  ;D)

sven erik : Jeg syntes også at det er nok i Oslo nå og at det er bl.a vestfold sin tur. Det vil jo komme alle elbil eierne i oslo tilgode også, da de får mulighet til å dra på langtur (til hytta si i vestfold).
Selve ladetid fra 0-80% går jo fort, men er redd de fleste får behov for å lade nærmere 100% for å komme frem til neste stopp, da går jo tiden. Samt om mange begynner å bruke elbil til hyttene sine så er jeg redd det fort kan bli lang tid et par ganger pr uke. Det ville jo selvsagt løse seg med hurtiglader hver 5mil, men det er nok LANGT frem i tid, så vil tro alle elbiler går 20mil pr lading før det skjer. (vi bor tross alt i norge, her har vi jo ikke engang penger til å vedlikeholde veiene  >:()

jkirkebo : Dere er jo ikke glemt, dere har jo allerede fått. Sarpsborg, Moss og som du nevner oslo, minnesund og hamar. Dinne andre ønsker er nå lagt til  :)

adda: Hønefoss er lagt til avstand til  ekisterende hurtigladere derfra er Sandvika 45km
Hokksund 55km, Gol 135km (litt langt kanskje..). Ønske Gjøvik 94km.

Noen som har oversikt over hurtigladere i danmark eller sverige ?
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Lynet

Mellom Trondheim og Oslo ønskes følgende:
Berkåk   84km
Alvdal    107km
Koppang 79km
Elverum  90km
Jessheim 99km

Da greier vi de 50 milene på en dag  :)
Bare ett problem, jeg vil nok legge på meg noen kilo med all pølsa og isen mens jeg venter på ladingen skal bli ferdig.....
Et alterativ er jo å gå seg en tur med bikkja mens jeg venter  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rilum

Da er Berkåk, Alvdal og koppang lagt til  :)
Elerum ønske lå inne fra før.
Ettersom det er/kommer en på hamar og minnesund så er det vel ikke behov på Jessheim for å klare oslo - trondheim. Blir uansett spennende å se om det blir noe hurtiglader infrastruktur mellom oslo og trondheim, og da om det blir Østerdalen eller Gudbrandsdalen som kommer først.

Ser helt klart problemmet med pølser og is  :-\
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA